Polski startup AD 2025. Raport przygotowany z inicjatywy Sebastiana Kulczyka pokazuje, co decyduje o sukcesie startupów

Istotnym czynnikiem sukcesu startupów jest nie tylko najnowocześniejsza technologia, ale przede wszystkim kapitał intelektualny ich założycieli. To jest kluczowy wniosek z raportu stworzonego na zlecenie Sebastiana Kulczyka, założyciela programu InCredibles, przez Mentors4Starters.

Polski startup A.D. 2025. Raport przygotowany z inicjatywy Sebastiana Kulczyka pokazuje, co decyduje o sukcesie startupów

/ Materiały prasowe

Raport zatytułowany „Portret kompetencyjny polskiego przedsiębiorcy technologicznego AD 2025” analizuje umiejętności 125 założycieli startupów, którzy odpowiedzieli na liczne pytania, a 40 z nich wzięło udział w pogłębionych wywiadach. Oferuje on cenne spostrzeżenia dla przedsiębiorców, inwestorów i organizacji, które wspierają innowacyjność w Polsce.

Kapitał intelektualny jako podstawa wartości startupu

Badania wskazują, że kapitał intelektualny stanowi 85% całkowitej wartości startupów. Ponadto firmy z solidnym kapitałem intelektualnym mają o 70% większe szanse na przetrwanie pierwszych pięciu lat działalności.

– Kapitał intelektualny jest kamieniem węgielnym sukcesu startupu. To czynnik, który wpływa na przetrwanie i rozwój rodzących się biznesów – podkreśla Sebastian Kulczyk. W czasach, gdy dostęp do technologii nie jest już podstawową przewagą konkurencyjną, to wiedza, doświadczenie i kreatywność zespołów decydują o sukcesie.

Mocne strony i luki w umiejętnościach polskich przedsiębiorców

Polscy przedsiębiorcy technologiczni są wyjątkowo dobrze wykształceni, ponad 91% respondentów posiada wyższe wykształcenie. Jednak aż 73,6% uważa, że polski system edukacji formalnej nie wyposaża ich w umiejętności niezbędne do zarządzania firmą. W związku z tym 65% respondentów kontynuowało dodatkowe studia lub kursy w ciągu ostatnich dwóch lat, aby podnieść swoje kwalifikacje.

Najbardziej efektywnym sposobem rozwoju umiejętności jest praktyczne doświadczenie w zarządzaniu biznesem (34,5%) i mentoring (21,7%). Programy akceleracyjne są również wysoko cenione, ponad połowa startupów (58,4%) z nich korzysta, a 25,2% respondentów uważa je za skuteczną metodę transferu wiedzy.

Mimo tych zasobów polscy przedsiębiorcy wyrażają zaniepokojenie brakiem odpowiedniego wsparcia ze strony rad nadzorczych (tylko 40% uważa, że otrzymuje znaczącą pomoc) i funduszy inwestycyjnych (tylko 13%).

Sztuczna inteligencja i przyszłość umiejętności

W szybko zmieniającym się krajobrazie sztucznej inteligencji (AI) przedsiębiorcy

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *