Moskwa i Pekin prowadzą rozmowy na temat budowy podwodnego tunelu łączącego Rosję z Krymem – donosi „Washington Post” (WP) powołując się na depesze przechwycone przez ukraińskie służby specjalne. Informuje, że chęć uczestnictwa w projekcie zgłosił już CRCC – chiński, państwowy koncern budowlany. Podziemne połączenie chroniłoby szlak transportowy przed atakami Ukrainy.
/STRINGER / AFP /AFP
W tajnych rozmowach na temat planów budowy podwodnego tunelu łączącego Rosję z Krymem uczestniczą rosyjscy i chińscy przedsiębiorcy powiązani z rządem – donosi gazeta w Waszyngtonu. Negocjacje trwają od końca października. Główną motywacją stojącą za budową kilkunastokilometrowego tunelu miałoby być zapewnienie bezpieczniejszego połączenia między Krymem i Rosją niż Most Krymski, który jest obiektem ataków Ukrainy. Od początku agresji Moskwy jest on ważną linią dla rosyjskiego wojska do utrzymania kontroli nad półwyspem.
Jest wykonawca i podobno bank
Z przechwyconych przez ukraińskie służby maili, na które powołuje się “WP”, wynika, że głównym wykonawcą budowy tunelu pod Cieśniną Kerczeńską byłby CRCC – China Railway Construction Corporation Limited. To notowane na giełdzie państwowe przedsiębiorstwo budowlane i jedna z największych spółek w Chinach. W 2014 roku było drugą co do wielkości firmą budowlano – inżynieryjną świata. CRCC współpracował już z Rosją, pomagał w budowie najnowszych odcinków moskiewskiego metra.
Reklama
Z wiadomości opublikowanych przez „Washington Post” wynika, że koncern zgodził się uczestniczyć w projekcie pod warunkiem zachowania „kompletnej poufności” oraz nie pod swoją nazwą. Podobno przedsięwzięcie ma już zabezpieczone pokrycie kosztów. Chęć sfinansowania wyrazić miał jeden z chińskich banków.
Bardzo trudne przedsięwzięcie
Zdaniem amerykańskich urzędników i inżynierów, na których powołuje się „Washington Post”, budowa tunelu w pobliżu istniejącego mostu napotkałaby na ogromne przeszkody. Zwracają oni uwagę, że nigdy wcześniej nie podejmowano się prac na tak wielką skalę w strefie działań wojennych. Ich koszt wyceniono na “miliardy dolarów”, a czas konstrukcji na “długie lata”. „To operacja wysokiego ryzyka” – stwierdził cytowany przez dziennik specjalista.
Eksperci porównali plany do budowy 17-kilometrowego tunelu między Danią a Niemcami. Jego zakończenie planowane jest na 2029 r. i będzie to najdłuższy tunel drogowo-kolejowy na świecie. “Negocjacje podkreślają determinację Rosji w utrzymaniu kontroli nad Krymem – półwyspem, który zaanektowała nielegalnie w 2014 r., a także rosnącą zależność Moskwy od Chin jako źródła globalnego wsparcia” – podsumowuje doniesienia “WP”.
ew
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. INTERIA.PL