Część kolejarzy zrzeszonych w związkach zawodowych wszczyna spór zbiorowy i grozi widmem strajku na kolei. Związkowcy domagają się od PKP Cargo podwyżek płac od 1 października, mimo że wcześniej zaakceptowano podwyżkę płac od Nowego Roku.
/Beata Zawrzel / NurPhoto / NurPhoto via AFP /
„PKP Cargo zawarły porozumienie z organizacjami związkowymi, które zakłada przyznanie pracownikom spółki podwyżki wynagrodzenia z dniem 1 stycznia 2024 roku” – brzmiał komunikat spółki z początku grudnia. Wtedy wydawało się, że trwające przez cały listopad negocjacje płacowe, do których władze PKP Cargo miały na początku podchodzić sceptycznie, przyniosły oczekiwany przez związkowców rezultat – sprawę opisuje portal businessinsider.com.pl.
Kolejarze wywalczyli wzrost wynagrodzeń średnio o około 10 proc. Koszt podwyżek oszacowano na ok. 170 mln zł. Zarząd za wszelką cenę chciał uciszyć nastroje kolejarzy i dojść do porozumienia – istniała realna obawa, że związkowcy rozpoczną strajk, a ci negocjacje o podwyżkach nie bez powodu rozpoczęli na początku listopada, tuż po wyborach parlamentarnych.
Reklama
Jednymi z pierwszych decyzji nowego rządu mają być wymiany zarządów spółek kontrolowanych przez państwo. Wśród nich są PKP Cargo, w których państwowe PKP mają największy udział – 33 proc. akcji.
Nie wszyscy kolejarze zadowoleni. Część wszczyna spór
Nie wszyscy jednak członkowie związków zawodowych są zadowoleni z osiągniętego porozumienia. Okazuje się, że zostało ono podpisane przez organizacje związkowe zrzeszające w swoich strukturach około 50 proc. załogi. Pozostali zamiast podwyżek od Nowego Roku, domagają się wyrównania płac już od 1 października.
„Wobec niespełnienia przez zarząd PKP Cargo żądania wdrożenia podwyżki od 1 października organizacje związkowe w spółce wszczęły spór zbiorowy” – poinformowała spółka i podała, o które dokładnie związki chodzi: Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce, Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych, Międzyzakładowy Związek Zawodowy Rewidentów Taboru, Związek Zawodowy Pracowników Warsztatowych, Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP, Związek Zawodowy Dyspozytorów PKP, Związek Zawodowy Administracji PKP, Międzyzakładowa Komisja Związkowa Związku Zawodowego „Kontra”.
/Pawel Wodzynski /East News
Wcześniejsze podwyżki kosztowałyby PKP Cargo kolejne 40 mln zł. Tylko w ostatnim kwartale 2023 roku spółka odnotowała prawie 8 mln zł straty.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. INTERIA.PL