BERGER Bau przebuduje wiadukt nad torami kolejowymi i drogą powiatową w Jaworze

BERGER Bau przebuduje wiadukt nad torami kolejowymi i drogą powiatową w Jaworze - INFBusiness

23 czerwca 2025 roku podpisano umowę pomiędzy Dolnośląską Służbą Drogowo-Kolejową a spółką BERGER Bau, obejmującą realizację kolejnej inwestycji drogowo-inżynieryjnej na Dolnym Śląsku. Jest to kompleksowa przebudowa wiaduktu w ciągu ulicy Kuzienniczej w Jaworze – obiektu zlokalizowanego na kilometrze 2+117 dawnej drogi wojewódzkiej nr 374.

Inwestycja o wartości 6,8 mln zł netto odpowiada na wyzwania wynikające z pogarszającego się stanu technicznego istniejącej infrastruktury i rosnącego natężenia ruchu, zarówno drogowego, jak i kolejowego. Obejmuje ona nie tylko rozbiórkę istniejącego, wyeksploatowanego wiaduktu, ale także budowę nowego obiektu o konstrukcji zespolonej stalowo-betonowej, przebudowę przyległego układu drogowego oraz pełne wyposażenie inżynieryjno-techniczne i bezpieczeństwa. Głównymi celami projektu są poprawa bezpieczeństwa i funkcjonalności drogi wojewódzkiej w tej części Jawora, usprawnienie miejskiego systemu transportowego oraz zapewnienie długoterminowego wsparcia dla lokalnej infrastruktury transportowej. Zakończenie projektu planowane jest na 31 grudnia 2026 roku.

Nowa zabudowa nad torami i drogą

Nowa konstrukcja nośna wiaduktu zostanie wykonana w technologii kompozytowej, wykorzystującej elementy stalowe montowane na miejscu i uzupełniane płytami mostowymi z betonu zbrojonego betonowanymi na miejscu.

BERGER Bau przebuduje wiadukt nad torami kolejowymi i drogą powiatową w Jaworze - INFBusiness

Obiekt w obecnym stanie

„Podpory konstrukcji zostaną przebudowane i wzmocnione, między innymi poprzez budowę nowych fundamentów i podbudów oraz montaż nowych łożysk. Kluczowym elementem będzie hydroizolacja i skuteczne odwodnienie płyty pomostowej, zabezpieczenie antykorozyjne wszystkich elementów stalowych oraz pełne wyposażenie bezpieczeństwa: dylatacje, gzymsy, balustrady i oznakowanie” – mówi Janusz Buhl, dyrektor ds. budowy mostów w firmie BERGER Bau.

Przebudowa dróg dojazdowych i korekta niwelety

Prace obejmują również kompleksową przebudowę dróg dojazdowych do wiaduktu – odcinka o długości 183,85 m, o zmiennej szerokości jezdni od 7,34 do 8,00 m. Niweleta drogi zostanie dostosowana do geometrii nowego obiektu, powstanie nowa konstrukcja nawierzchni, wzmocnione zostaną pobocza, a także zainstalowane zostaną znaczniki pomiarowe do długoterminowego monitoringu ruchu.

Organizacja pracy na czynnej linii kolejowej

Jednym z kluczowych aspektów tej inwestycji jest jej budowa na czynnym, wielotorowym odcinku linii kolejowej i drodze powiatowej. Ze względów bezpieczeństwa i w porozumieniu z zarządcą infrastruktury kolejowej, harmonogram prac obejmuje czasowe zamknięcia torów, w szczególności na czas demontażu starego wiaduktu i usuwania materiałów budowlanych z torów. Nowa konstrukcja stalowa będzie montowana sekcja po sekcji przy użyciu ciężkiego sprzętu dźwigowego, a elementy będą montowane bezpośrednio na miejscu.

Wyzwania projektowe i planowane technologie

Mimo że konstrukcja wiaduktu jest uważana za standardową, jej realizacja na czynnej infrastrukturze kolejowej wymaga przestrzegania procedur technologicznych i precyzyjnego harmonogramu prac.

„BERGER Bau planuje wdrożenie szeregu rozwiązań technicznych, które zapewnią maksymalne bezpieczeństwo na każdym etapie projektu, przy jednoczesnym utrzymaniu szybkiego tempa realizacji. Zakres prac obejmie między innymi organizację placu budowy z zachowaniem ciągłości komunikacji oraz przeprowadzenie niezbędnej wycinki drzew kolidujących z nową konstrukcją” – mówi Janusz Buhl, Dyrektor Budownictwa Mostowego w BERGER Bau.

Korzyści dla regionu i lokalnej społeczności

Mieszkańcy Jawora w wyniku przebudowy zyskają nie tylko bezpieczniejszy i bardziej funkcjonalny wiadukt, ale także poprawioną przepustowość drogi wojewódzkiej w tym kluczowym punkcie komunikacyjnym.

„Zmodernizowany obiekt zapewni lepsze połączenia między dzielnicami miasta i poprawi dostęp do kluczowych szlaków regionalnych i krajowych. Inwestycja zredukuje również obecne utrudnienia wynikające ze złego stanu technicznego istniejącej infrastruktury” – wyjaśnia Janusz Buhl, Dyrektor Budownictwa Mostowego w BERGER Bau.

Nowa umowa jest częścią szeroko zakrojonej współpracy BERGER Bau z Dolnośląską Służbą Drogowo-Kolejową. Obecnie firma realizuje równolegle szereg inwestycji dla DSDiK, w tym remont drogi wojewódzkiej nr 340 na odcinku Bukowice–Rościsławice, przebudowę odcinka drogi wojewódzkiej nr 333 od węzła Legnica Północ do granic Legnicy, modernizację drogi wojewódzkiej nr 396 na odcinku Solniki Wielkie–Bierutów, remont drogi wojewódzkiej nr 340 w rejonie Borkowic i drogi ekspresowej S5 Trzebnica oraz przebudowę drogi wojewódzkiej nr 319 na odcinku granica województwa–Kotla. Ponadto trwają intensywne prace nad poprawą stanu technicznego drogi wojewódzkiej nr 324 Góra–Niechlów oraz budowa nowego mostu w Jugowicach w ciągu drogi wojewódzkiej nr 383, a także kompleksowa rozbiórka i budowa obiektów inżynieryjnych w Jaroszówce w ciągu drogi wojewódzkiej nr 335.

źródło: Grupa BERGER

REKLAMA: REKLAMA: REKLAMA:

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *