Największa na świecie rakieta kosmiczna Super Heavy wraz ze statkiem Starship mogą zostać wykorzystane do transportu ludzi i towarów na Ziemii na ogromnych dystansach
Paweł Rożyński , Piotr Mazurkiewicz
Amerykańskie wojsko rozważa wykorzystanie Starshipów, 130-metrowych rakiet wielokrotnego użytku firmy SpaceX, do dostarczania żołnierzy i zaopatrzenia w odległe zakątki świata w niebezpiecznych misjach.
Departament obrony Stanów Zjednoczonych skontaktował się ze SpaceX, aby zapytać o możliwość samodzielnego wykorzystania Starshipa, który jest obecnie w trakcie testów. Obecnie Departament Obrony kupuje w SpaceX usługi dostarczenia satelitów na orbitę, ale w nowym proponowanym układzie Pentagon przejąłby kontrolę nad rakietą – napisał portal Aviationweek.
Starship zastąpi samoloty?
Gary Henry, starszy doradca ds. rozwiązań kosmicznych bezpieczeństwa narodowego w SpaceX, podczas konferencji Space Mobility Conference 2024, która odbyła się w Orlando na Florydzie, przyznał: – Prowadziliśmy rozmowy… Sprowadzało się to do misji, gdzie jest czasem podwyższone ryzyko.
Departament Obrony od lat rozważa użycie Starshipa. Już w 2020 roku Dowództwo Transportu Stanów Zjednoczonych (USTRANSCOM) dyskutowało o wykorzystaniu gigantycznej rakiety wielokrotnego użytku – która nie jest jeszcze operacyjna – do szybkiego transportu ładunków, a nawet personelu na całym świecie.
– Pomyśl o przeniesieniu ekwiwalentu ładunku C-17 w dowolne miejsce na świecie w mniej niż godzinę. Pomyśl o tej prędkości związanej z przemieszczaniem się ładunków i ludzi – ekscytował się już w październiku 2020 r. były dowódca USTRANSCOM gen. Stephen Lyons. – Jest tu duży potencjał i jestem naprawdę podekscytowany zespołem, który pracuje ze SpaceX nad możliwością, być może już w 2021 roku, przeprowadzenia weryfikacji naszych zamierzeń.
Początkowo koszt transportu kilograma ładunku ma wynieść około 180 dol. Potem spadnie do 18 dol., czyli kosztu w przypadku wojskowego samolotu C-17. Z tym że lot Starshipa będzie o niebo szybszy.
Poza potencjalnymi zastosowaniami wojskowymi USA i jego tradycyjnym wykorzystaniem jako komercyjnej rakiety nośnej, Starship jest wykorzystywany w programie Artemis NASA. Agencja planuje wykorzystać Starship do transportu załóg na i z powierzchni Księżyca, począwszy od misji Artemis 3 w 2026 roku.
Gregory Spanjers, główny naukowiec Laboratorium Badań Sił Powietrznych USA, powiedział, że zespoły specjalistów już pracują nad makietami ładowni Starship, aby sprawdzić, jak najlepiej wykorzystać rakietę.
Chińska rakieta ze skrzydłami
Choć obecnie głośno jest o zastosowaniach wojskowych, innym kierunkiem są komercyjne loty pasażerskie. Chińska firma Space Transportation (stoi za nią koncern kosmiczny Beijing Lingkong Tianxing Technology) pracuje nad startującym pionowo rakietowym samolotem kosmicznym, który będzie mogła przelecieć z Nowego Jorku do Pekinu w rekordowym czasie.
Oznaczać to będzie lot z prędkością wielokrotnie większą niż w przypadku samolotu odrzutowego Concorde, dotąd umożliwiającego najszybsze komercyjne loty pasażerskie. Trzy lata temu firma ogłosiła, że opracowuje „rakietę ze skrzydłami” przeznaczoną do turystyki kosmicznej i lotów pasażerskich z niespotykaną wcześniej prędkością i czasem przelotu, z prędkością około 10 tys. km/h. Obecnie przeciętny lot z Nowego Jorku do Pekinu czy Szanghaju trwa około 15 godzin.
– Opracowujemy rakietę skrzydlatą do szybkiego transportu z punktu do punktu, która jest tańsza niż rakiety przenoszące satelity i szybsza niż tradycyjne samoloty – przekonywał rzecznik firmy w rozmowie z dziennikiem „The Yincheng Times”. W 2021 roku firma zebrała od inwestorów na rozwój projektu 46 mln dolarów. Ze strony internetowej firmy można się dowiedzieć, że powstałą w 2018 roku.
To nie pierwsza zapowiedź podróży naddźwiękowych, a nad projektami pracuje obecnie kilka prywatnych firm i NASA, a w lipcu ubiegłego roku Virgin Galactic przeprowadziła pierwszy pasażerski lot suborbitalny VSS Unity.
Firma ma nadzieję iż lot próbny załogi odbędzie się w 2025 roku, zaś do 2030 roku rozpoczęłyby się loty komercyjne. Sposób działania nowej maszyny latającej wyjaśnia film opublikowany przez Space Transportation na stronie internetowej. Widać na nim, jak samolot odłącza się od rakiet połączonych dodatkowym skrzydłem niedługo po starcie.
Podczas gdy samolot kontynuuje swoją podróż, skrzydło i silniki odrzutowe wracają na platformę startową. Następnie, gdy samolot dotrze do celu, ląduje pionowo na trzech rozkładanych nogach, w bardzo podobny sposób co rakiety wielokrotnego użytku firmy SpaceX.