„`html

Wjazd do garażu to nie tylko przestrzeń użytkowa przed domem – to obszar, który powinien być bezpieczny i jednocześnie wygodny dla osób z niego korzystających. Aby dobrze spełniał swoją funkcję, trzeba go zaprojektować, biorąc pod uwagę kilka istotnych elementów. Doradzamy, na co warto zwrócić szczególną uwagę.


Uznaje się, że wjazd przed domem powinien być nieco większy niż standardowe miejsce postojowe. Jego minimalna szerokość to od 2,5 do 3 metrów, a długość – 5 metrów. Naturalnie, to najmniejszy dopuszczalny wymiar i im większą powierzchnię na niego poświęcimy, tym wykonywanie manewrów będzie prostsze i bardziej komfortowe. Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza, jeśli garaż znajduje się poniżej poziomu drogi, co jest dosyć częste we współczesnym budownictwie. Obecnie wjazdy najczęściej buduje się z kostek lub płyt betonowych, ponieważ takie rozwiązanie jest nieskomplikowane, wytrzymałe i szybkie w realizacji, a sama powierzchnia – prosta w pielęgnacji. Jedynym technicznym warunkiem, na który warto zwrócić uwagę, jest grubość komponentów, z których tworzymy powierzchnię wjazdu. Powinna ona wynosić minimum 6 cm, kiedy mają na nim parkować pojazdy o masie do 3,5 tony. Odpowiednio dopasowana grubość kostek czy płyt gwarantuje właściwą odporność i brak uszkodzeń nawierzchni. Przy większej wadze pojazdów grubość elementów betonowych powinna wynosić 8, 10, a nawet 12 cm, co umożliwi lepsze przenoszenie obciążeń. Każdy producent dołącza do swoich wyrobów kartę właściwości użytkowych i tam znajdują się informacje o zastosowaniu danego produktu – czy jest on przeznaczony do ruchu pieszego, lekkiego ruchu samochodowego dla pojazdów do 3,5 tony, czy też ciężarówek o masie powyżej 3,5 tony. O ile budowa wjazdu na równym terenie nie stwarza większych problemów, o tyle wykonanie pochyłości prowadzącej do garażu podziemnego wymaga znajomości kilku ważnych zasad.



Pod górę zawsze trudniej
Zakłada się, że kąt nachylenia powierzchni (pochyłości) wjazdu nie powinien być większy niż 25%. Jej szerokość natomiast nie może być mniejsza niż trzy metry. Dobrą praktyką są także powierzchnie płaskie, czyli równe odcinki na początku i na końcu zjazdu. Budowa pochyłości, przy której można stosować także łuki (przy dużych różnicach wysokości terenu) nie odbiega zasadniczo od układania zwykłej nawierzchni. Trzeba zachować wysoką dokładność, wymierzyć całość i utrzymać spadki. W przypadku pochyłości do podziemnego garażu, należy zatroszczyć się o odpowiednie odprowadzanie wody deszczowej przez drenaż i systemy odwadniające. Szczególnie ważne jest miejsce znajdujące się w najniższym punkcie, który zazwyczaj jest zlokalizowany przy wjeździe do garażu. Chroni ono bowiem pomieszczenie przed zalaniem podczas intensywnych opadów. Zaleca się, aby w pobliżu odwodnienia był umieszczony przewód grzejny, który w okresie zimowym umożliwia roztapianie lodu. Powinno ono być także wyposażone w osadnik mułu służący do zatrzymywania zanieczyszczeń, ale przede wszystkim włączone do sieci kanalizacji deszczowej. Warto również pomyśleć o zabezpieczeniu boków zjazdu w celu powstrzymania dopływu wody i zabrudzeń z otoczenia wjazdu. Można je zrealizować na przykład z murków, pustaków betonowych czy obrzeży. W przypadku płaskich wjazdów systemy odwadniające i zabezpieczenia boków nie będą miały tak dużego znaczenia, ale również należy o nie zadbać. W obu przypadkach, aby ograniczyć dopływ wody, warto rozważyć użycie ażurowych płyt betonowych, które automatycznie odprowadzą część wody do gleby.




Naturalne odwodnienie
Kostki ażurowe to rozwiązanie, które wspiera naturalne zatrzymywanie wody. Dzięki swojej strukturze umożliwiają przenikanie wody do ziemi, redukując ryzyko zalania i przeciążenia systemów kanalizacji deszczowej. Co istotne, nie wymagają dodatkowych instalacji odwadniających – upraszcza to realizację i zmniejsza koszty budowy wjazdu. Przykładem są ażurowe kostki Polbruk Ekotetka i popularna Meba, które zapewniają powierzchnię biologicznie czynną na poziomie odpowiednio 15% i 40%, a jednocześnie spełniają wymogi techniczne dla lekkiego ruchu samochodowego. Wśród dostępnych na rynku płyt ażurowych, największym wskaźnikiem powierzchni biologicznie czynnej, bo aż do 50%, może pochwalić się płyta Ekotech. Warto także zwrócić uwagę na kostkę Ekol dedykowaną na wjazdy dla samochodów o masie powyżej 3,5 tony. Jej powierzchnia biologicznie czynna wynosi 27%. Dzięki kompatybilnym wymiarom kostek ażurowych z klasycznymi kostkami brukowymi, można je łatwo łączyć w harmonijne zestawienia. Ażurowe powierzchnie są polecane przez specjalistów, ponieważ są praktycznym rozwiązaniem podnoszącym bezpieczeństwo korzystania z wjazdu w warunkach dużych opadów, a jednocześnie są dowodem dbałości o środowisko naturalne. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę, jeśli chcemy stworzyć bezpieczny wjazd?



Antypoślizgowa nawierzchnia
Wybierając kostkę lub płyty na wjazd warto przyjrzeć się wykończeniu i rozmiarowi elementów do budowy nawierzchni. W przypadku wyboru kostek ażurowych nie ma to większego znaczenia, ale w przypadku pełnych już może być istotne. W większości oferowanych produktów wykończenie płyt i kostek betonowych jest gładkie. Można je bez obaw stosować na wjazdach, ale lepszą przyczepność kół pojazdu zapewnia szorstka i fakturowana powierzchnia. Takie wykończenie mają na przykład wielkoformatowe płyty Plano Mix (30×80, 40×80 i 50×80 cm) o fakturze drobnopłukanej, dostępne w dwóch melanżowych szarościach: inez (jasny odcień) i ardo (ciemny). Interesującą propozycją wydają się także małe kostki o płukanej fakturze, takie jak Avanti (7,3/5,3×9,1; 8,3/6,3×9,1; 9,3/7,3×9,1; 10,3/8,3×9,1 oraz 11,3/9,3×9,1 cm) czy Napoli (7×14; 14×14; 21×14 cm). Obie w tej fakturze są dostępne w dwóch kolorach – szarym i grafitowym, a Avanti dodatkowo w brązowym. Fakturę płukaną mają też nieco większe kostki Trento (13,9×10,4; 13,9×13,9; 13,9×15,7; 13,9×17,4; 13,9×19,2; 13,9×20,9 cm) i Ideo (24×12; 24×16; 30×16; 30×20; 40×20 cm) oraz Ideo w wersji bianka, ritmo, inez i ardo. Małe i średnie elementy dają dodatkową korzyść na stromych wjazdach – poza szorstką strukturą zwiększającą przyczepność, liczba „fug” pomiędzy nimi jest stosunkowo duża, co zapewnia dodatkowe punkty podparcia dla opon samochodów. Wjazd zimą staje się strefą szczególnie wymagającą – niska temperatura, opady i oblodzenie mogą znacząco wpłynąć na wygodę i bezpieczeństwo jego użytkowania. Co zatem można zrobić, aby w warunkach zimowych zwiększyć bezpieczeństwo korzystania z wjazdu?





Dobre rozwiązania na zimę!
Tutaj od razu przychodzą na myśl dwa rozwiązania – systemy przeciwoblodzeniowe i odpowiednie oświetlenie. Te pierwsze zyskują coraz większą popularność zwłaszcza w regionach, gdzie zimy są długie i obfite w śnieg. Wynika to z czystego pragmatyzmu właścicieli, którzy w ten sposób chcą zaoszczędzić cenne minuty i uniknąć czasochłonnego odśnieżania. Istotnym elementem jest również dbałość o nawierzchnię i jej właściwą eksploatację. Systemy grzejne umieszczone pod wjazdem czy chodnikiem roztapiają śnieg i lód, które w dłuższej perspektywie mogą mieć niszczący wpływ na jego stan. Pozwala to także uniknąć stosowania soli, która często wywołuje nieestetyczne wykwity oraz negatywnie oddziałuje na środowisko. Gdy zdecydujemy się na takie rozwiązanie warto przemyśleć zastosowanie automatyki, która będzie włączać system wtedy, kiedy jest to konieczne, co jest znacznym udogodnieniem. Należy też pamiętać, że rodzaj systemu przeciwoblodzeniowego należy dostosować do budowy wjazdu. W przypadku krótkich konstrukcji o niewielkim nachyleniu zaleca się stosowanie mat lub przewodów grzejnych układanych na szerokość rozstawu kół pojazdu. Jeśli natomiast wjazd jest długi, stromy lub charakteryzuje się dużym ruchem, eksperci rekomendują ułożenie systemu na całej powierzchni. Warto również zatroszczyć się o jego dobre oświetlenie. Wie to każdy, kto chociaż raz manewrował pojazdem na ciemnym parkingu. Linie naprowadzające można zamontować bezpośrednio w nawierzchnię i dodatkowo umieścić oświetlenie średnie i wysokie tak, żeby było jasno na całym wjeździe. Aby zminimalizować koszty, warto zainwestować również w czujniki, które będą włączać oświetlenie tylko wtedy, gdy wykryją ruch.



Wygląd też się liczy
Chociaż trwałość i bezpieczeństwo wjazdu są najważniejsze, nie można zapominać o jego wyglądzie. To właśnie wjazd często jako pierwszy wita domowników i gości, stając się wizytówką posesji. Właściwie dobrane kształty, faktury i barwy nawierzchni mogą podkreślić charakter architektury budynku, harmonijnie współgrać z ogrodem lub stanowić kontrastowy element. Na wjeździe bardzo efektownie prezentuje się długa i wąska (28x7cm) kostka Polbruk Metrik. Występuje ona w dwóch fakturach – gładkiej i obijanej, modnych odcieniach szarości i kolorze rdzawego metalu – korten. To, co odróżnia ją spośród innych kostek przeznaczonych na wjazd, to możliwość ułożenia jej w elegancką jodełkę. Warto też spojrzeć na kostki Toledo, Triada i Commix. Toledo i Commix pozwalają na tworzenie atrakcyjnych mozaikowych wzorów, które dobrze pasują do niemal każdego stylu. Triada, dzięki trzem różnym rozmiarom, pozwala na swobodne formowanie nawierzchni i dopasowanie jej do charakteru posesji. Dodatkowym atutem jest opcja połączenia jej z kostką Ekotriada, która nie tylko efektownie wygląda, ale także zapewnia 14% powierzchni biologicznie czynnej.



Podsumowując, projektując wjazd – zwłaszcza prowadzący do podziemnego garażu – warto poświęcić szczególną uwagę na szczegóły, które realnie wpływają na bezpieczeństwo i wygodę użytkowania. Wybór odpowiednich elementów, skuteczne odprowadzanie wody, systemy chroniące przed oblodzeniem oraz odpowiednie oświetlenie z czujnikami ruchu to rozwiązania, które zwiększają funkcjonalność nawierzchni i minimalizują zagrożenie w trudnych warunkach pogodowych. Bezpieczny wjazd to nie kwestia przypadku – to efekt przemyślanych decyzji projektowych, które przekładają się na komfort codziennego użytkowania przez cały rok.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Polbruk S.A. – to jeden z liderów w produkcji kostki brukowej, płyt betonowych oraz małej architektury w Polsce. Jest częścią międzynarodowego koncernu CRH plc – jednego z ważnych dystrybutorów materiałów budowlanych na świecie. W asortymencie Polbruk znajdują się produkty z segmentów – Kostki i płyty, Architektura oraz rozwiązania przemysłowe, używane do budowy placów, deptaków, parkingów i chodników w całej Polsce. Polbruk SA jest laureatem nagrody Superbrands Polska 2020.
REKLAMA: REKLAMA: REKLAMA: „`


