W sektorze płatności pojawia się nowa granica. Niedawno Visa, Mastercard, Coinbase i PayPal ujawniły swoje propozycje dotyczące tego, co nazywa się płatnościami agentowymi. Stawka jest znaczna – stworzenie fundamentu dla handlu opartego na sztucznej inteligencji.
Wyobraź sobie niedaleką przyszłość. Zbliża się sezon urlopowy, a my zamierzamy zorganizować wycieczkę, być może na greckie wyspy. Zamiast przeszukiwać niezliczone opcje, delegujemy odpowiedzialność za zapewnienie lotów i zakwaterowania naszemu asystentowi AI. Opierając się na naszych preferencjach, AI zestawia idealne elementy „pakietu wakacyjnego” i… to wszystko.
Obecnie nasz „inteligentny agent” (działający niezależnie online, wykonujący przypisane zadanie, np. Operator ChatGPT) byłby jedynie nieznacznie ulepszoną wersją wyszukiwarki. Miałby on możliwość lokalizowania i filtrowania ofert, ale przeszkoda leży w procesie rezerwacji i płatności. Dokładniej, ostatni etap, płatność, wymaga zaangażowania człowieka . Gdzieś w równaniu musi być płatnik — osoba, która wyraża zgodę na wydanie swoich środków i ponosi odpowiedzialność za transakcję. Rozwiązanie leży w koncepcji płatności agentowych , która odnosi się do mechanizmów, które umożliwiają sztucznej inteligencji wykorzystanie finansów .
4 modele płatności agenturalnych
Wyzwanie „zależności od płatności” agenta AI można rozwiązać za pomocą kilku metod. Dostępne opcje zostały zwięźle opisane na jego blogu przez jednego z wiodących specjalistów fintech – Simona Taylora:
- Agent może jedynie ułatwić proces płatności, przy czym wymagane dane zostaną dostarczone przez żywą osobę. Ten model jest technicznie osiągalny już dziś — po zakończeniu segmentu zadania agent oczekuje na przykład na podanie informacji o karcie płatniczej i zatwierdzenie transakcji przez użytkownika.
- Agent przechowuje dane niezbędne do wykonania transakcji płatniczej (podobnie jak karta w pliku, tj. zapisane informacje o karcie płatniczej, jak w przypadku usług opartych na subskrypcji) i wymaga jedynie potwierdzenia przez człowieka, aby kontynuować. Upraszcza to proces w pewnym stopniu, ale nadal jest to dalekie od niezależnego działania agenta.
- Agent posiada własną „wirtualną kartę płatniczą”, wyposażoną w parametry ustalone przez użytkownika, takie jak limit wydatków i kategorie branż (kody MCC), w których można ją wykorzystać