Nawet 280 tys. zł oczekują sprzedający garaże w największych polskich miastach. Choć to wyimki, to na portalach ogłoszeniowych można znaleźć także oferty dotyczące sprzedaży miejsc postojowych opiewające na ćwierć miliona złotych. Ofert sprzedaży jest jednak mniej niż chętnych, których liczba wyraźnie wzrosła.
Problemy z parkowaniem w największych polskich miastach sprawiają, że rośnie na nie zarówno popyt, jak i ceny widniejące w ogłoszeniach.
W kwietniu 2024 r., zgodnie z danymi Otodom Analytics, liczba wyszukiwań lokali na wynajem z miejscami parkingowymi była o 60 proc. wyższa niż rok wcześniej. Rośnie także popyt wśród chętnych na zakup takich nieruchomości.
Na podobnym poziomie pozostaje z kolei odsetek ofert zawierających możliwość wynajęcia lub kupna mieszkania wraz z miejscem postojowym lub wolnostojącym garażem. W kwietniu 2024 r. było to odpowiednio: 47 proc. w przypadku ofert wynajmu oraz 59 proc. w przypadku ofert sprzedaży.
W kwietniu liczba wyszukiwań lokali na wynajem z miejscami parkingowymi w serwisie Otodom była o 60% większa niż przed rokiem.
– Spodziewamy się, że w perspektywie kolejnych miesięcy ta podaż będzie dalej rosła, podobnie zresztą jak popyt. Posiadanie garażu jest obecnie w Polsce priorytetem znacznie ważniejszym od balkonu, ogródka, windy czy klimatyzacji i to niezależnie od pory roku – mówi Karolina Klimaszewska, starsza analityczka Otodom.
Analizując siedem głównych miast, najwięcej mieszkań na sprzedaż z garażem jest w Katowicach i Trójmieście – dotyczy to aż 75 proc. wszystkich tamtejszych ogłoszeń. Trójmiasto charakteryzuje się też największą ofertą nieruchomości na wynajem z garażami (59 proc.). Dla porównania, najniższy odsetek tego typu ofert odnotowano z kolei w Poznaniu (42 proc.).
– Może to wynikać z jednej strony z dużego udziału nowego budownictwa w strukturze lokalnego rynku, a z drugiej z ruchu turystycznego. Dostępność miejsc parkingowych stanowi bowiem dodatkowy atut dla urlopowiczów korzystających z najmu krótkoterminowego i przyjeżdżających własnymi samochodami – wyjaśnia Karolina Klimaszewska.
Ceny garaży i miejsc postojowych
Jak tymczasem przedstawiają się ceny miejsce parkingowych w halach garażowych i wolnostojących garaży w największych polskich miastach?
Przed rokiem w ogłoszeniach dotyczących sprzedaży wolnostojących garaży nie dziwiły, zwłaszcza w przypadku nieruchomości murowanych, ceny ofertowe przekraczające 100 tys. zł. Obecnie to już w wielu przypadkach dwa razy tyle. Najwyższe stawki wpisywane w tego typu ogłoszeniach w Warszawie to odpowiednio 280 i 270 tys. zł.
W obu przypadkach oferty dotyczą sprzedaży 16-metrowych murowanych garaży na warszawskim Starym Żoliborzu. Jeśli, podobnie jak w przypadku mieszkań, przyjęlibyśmy stawkę za metr kwadratowy, oba garaże byłyby wycenione odpowiednio na 17 500 zł/mkw. i 16 875 zł/mkw. Dla porównania, średnia cena ofertowa mieszkania na warszawskim rynku wtórnym w I kw. 2024 r. wyniosła 14 380 zł/mkw.
Z kolei jedna z ofert dotyczących sprzedaży miejsc postojowych w garażach podziemnych opiera na równe 250 tys. zł.
Garaże wyceniane w pobliżu 200 tys. zł można znaleźć w Krakowie. Choć to tylko wyimki, to stawki przekraczające 100 tys. zł nie są rzadkością. Dla przykładu, zarówno w Krakowie, Wrocławiu i Gdańsku trudno znaleźć garaż za mniej niż 90 tys. zł. Co istotne, nie inaczej jest w sąsiedniej i mniejszej Gdyni. Z reguły w ogłoszeniach wpisywane są kwoty pomiędzy 100 a 150 tys. zł.
W mniejszych miastach też drożej
Spośród największych polskich miast tańsze garaże można znaleźć w Poznaniu i Łodzi, gdzie stawki wahają się od 50 do 75 tys. zł. Na podobnym poziomie wyceniane są tam miejsca postojowe w halach garażowych.
O niższe ceny trudno w najmniejszych miastach wojewódzkich. W Zielonej Górze i Opolu stawki dyktowane za murowane garaże wahają się od niespełna 70 do 100 tys. zł.
Deweloperzy nie będą musieli budować tylu parkingów
Zwiększyć liczbę miejsc parkingowych miała tzw. ustawa lex deweloper. Nowe przepisy wprowadziły odgórny wymóg budowy co najmniej jednego miejsca parkingowego na jedno nowo wybudowane mieszkanie w tzw. strefie śródmiejskiej i 1,5 miejsca parkingowego na mieszkanie poza nią. Ministerstwo Rozwoju i Technologii pracuje jednak obecnie nad projektem, który usuwa z lex deweloper przepisy wprowadzające wymóg minimalnej liczby miejsc postojowych.