Via Carpatia. S19 na Podkarpaciu pobiegnie nawet 100 metrów nad ziemią

Via Carpatia to budowana etapami międzynarodowa trasa łącząca „północ z południem” – kluczowa trasa dla wschodniej Polski. W ramach prac właśnie powstaje jeden z ciekawszych odcinków drogi ekspresowej. Chodzi o trasę S19 od węzła Babica do Jawornika. 30 proc. budowanego odcinka stanowią estakady, a to z kolei stanowi ogromne wyzwanie dla wykonawcy i spektakularne prace na terenie budowy. Zdjęcie

30 proc. budowanej trasy S19 stanowią estakady /GDDKiA / materiały prasowe /

30 proc. budowanej trasy S19 stanowią estakady /GDDKiA / materiały prasowe / Reklama

Via Carpatia połączy polskie i litewskie porty nadbałtyckie z portami Morza Czarnego, Egejskiego i Adriatyku oraz leżącymi wewnątrz tego obszaru centrami dystrybucyjno-logistycznymi. 

Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw – podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego – wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). 

Reklama

Trasa Via Carpatia. S19 pobiegnie nawet 100 m nad ziemią

Prace, które właśnie rozpoczęły się pomiędzy Babicą a Jawornikiem, należą do najbardziej skomplikowanych w kraju. To właśnie tutaj powstają estakady ES-22, ES-24 oraz ES-26, mierząca w najwyższym miejscu 80 m wysokości. 

Zdjęcie

/GDDKiA / materiały prasowe /

/GDDKiA / materiały prasowe /

„Aktualnie wykonawca buduje drogi dojazdowe do podpór. Ze względu na ukształtowanie tereny drogi te przypominają serpentyny – informuje GDDKiA. Różnica poziomów tych dróg przy estakadzie ES-26 sięga 120 metrów.

Zdjęcie

/GDDKiA / materiały prasowe /

/GDDKiA / materiały prasowe /

Tak duże utrudnienia terenowe wymuszają na dostawcach przygotowanie specjalnej mieszanki betonu cementowego, a także zupełnie innej logistyki niż zazwyczaj. Spadki dróg technologicznych, które sięgają nawet 15 proc. powodują, że tzw. gruszki z betonem nie mogą transportować pełnych ładunków. „Ładowność gruszek nie przekracza 80 proc. swoich nominalnych możliwości” – podaje dyrekcja. 

Spektakularna inwestycja GDDKiA. 30 proc. budowanej trasy stanowią estakady

Wyzwań przed wykonawcą S19 stoi jednak więcej. Duże zróżnicowanie terenu stanowi także wyzwanie pod względem posadowienia estakad. Na tym odcinku wykonawca musi wznieść estakadę na podporach sięgających nawet 100 metrów.

Zdjęcie

/GDDKiA / materiały prasowe /

/GDDKiA / materiały prasowe /

Oprócz tego powstanie również sześć wiaduktów oraz trzy przejścia dla zwierząt. Łącznie 30 proc. budowanej trasy będą stanowić estakady.

Jak informuje GDDKiA, aktualnie na budowie kontynuowane są prace związane z wykonywaniem wykopów i nasypów, a także roboty związane z wykonywaniem pali wielkośrednicowych pod podpory. Pale będą mieć średnice 1,5 m, a najdłuższe z nich osiągną niespotykaną dziś w Polsce głębokość – 42,5 metra.  

Odcinek trasy S19 Babica-Jawornik powinien być gotowy jesienią 2026 roku. Koszt inwestycji ma wynieść ponad 1,2 mld zł.

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. „Polska to nasza brama do UE”. Ambasador Uzbekistanu o współpracy między naszymi krajami INTERIA.PL

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *