Komisja Europejska zatwierdziła pomoc polskiego państwa dla Poczty Polskiej w wysokości 865 mln euro, w postaci rekompensaty za obowiązek świadczenia tzw. powszechnych usług pocztowych (lata 2021-2025).
/MAXHOP/East News /Reporter
Komisja Europejska zatwierdziła, na podstawie unijnych przepisów dotyczących pomocy państwa, plany Polski przekazania rekompensaty Poczcie Polskiej za jej obowiązek świadczenia powszechnych usług pocztowych w latach 2021-2025. Chodzi o 865 mln euro.
Poczta Polska czekała na zgodę KE
Wyjaśnijmy: w 2015 r. Poczcie Polskiej powierzono świadczenie powszechnych usług pocztowych w latach 2015-2025. W grudniu 2022 r. Polska poinformowała KE o swoich planach przekazania spółce rekompensaty w wysokości około 865 mln euro za lata 2021-2025. Powszechne usługi bywają nierentowne, a są świadczone dla zapewnienia dostępu do tego rodzaju usług.
Reklama
Tak zwana usługa powszechna obejmuje w szczególności dostarczanie w urzędach pocztowych i skrzynkach pocztowych co najmniej pięć dni w tygodniu przesyłek pocztowych o wadze do dwóch kilogramów, paczek pocztowych o wadze do 20 kilogramów, listów poleconych i przesyłek dla osób niewidomych i niedowidzących.
Budżet dopłaca do Poczty Polskiej
Dodajmy, że w straty Poczty Polskiej z lat 2021-2022 zostały pokryte z budżetu państwa. W sierpniu 2024 poinformowano, że przelew w wysokości 750 mln zł już został zrealizowany. Znajdująca się w dramatycznie trudnej sytuacji finansowej Poczta Polska otrzymała rekompensatę z tytułu świadczenia tzw. usługi powszechnej (placówki i usługi są utrzymywane, choć nie są rentowne).
W połowie czerwca tego roku podpisana została umowa między Ministerstwem Aktywów Państwowych i Pocztą Polską, która zakładała przekazanie operatorowi około 750 mln zł rekompensaty z tytułu świadczenia tzw. usługi powszechnej w latach 2021-2022. Chodzi o refundację za usługi wykonane w latach 2021 i 2022.
Usługa powszechna to zadanie nakładane przez państwo na przedsiębiorcę (w tym przypadku Pocztę Polską)
Usługa powszechna to wszelkie ustawowe obowiązki nałożone na operatora wyznaczonego, związane np. z utrzymywaniem sieci placówek niezależnie od ich rentowności. Proces związany z otrzymaniem przez Pocztę Polską rekompensaty z tytułu świadczenia tzw. usługi powszechnej trwał od grudnia 2022 roku.
Do obowiązków pocztowego operatora wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej zalicza się m.in.: świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym, obejmującym przesyłki listowe do 2 kg, paczki na terenie Polski do 10 kg oraz zagranicznych do 20 kg, a także paczki dla ociemniałych.
***
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News Polityka