Zalando musi przyznać niektórym klientom vouchery po 40 złotych – to efekt decyzji UOKiK, który zobowiązał popularną platformę e-commerce do właściwego informowania klientów o ich prawach podczas robienia zakupów. Vouchery będą ważne przez sześć miesięcy, jednak nie obejmują produktów sprzedawanych przez partnerów platformy. W specjalnym komunikacie UOKiK wyjaśnia, kto je dostanie.
/FrankHoermann/SVEN SIMON/Imago Stock and People/East News /East News
W lipcu ubiegłego roku prezes UOKiK wszczął postępowanie, stawiając zarzuty platformie sprzedażowej Zalando. Dotyczyły one m.in. nieprzekazania informacji o statusie sprzedających na platformie w sposób wymagany przepisami.
„Klienci mogą na niej kupić nie tylko produkty od samego Zalando, ale też partnerów platformy, o czym nie byli odpowiednio informowani. Nie mogli mieć pewności, że kupują dany produkt od przedsiębiorcy, a w konsekwencji, czy przy zakupie przysługują im wszystkie prawa wynikające z tego faktu” – wskazał w opublikowanym komunikacie prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Reklama
Zalando musi rozdać klientom vouchery. To efekt decyzji UOKiK
Zalando będzie musiało zmienić sposób przedstawiania informacji o statusie zewnętrznych sprzedawców i rozdać niektórym klientom vouchery po 40 zł do wykorzystania w określony sposób.
Według UOKiK brakowało jasnych informacji o tym, jaki jest podział obowiązków związanych z realizacją umowy między platformą a wystawiającym ofertę partnerem. „Klienci mogli mieć problem z ustaleniem do kogo kierować reklamację, kogo informować o odstąpieniu o zakupu ani do kogo wysłać zwracany towar” – poinformowano w komunikacie.
W wydanej przez UOKiK decyzji zobowiązano Zalando do wprowadzenia zmian na swoich stronach w związku z obowiązkami informacyjnymi wynikającymi z dyrektywy Omnibus.
Kto dostanie 40-złotowe vouchery od Zalando?
Poza zmianami w systemie informowania klientów platforma e-commerce’owa Zalando wręczy również niektórym klientom specjalne vouchery. Kto je otrzyma?
„Spółka przyzna wszystkim konsumentom, którzy kupili w serwisie Zalando produkty od jego partnerów w okresie od 1 stycznia 2023 r. do dnia wykonania zobowiązania, voucher w wysokości 40 zł” – poinformował Urząd.
Jak wyjaśniono w komunikacie, będzie on mógł być wykorzystany w ciągu 6 miesięcy na zakupy produktów sprzedawanych przez Zalando (w tym uprzednio przecenionych), z wyłączeniem produktów sprzedawanych przez partnerów. Spółka przekaże informację o przyznaniu vouchera za pośrednictwem poczty elektronicznej.
– Tylko pełne, łatwo dostępne i jasno przedstawione informacje pozwalają podejmować świadome decyzje zakupowe. Dotyczy to szczególnie sprzedaży internetowej. Brak bezpośredniego kontaktu sprawia, że wiele spraw, które w tradycyjnych sklepach załatwiamy intuicyjnie – rozmawiając ze sprzedawcą – w e-commerce może przysparzać szeregu wątpliwości. Konsument dokonując zakupów przez internet powinien być tak samo bezpieczny jak w tradycyjnym sklepie – podkreślił Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
UOKiK monitoruje internetowe platformy handlowe
Dyrektywa Omnibus obowiązuje od 1 stycznia 2023 r. Od tego momentu Urząd monitoruje jak internetowe platformy handlowe dostosowały się do nowych obowiązków.
Jak podał UOKiK, po ich interwencji wielu przedsiębiorców zmieniło swoje działania lub zadeklarowało wprowadzenie modyfikacji. „Dotyczy to operatorów takich platform jak Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, FREE NOW, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Travelist, Amazon czy Allegro” – czytamy w komunikacie.
„Prezes UOKiK postawił zarzuty dwóm innym podmiotom – platformie Booking.com oraz Travelist.pl. Wobec Travelist.pl wydana została już decyzja zobowiązująca” – zaznaczył UOKiK.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News