W zgiełku naszego codziennego życia, sprzęt AGD jest naszym cichym partnerem – pomaga nam oszczędzać czas, usprawniać zadania i pozwala nam skupić się na tym, co naprawdę ważne. Ostatnie badanie przeprowadzone przez INCO Group, producenta kapsułek do zmywarki Ludwik, ujawnia, że dla ponad połowy Polaków pralka jest najpopularniejszym sprzętem AGD w polskich gospodarstwach domowych (53% uczestników). Tuż za nią znajduje się zmywarka, którą wybrała jedna trzecia respondentów (34%). Co ciekawe, oba urządzenia AGD były częściej wskazywane przez kobiety niż przez mężczyzn. Kuchenka mikrofalowa zajmuje trzecie miejsce (25%), z większą preferencją wśród mężczyzn (28% vs. 22%).
Sprzęty gospodarstwa domowego znacząco wpływają na nasz komfort i wygodę. Dla 53% Polaków pralka wyróżnia się jako najbardziej preferowana. Kobiety wybierają ją częściej niż mężczyźni (57% do 47%). Jest szczególnie ceniona przez osoby powyżej 55 roku życia, przy czym 62% tej grupy wiekowej potwierdza jej znaczenie. Zmywarka zajmuje drugie miejsce (34%), ponownie bardziej preferowana przez kobiety (38%) niż przez mężczyzn (29%). Mikrofalówka zamyka pierwszą trójkę, otrzymując 25% odpowiedzi i jest bardziej ceniona przez mężczyzn (22%) niż kobiety (28%).
– Zmywarka plasuje się w pierwszej trójce najchętniej kupowanych sprzętów gospodarstwa domowego. Nic dziwnego, bo mycie naczyń ręcznie zabiera sporo czasu, który można by spędzić przyjemniej i bardziej produktywnie, np. z rodziną. Aby w pełni wykorzystać potencjał tego urządzenia, należy stosować odpowiednie środki, które pozwolą w pełni docenić jego wydajność. Należą do nich kapsułki, które nie tylko usuwają brud, ale także działają skutecznie w krótkich cyklach i przy niższych temperaturach. Choć Polacy i Polki często przy zakupie stawiają na cenę, to jednak nadal biorą pod uwagę jakość produktu i osobiste doświadczenia z nim związane – mówi Agnieszka Augustyniak , Dyrektor ds. Marketingu i Rozwoju Produktu, INCO Group.
Gotowanie i odkurzanie
Kolejne pozycje zajęły kuchenka, wybrana przez jedną piątą respondentów, oraz odkurzacz konwencjonalny, który zdobył 18 proc. głosów. Co ciekawe, odkurzacz jest częściej wybierany przez mężczyzn (21 proc.) niż przez kobiety (14 proc.). Może to wynikać z faktu, że odkurzanie jest często postrzegane jako zadanie zdominowane przez mężczyzn wśród różnych obowiązków domowych. Piekarnik był preferowany przez 17 proc. Polaków, a podobny odsetek wskazał płytę grzejną. 12 proc. uczestników wyraziło preferencję dla odkurzacza bezprzewodowego i robota kuchennego. Oba te urządzenia są częściej używane przez kobiety niż przez mężczyzn.
Suszenie i parowanie na końcu
Najmniej popularnymi urządzeniami są suszarka bębnowa (6%) i parownica (3%). Kobiety chętniej korzystają z parownicy niż mężczyźni, choć różnica jest minimalna. Ograniczoną popularność tych urządzeń można przypisać ich wciąż rzadkiej obecności w polskich gospodarstwach domowych. Suszarka bębnowa wymaga znacznej przestrzeni, podczas gdy tradycyjne żelazko jest często uznawane za bardziej wydajne do prasowania tkanin niż parownica.
METODOLOGIA BADAŃ
Badania zlecone przez INCO Group zostały przeprowadzone na panelu Ariadna z reprezentatywną ogólnopolską próbą N=1118 respondentów. Próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała dane demograficzne badanej populacji na podstawie płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania. Okres badania wynosił od 14 do 16 marca 2025 r. Metoda: CAWI.
REKLAMA: REKLAMA: REKLAMA: