O tym, czy wizyta u lekarza rodzinnego powinna odbyć się tego samego dnia i czy pacjent potrzebuje pomocy, nie decyduje pracownik rejestracji. Wiele osób nie wie jednak o tej zasadzie. Kto zatem jest osobą decyzyjną w tej kwestii?
Zdarza się, że podczas rejestracji do lekarza rodzinnego słyszymy od pracownika rejestracji, że danego dnia u lekarza nie ma szans na wizytę, ponieważ „brakuje numerków”. Niemal każdy, kto próbował zapisać się do lekarza na ten sam dzień, zapewne chociaż raz spotkał się z taką sytuacją. Okazuje się jednak, że tylko jedna osoba może zdecydować o tym, czy wizyta odbędzie się danego dnia, czy nie. To z kolei zależy od stanu zdrowia pacjenta.
Kto może odmówić zapisu do lekarza na ten sam dzień?
Okazuje się, że choć zapisy przyjmuje pracownik rejestracji, to decyzję o tym, że dana osoba nie zostanie przyjęta tego samego dnia u lekarza POZ podejmuje właśnie lekarz rodzinny. Do Rzecznika Praw Pacjenta często trafiają skargi na przychodnie, które odmawiają pacjentom zapisu na poradę lekarską w tym samym dniu, tłumacząc się na przykład godzinami przyjęć i określoną liczbą miejsc.
Jedynym kryterium, które uzasadnia wizytę lekarską w dniu zgłoszenia, jest stan zdrowia pacjenta. To lekarz rodzinny, decyduje o tym, czy ze względów medycznych konieczne jest udzielenie pacjentowi świadczenia zdrowotnego w dniu zgłoszenia do lekarza. Nie ma prawa decydować o tym pracownik rejestracji – wskazuje Rzecznik Praw Pacjenta.
Taka zasada wynika z faktu, że pracownik rejestracji nie jest pracownikiem medycznym i nie może podejmować decyzji w tym zakresie. Jest on odpowiedzialny jedynie za sprawy organizacyjne danej placówki. Z kolei w przypadku konsultacji specjalistycznych, warto sprawdzić, jak znaleźć szybszy termin wizyt u lekarza.
Co zrobić, gdy pracownik rejestracji odmawia zapisania do lekarza POZ?
„Jeśli pracownik rejestracji odmawia zapisania pacjenta na wizytę lekarską, pacjenci w pierwszej kolejności powinni zwrócić się do kierownika podmiotu leczniczego z prośbą o wyjaśnienia. Najlepiej jeśli zrobią to pisemnie, ponieważ wtedy kierownik również powinien udzielić odpowiedzi na piśmie. Dobrze, aby kopia pisma została także przesłana do wiadomości Rzecznika Praw Pacjenta” – brzmi oficjalna informacja na stronie gov.pl
W przypadku, gdy taka odpowiedź będzie dla pacjenta niewystarczająca – może zwrócić się do właściwego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, a także skontaktować z Rzecznikiem Praw Pacjenta. Takie zasady rejestracji pacjentów wynikają z załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Każda placówka udzielająca świadczeń w ramach NFZ musi przestrzegać zasad tam zawartych.