Do 2035 roku 20 mln obywateli Polski będzie korzystało z tożsamości elektronicznej – ocenił wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, podczas prezentacji Strategii Cyfryzacji Polski.
"Chcemy, aby 20 mln Polaków i Polek w 2035 roku korzystało z tożsamości cyfrowej" – powiedział.
Strategia zakłada, że na stronach rządowych systemy AI będą doradzały obywatelom. Każdy obywatel będzie mógł on-line sprawdzić status załatwienia swojej sprawy. Ponadto obywatele będą mieli dostęp do kluczowych usług z telefonu.
Strategia zakłada, że w 2035 roku 85 proc. obywateli będzie miało kompetencje cyfrowe na poziomie podstawowym, a 50 proc. – zaawansowanym.
"Sfera technologii cyfrowych jest kluczowym polem nasilającej się rywalizacji geopolitycznej, a inwestycje w tej dziedzinie pośrednio lub bezpośrednio przekładają się na poziom bezpieczeństwa państwa. Przed Polską realizacja kluczowych celów na najbliższą dekadę. Cele te muszą uwzględniać między innymi zmieniający się krajobraz bezpieczeństwa państwa i środowiska międzynarodowego, aktualne trendy i wyzwania w obszarze technologii i jej regulacji, a także specyfikę polskiego społeczeństwa i gospodarki. Polskie ambicje i działania wpisują się w kontekst zauważalnego w ostatnich latach wzrostu znaczenia cyfryzacji na liście priorytetów Unii Europejskiej. Nasz plan na najbliższe 10 lat jest ambitny i obejmuje każdy element funkcjonowania Państwa, życie obywatela oraz działania przedsiębiorstwa" – powiedział Gawkowski.
Podczas prezentacji poinformowano, że w 2035 roku 100 proc. projektów IT o publicznym zastosowaniu realizowanych będzie zgodnie z jednolitymi standardami i rekomendacjami architektonicznymi Architektury Informacyjnej Państwa.
Również 100 proc. podmiotów realizujących zadania publiczne pracować będzie na systemie elektronicznego zarządzania dokumentami, a 100 proc. spraw prowadzonych przez te podmioty, załatwiana będzie elektronicznie.
Wszystkie kluczowe e-usługi dostępne będą w aplikacji mObywatel.
Strategia zakłada, że w Polsce będzie przynajmniej 1,5 mln specjalistów ICT.
100 proc. jednostek administracji publicznej będzie udostępniało e-płatności.
Strategia zakłada, że 50 proc. firm wykorzystywać będzie narzędzia AI.
Zakłada też, że 5 proc. PKB przeznaczanych będzie na cyfryzację od 2035 roku.
Strategia Cyfryzacji Polski już po konsultacjach ma być zaprezentowana rządowi w 2025 roku – poinformował podczas poniedziałkowej konferencji prasowej wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
"(Strategię Cyfryzacji Polski – PAP) przez miesiące będziemy konsultowali i chcemy żeby w 2025 roku została przedstawiona Radzie Ministrów" – powiedział Gawkowski.
Jak dodał minister resortu cyfryzacji, strategia będzie obejmowała 10 lat do roku 2035, a głównym jej celem jest poprawa jakości życia obywateli dzięki cyfryzacji.
Jego zdaniem w cyfrowym państwie obywatele będą mieli dostęp do wszelkich usług ze swojego urządzenia i nie będą musieli wypełniać w urzędzie tych samych dokumentów, podawać tych samych danych, ponieważ urzędnik pobierze je z systemu.
"Każdy obywatel będzie mógł sprawdzić status załatwienia swojej sprawy i historię załatwienia tej sprawy w trybie czasu rzeczywistego" – podkreślił Gawkowski.
Poinformował też, że wdrożone zostaną doręczenia elektroniczne. Wprowadzone zostaną też e-płatności w całej administracji publicznej szczególnie w samorządach – zapowiedział.
Będziemy pracowali na wystrzeleniem polskiego satelity komunikacyjnego – zapowiedział podczas poniedziałkowej konferencji wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Szef MC, przedstawiając w kancelarii premiera założenia Strategii Cyfryzacji Polski do 2035 roku, zwrócił uwagę na znaczenie łączności satelitarnej.
"Nie da się funkcjonować w nowoczesnym państwie bez własnego satelity. Dlatego będziemy pracowali nad wystrzeleniem na orbitę polskiego satelity komunikacyjnego" – powiedział minister cyfryzacji. Zaznaczył, że jest to ważne w kontekście zapewnienia bezpieczeństwa państwa.
Gawkowski dodał, że Strategia Cyfrowa Polski ma objąć też m.in. "nowy środek identyfikacji" dla firm, zwiększenie prędkości internetu do szkół, a także stworzenie ogólnopolskiej sieci medycznej obejmującej szpitale i placówki zdrowia. Przekonywał, że dzięki sztucznej inteligencji możliwe będzie szybsze diagnozowanie chorób.
Wydatki państwa na cyfryzację do roku 2030 przekroczą 100 mld zł – poinformował w poniedziałek wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
"Prognozujemy, że do roku 2030 na cyfryzację wydamy łącznie ponad 100 mld zł. To nie jest szaleństwo, to jest optymalny koszt korzystania z ram tego, co daje krajowy plan odbudowy, z tego jakie są pieniądze z Unii Europejskiej i jakie to są realizacje wielosektorowych inwestycji w innych ministerstwach" – powiedział Gawkowski na konferencji.
Podkreślił, że celem jest przeznaczanie 5 proc. PKB na cyfrowe państwo od roku 2035.
Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiedział na poniedziałkowej konferencji wprowadzenie klauzuli cyberbezpieczeństwa w zamówieniach publicznych i wyłączenie spod prawa zamówień publicznych pilnych zakupów związanych z cyberbezpieczeństwem. Przekazał także informację o powołaniu polskiego funduszu sztucznej inteligencji.
"Bezpieczeństwo kraju wymaga również działań w zamówieniach publicznych, dlatego wprowadzimy klauzule cyberbezpieczeństwa w zamówieniach publicznych i wyłączenie spod prawa zamówień publicznych pilnych zakupów związanych z cyberbezpieczeństwem" – powiedział Gawkowski. Jak dodał, jest to jest wniosek, który płynie z sejmowej komisji cyfryzacji.
Minister zaznaczył, że rozwój systemu cyberbezpieczeństwa to także wzmacnianie kadr i rozwój przyszłości. "Chcemy zwiększać wynagrodzenia i chcemy większych środków finansowych, które przeznaczymy w ramach funduszu cyberbezpieczeństwa. On w roku 2025 będzie już ponad dwukrotnie wzmocniony w porównaniu do poprzednich lat, ale ze względu na to, że musimy się rozwijać i badawczo, i naukowo w zakresie kryptografii postkwantowej, te pieniądze muszą być jeszcze większe" – powiedział.
Szef resortu dodał także, że stworzony zostanie "mechanizm koordynacji środków wydawanych na pieniądze dla firm w zakresie sztucznej inteligencji". Zapowiedział powołanie od przyszłego roku polskiego funduszu sztucznej inteligencji, który ma m.in. zapobiegać marnowaniu pieniędzy.
"Uspójnimy też sposób informowania o źródłach finansowania dla projektów AI, zapewnimy finansowanie na pokrycie kosztów realizacji projektów z funduszy unijnych, bo niekorzystanie z tych pieniędzy jest ich marnotrawstwem" – przekazał Gawkowski.
Wicepremier Krzysztof Gawkowski podczas prezentacji strategii Cyfrowej Polski do 2035 roku zapowiedział wsparcie branży gamingowej.
"Programy wsparcia są niedostosowane do procesu produkcyjnego gier. Chcemy stymulować tę branżę i będziemy ją wspierali" – powiedział.
Strategia zakłada m.in. rozwinięcie istniejącego wsparcia dla producentów gier poprzez powiększenie kwot, o które mogą się oni ubiegać, i rozciągnięcie programów wsparcia na kilka lat.
Zakłada też wsparcie w promocji i marketingu gier na rynkach docelowych, szczególnie tych trudnych ze względu na geograficzną odległość i koszty, jak USA, oraz budowanie pozytywnej atmosfery poprzez wykorzystanie narzędzi z zakresu dyplomacji kulturalnej i ekonomicznej w miejscach istotnych dla branży.
W strategii uwzględnione jest również wsparcie w wykorzystaniu szans, jakie niesie rewolucja AI dla rozwoju branży gier.
Strategia obejmuje także utworzenie lub dostosowanie zadań jednej z instytucji rządowych, posiadającej kompetencje oraz narzędzia umożliwiające świadczenie realnego i wymiernego wsparcia, w tym mentorskiego, tylko dla branży gier wideo.
Proponowane są również ułatwienia dla studiów, które zatrudniają wysokiej klasy ekspertów oraz managerów spoza Polski w obszarach, gdzie brak wykwalifikowanych polskich pracowników.
Oprócz tego strategia uwzględnia wsparcie dla procesów lokowania oddziałów zagranicznych firm w Polsce oraz oddziałów polskich firm poza granicami kraju.
W strategii zawarto także wsparcie – we współpracy z sektorem akademickim – edukacji w zakresie kompetencji niezbędnych w studiach tworzących gry: programowanie gier, projektowanie grafiki, realizacja dźwięku, pisanie scenariuszy, zarządzanie firmą, etc., a także wsparcie przez instytucje publiczne lokalnych wydarzeń branżowych o zasięgu międzynarodowym.
Strategia zakłada walkę z toksycznością w środowisku gamedevu, działania na rzecz większej inkluzywności branży (szczególnie w stosunku do kobiet), walka z patologiami środowiska pracy (np. praca w godzinach nadliczbowych, mobbing etc.) i promowanie właściwych relacji między pracownikami i pracodawcami.
Planuje się promowanie gier wideo jako dzieła kultury – ze szczególnym uwzględnieniem polskich wersji językowych (zarówno gier polskich producentów, jak i zagranicznych). (PAP Biznes)
map/ mcb/ asa/