Ogólnopolska hurtownia upada. Pracownicy drżą o przyszłość. „Dostaw już nie ma”

Hurtownia Motoryzacyjna Gordon z podbydgoskiego Zamościa znalazła się w bardzo trudnej sytuacji. Do Sądu Rejonowego w Bydgoszczy wpłynął wniosek o upadłość. Pracownicy przyznają, że problemy narastały od dłuższego czasu, a liczebność załogi spadła w porównaniu z najlepszym okresem firmy.

Ogólnopolska hurtownia upada. Pracownicy drżą o przyszłość. "Dostaw już nie ma"

Hurtownia Gordon złożyła wniosek o upadłość. Zdjęcie w tle: ilustracyjne (gordon.com.pl, pickupimage.com, Hurtownia Gordon)

Ogólnopolska hurtownia upada. Pracownicy drżą o przyszłość. "Dostaw już nie ma" - INFBusiness

Ogólnopolska hurtownia upada. Pracownicy drżą o przyszłość. "Dostaw już nie ma" - INFBusiness

Ogólnopolska hurtownia upada. Pracownicy drżą o przyszłość. "Dostaw już nie ma" - INFBusiness

Ogólnopolska hurtownia upada. Pracownicy drżą o przyszłość. "Dostaw już nie ma" - INFBusiness

Hurtownia Gordon, oferująca części samochodowe, 16 stycznia złożyła wniosek o upadłość. To dość spore zaskoczenie dla rynku, bo przedsiębiorstwo było znane w branży.

Założona w 1991 roku przez Jacka Gordona firma rozwinęła się w podmiot znaczący na rynku. Obecnie ma 150 placówek w całym kraju i dysponuje powierzchnią magazynową wynoszącą 35 tysięcy metrów kwadratowych. Obsługuje ponad 150 tysięcy klientów, a jej działalność wykracza poza granice Polski, obejmując między innymi rynki: niemiecki, litewski, łotewski, estoński, fiński, czeski oraz słowacki.

Jednak sytuacja w firmie znacząco pogorszyła się w ostatnich latach. W centrali w Zamościu zatrudnienie spadło ze szczytowego poziomu ponad 200 pracowników do około 100 osób obecnie.

Ogólnopolska hurtownia upada. Pracownicy drżą o przyszłość. "Dostaw już nie ma" - INFBusiness

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Kasprowy Wierch tylko dla bogatych? Znamy opinię turystów

Pracownicy nie wiedzą co dalej. „Wiem tyle, co pan”

Komentarz na temat sytuacji firmy próbowaliśmy zdobyć w centrali. Nasza wiadomość pozostała jednak bez odpowiedzi, a osoby odpowiedzialne za kontakt z mediami nie były uchwytne. Niechętni do zdradzania sytuacji wewnątrz firmy byli też pracownicy. Udało nam się jednak dotrzeć do osób, które rzuciły światło na ostatnie wydarzenia.

Ogólnopolska hurtownia upada. Pracownicy drżą o przyszłość. "Dostaw już nie ma" - INFBusiness

– Wiem tyle, co pan. Hurtownia Gordon złożyła wniosek o upadłość, a my czekamy na dalsze informacje dotyczące przyszłości przedsiębiorstwa. Nie wiemy nic więcej – mówi jeden z zatrudnionych. – Jako pracownicy nie otrzymaliśmy szczegółowych informacji na temat obecnej sytuacji – dodaje inny.

„Sytuacja pogarszała się stopniowo”

Kolejny z pracowników zapewnia, że do tej pory wszelkie problemy udawało się przezwyciężać. – Docierały do nas pewne sygnały o sytuacji wewnętrznej firmy. Ale wypłaty zawsze były realizowane terminowo. Wszelkie rozliczenia względem pracowników, z tego co mi wiadomo, były prawidłowe – mówi money.pl.

Nie da się ukryć, że sygnały o tym, że płynność Hurtowni Gordon mogła ulec pogorszeniu, do nas docierały. Sytuacja pogarszała się stopniowo. Z miesiąca na miesiąc otrzymywaliśmy coraz mniej towaru, a półki w oddziałach systematycznie się opróżniały. Obecnie pozostaliśmy tylko z tym asortymentem, który jest aktualnie na stanie. Praktycznie dostaw już nie ma – zdradza pracownik hurtowni.

Ogólnopolska hurtownia upada. Pracownicy drżą o przyszłość. "Dostaw już nie ma" - INFBusiness

Popyt na części rośnie

Nasz rozmówca przyznaje, że nie zauważał spadku zainteresowania częściami samochodowymi. Wprost przeciwnie. – Problemy firmy nie wynikają raczej ze spadku popytu na rynku części. Zapotrzebowanie wysokie i nie zmienia się od lat. Liczba samochodów na rynku stale rośnie, a wraz z nią potrzeba serwisowania i wymiany części. Obecnie na statystycznego właściciela przypada wręcz więcej pojazdów niż w poprzednich latach – wyjaśnia pracownik jednego z oddziałów hurtowni.

Przyczyn obecnej sytuacji należałoby raczej szukać w wewnętrznych problemach organizacji, choć jako szeregowi pracownicy nie mamy pełnego obrazu. Powody wniosku o upadłość nie są dla nas jasne – dodaje.

Sytuację w firmie opisują też inne media. „To, że firma ma kłopoty, wiemy od dłuższego czasu. Teraz chodzimy do pracy, ale nie mamy co robić i nikt nie wie, co będzie dalej” – mówi w rozmowie z „Gazetą Pomorską” jeden z zatrudnionych w hurtowni. „Każdy się boi. Dla wielu z nas to nie tylko praca, bo niektórzy są związani z firmą od lat i włożyli w nią naprawdę dużo serducha” – dodaje.

Ogólnopolska hurtownia upada. Pracownicy drżą o przyszłość. "Dostaw już nie ma" - INFBusiness

Ogólnopolska hurtownia upada. Pracownicy drżą o przyszłość. "Dostaw już nie ma" - INFBusiness

Zobacz także:

Linia produkcyjna wywieziona, hale sprzedane. Teraz kolejne zwolnienia

Problemy narastały stopniowo

Pierwsze poważne sygnały o problemach pojawiły się w 2020 roku, gdy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozpoczął postępowanie wobec hurtowni w związku z zatorami płatniczymi. Sytuacja pogorszyła się do tego stopnia, że w 2024 roku urząd nałożył na przedsiębiorstwo karę finansową w wysokości ponad 1,3 mln zł.

Wiosną 2023 roku doszło do opisywanych przez media wydarzeń w centrali firmy. W siedzibie przedsiębiorstwa wybuchła awantura między współwłaścicielami, w której uczestniczyło kilkadziesiąt osób. W jej wyniku uszkodzono okna i drzwi budynku, co potwierdził lokalny przedstawiciel policji.

Tak zmieniała się kondycja finansowa Hurtowni Gordon

Światło na sytuację w spółce rzuca złożony przez nią oficjalny raport. W 2022 roku Hurtownia Motoryzacyjna Gordon zanotowała całkowite przychody netto ze sprzedaży na poziomie 827,2 mln zł, co stanowiło wzrost o 3,43 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Warto jednak zwrócić uwagę na spadającą rentowność przedsiębiorstwa.

Ogólnopolska hurtownia upada. Pracownicy drżą o przyszłość. "Dostaw już nie ma" - INFBusiness

Sprzedaż towarów i materiałów, stanowiąca główne źródło przychodów firmy, wyniosła w omawianym roku 815,9 mln zł, wykazując relatywnie niewielki wzrost o 2,62 proc. rok do roku. Jednocześnie jednostki powiązane wygenerowały przychód w wysokości 103,3 mln złotych, co oznacza znaczący wzrost o 61,73 proc.

Niepokojącym sygnałem był wyraźny wzrost kosztów operacyjnych – w 2022 roku skoczyły do poziomu 814,6 mln zł, czyli o 2,83 proc. więcej niż w roku 2021. Szczególnie wyraźnie wzrosły koszty wynagrodzeń – o 40,05 proc. do kwoty 44,4 mln zł oraz ubezpieczeń społecznych – o 42,52 proc. do 8,6 mln zł.

Spadek zyskowności

Pomimo wzrostu przychodów ze sprzedaży, zysk operacyjny spółki zmniejszył się o 52,93 proc. do kwoty 11,5 mln zł. Na tak znaczący spadek wpłynęło między innymi zmniejszenie pozostałych przychodów operacyjnych o 80,48 proc., do poziomu 4,9 mln zł.

Ogólnopolska hurtownia upada. Pracownicy drżą o przyszłość. "Dostaw już nie ma" - INFBusiness

Na uwagę zasługuje dramatyczny wzrost kosztów finansowych – o 371,45 proc. do kwoty 6,9 mln zł, przy czym zdecydowaną większość tej kwoty stanowiły odsetki. Przychody finansowe spadły o 42,06 proc.

W efekcie zysk netto przedsiębiorstwa w 2022 roku wyniósł zaledwie 3,8 mln zł, co oznacza spadek o 79,69 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, kiedy to firma wypracowała 18,8 mln zł zysku. Podatek dochodowy wyniósł 1,5 mln zł, co stanowi spadek o 72,25 proc. rok do roku.

Branża tonie w długach

Zadłużenie branży motoryzacyjnej w Polsce osiągnęło prawie 1,5 mld zł wynika z raportu BIG InfoMonitor. Zobowiązania sprzedawców hurtowych i detalicznych samochodów oraz firm naprawiających pojazdy wyniosły ponad 1,2 mld zł. Dodatkowo segment wynajmu i dzierżawy aut odnotował zadłużenie przekraczające 217 mln zł. Problemy finansowe branży potęgują zatory płatnicze.

Ogólnopolska hurtownia upada. Pracownicy drżą o przyszłość. "Dostaw już nie ma" - INFBusiness

Wśród firm specjalizujących się w handlu hurtowym i detalicznym oraz naprawie pojazdów, zadłużonych jest ponad 14 tys. przedsiębiorstw, co stanowi 5,6 proc. wszystkich podmiotów w tej kategorii. Średnie zadłużenie na firmę wynosi 86,3 tys. zł. W segmencie leasingu i car sharingu przeterminowane płatności ma 15 proc. firm, a ich długi sięgają 217 mln zł.

Główne problemy branży motoryzacyjnej to rosnące koszty zakupu pojazdów, części zamiennych oraz utrzymania floty. Dodatkowo nowe regulacje unijne i restrykcyjne normy ekologiczne stanowią wyzwanie dla przedsiębiorców. Eksperci podkreślają, że potrzeba odpowiedzialnego zarządzania i restrukturyzacji zadłużenia, aby minimalizować ryzyko opóźnień w spłatach i poprawić kondycję finansową sektora.

Robert Kędzierski, dziennikarz money.pl

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *