„Husarz” wystartował w Teksasie. Pierwszy taki lot polskiego F-35A

Pierwszy lot testowy polskiego F-35A trwał nieco ponad godzinę i był udany. „Husarz” wystartował z bazy w Teksasie i towarzyszył mu inny, amerykański F-35A. Polscy piloci będą się szkolić w lotach na F-35A w bazie lotniczej Ebbing w Arkansas. Zdjęcie

W USA odbył się pierwszy lot testowy "Husarza" (polskiego F-35A). Zdj. ilustracyjne /Nicolas Economou/NurPhoto /AFP

W USA odbył się pierwszy lot testowy „Husarza” (polskiego F-35A). Zdj. ilustracyjne /Nicolas Economou/NurPhoto /AFP Reklama

Pierwszy wyprodukowany dla Polski w USA myśliwiec F-35A Husarz odbył w poniedziałek w Teksasie swój pierwszy lot testowy – poinformował w poniedziałek portal The Aviationist. Samolot ma jeszcze w grudniu trafić do bazy Ebbing w Arkansas, gdzie rozpocznię się szkolenie polskich pilotów.

Jak podał portal, samolot oznaczony numerem AZ-02 c/n 3502 odbył udany lot, startując z bazy lotniczej w Fort Worth w Teksasie obok zakładów koncernu Lockheed Martin. Lot miał trwać nieco ponad godzinę, uczestniczył w nim inny F-35A należący do Gwardii Narodowej stanu Alabama.

Reklama

Pierwszy samolot F-35A – który jak pozostałe 31 maszyn w polskiej służbie będzie nosić nazwę „Husarz” – został oficjalnie zaprezentowany i formalnie przekazany Polsce podczas ceremonii w Fort Worth w sierpniu br. Według zapowiedzi koncernu, jeszcze w grudniu polscy piloci mają rozpocząć szkolenia na nim w bazie lotniczej Ebbing w Arkansas. Z informacji podanych przez portal wynika, że poniedziałkowy lot odbył ten drugi „Husarz”.

Według zapowiedzi koncernu Lockheed Martin jeszcze w tym roku Polska otrzyma drugi samolot, a do końca 2025 r. do Ebbing dostarczonych ma zostać sześć kolejnych egzemplarzy. Do Polski pierwsze F-35A trafią w 2026 r., najpierw do bazy w Łasku, a w 2027 r. do bazy w Świdwinie.

Do Polski trafią 32 myśliwce F-35A

Zgodnie z podpisaną w 2020 r. umową Polska ma otrzymać 32 myśliwce z pakietem szkoleniowym oraz zapasowymi silnikami za łączną kwotę 4,6 mld dol.

Samoloty, które otrzyma Polska, to wariant F-35A. W porównaniu do pozostałych wariantów, B i C, ma większy zasięg i udźwig uzbrojenia, lecz w przeciwieństwie do wariantu B nie ma systemu krótkiego startu i pionowego lądowania. „Husarze” będą zawierały najnowszą aktualizację technologiczną, w tym nowy procesor, ulepszony system wyświetlania w kokpicie i dodatkową pamięć. Unowocześnienie to ma też umożliwić kolejne aktualizacje samolotów w przyszłości.

***

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Będzie specjalny program dla policjantów? Tomasz Siemoniak, szef MSWiA: Skupiamy się na kwestiach mieszkaniowych INTERIA.PL

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *