Zakaz promocji na napoje alkoholowe – takie rozwiązanie ma rozważać rząd. O sprawie informuje portal wyborcza.biz. Według jego ustaleń premier Donald Tusk zlecił przeprowadzenie analiz dotyczących tej kwestii. W jego partii pojawiają się jednak głosy, że to rozwiązanie nie spodoba się wyborcom.
/Piotr Kamionka/REPORTER /Reporter
Kolejne ograniczenia dotyczące sprzedaży alkoholu są tematem rządowych prac. Jak informowaliśmy w Interii, pierwszym rozwiązaniem, nad którym już pracuje rząd, jest zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Analizy w tej kwestii przeprowadza Ministerstwo Zdrowia – podała niedawno szefowa resortu Izabela Leszczyna.
Ale to nie wszystko. Rządzący rozważają dodatkowe zakazy – wynika z medialnych ustaleń. „Donald Tusk zlecił analizy związane ze sprzedażą alkoholu. Jak się dowiadujemy, rozważany jest też zakaz promocji napojów wyskokowych” – podaje w środę portal wyborcza.biz.
Reklama
Koniec z promocjami na alkohol? Polacy wydają na niego fortunę
Rozważany ma być między innymi zakaz reklam piwa. Obecnie to jedyny alkohol, który można reklamować w Polsce, ale dopiero po godzinie 20:00. W Senacie jest obecnie petycja proponująca wydłużenie tego zakazu do godziny 22.00.
Wyborcza.biz informuje także, że rząd bierze również pod uwagę wprowadzenie ograniczeń, jeśli chodzi o promocje na alkohol. Popularne są chociażby akcje w dyskontach typu 1+1 (na alkohole wysokoprocentowe) czy 12+12 (na piwo).
Ograniczenia na promocję alkoholu mogłoby skutkować wprowadzeniem do ustawy o wychowaniu w trzeźwości przepisu o minimalnej cenie, poniżej której nie będzie można sprzedawać alkoholu. To utrudniłoby przeprowadzanie akcji, jak niedawne obniżki cen wódki przy okazji wojny cenowej między dyskontami. Przypomnijmy, że przez krótki okres Biedronka, Kaufland i Lidl oferowały wódkę po 10 zł za pół litra. Szybko jednak wycofały się z promocji, a sprawa trafiła do prokuratury. Więcej o sprawie pisaliśmy między innymi tutaj.
Zakaz promocji mógłby się jednak nie spodobać wyborcom – takie głosy, jak podaje wyborcza.biz, słychać wewnątrz PO. Zgodnie z danymi przytaczanymi przez portal, od marca 2023 r. do lutego 2024 r. konsumenci w Polsce wydali na alkohol około 50 mld zł. To średnio 1315,79 zł w skali roku na każdego Polaka. To też jedna czwarta wszystkich naszych wydatków spożywczych.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. INTERIA.PL