Miejsca parkingowe przeznaczone dla rodzin pozostają jedynie uprzejmością oferowaną przez właścicieli firm. Chociaż nie jest już zaskakujące, że te przestronne parkingi znajdują się przy dużych sklepach detalicznych i galeriach, sprawa nadal nie jest uregulowana przez prawo. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało Interię Biznes, że dostrzega ten problem i planuje go zbadać, potencjalnie proponując wkrótce zmiany prawne.
/ Piotr Kamionka/REPORTER / Reporter
„Dlaczego tak wiele osób korzysta z miejsc parkingowych dla rodzin, nawet jeśli przyjeżdżają bez dzieci ?” To pytanie od miesięcy krąży wśród internautów. Odpowiedź jest dość prosta: miejsca te nie są jeszcze regulowane przez prawo. Jednak wkrótce może nastąpić zmiana. Ministerstwo Infrastruktury planuje zbadać tę kwestię i ocenić konieczność wprowadzenia nowych przepisów w Kodeksie Ruchu Drogowego.
Miejsca parkingowe dla rodzin dostępne dla wszystkich, na razie
Zazwyczaj szerokie miejsca parkingowe znajdują się w pobliżu wejść do centrów handlowych i dużych supermarketów, a także w pobliżu szpitali, biur i coraz częściej w dzielnicach mieszkalnych. Te wyznaczone obszary są często różowe lub niebieskie i oznaczone znakiem przedstawiającym dorosłych z wózkiem i/lub dzieckiem.
Reklama
W Polsce nie ma obecnie przepisów regulujących przydział miejsc parkingowych dla rodzin. Ten brak regulacji oznacza, że takie miejsca mogą różnić się wielkością i przeznaczeniem , co pozwala każdemu na parkowanie tam bez ryzyka otrzymania mandatu . Prowadzi to do niezadowolenia w mediach społecznościowych:
„Niektórzy ludzie parkowaliby wewnątrz sklepu, gdyby mogli .”
„Niestety, często widzę ludzi, którzy mają foteliki samochodowe w swoich pojazdach, ale przyjeżdżają bez dzieci zajmujących te miejsca”.
„ Czy naprawdę tak trudno jest przejść kilka dodatkowych kroków? Nie chodzi tylko o znalezienie miejsca parkingowego; te miejsca są zaprojektowane tak, aby ułatwić bezpieczne wyjęcie dziecka z fotelika”.
Sytuacja jest jednak bardziej złożona, ponieważ niewłaściwe wykorzystanie miejsc parkingowych dla rodzin nie jest wyłącznie wynikiem lenistwa lub braku szacunku i empatii kulturowej :
„Jestem w późniejszej fazie ciąży i nie mogę parkować na zwykłych miejscach, ponieważ muszę całkowicie otworzyć drzwi, aby wysiąść z samochodu ”.
Ponadto w mediach społecznościowych można znaleźć relacje osób cierpiących na przewlekły ból, które nie mają orzeczenia o niepełnosprawności. Ze względu na codzienny dyskomfort takie osoby, w tym osoby ze złamanymi kończynami, często korzystają z rodzinnych miejsc parkingowych .
Miejsca parkingowe dla rodzin i działania rządu
Raporty dotyczące tego problemu krążyły w mediach społecznościowych od kilku miesięcy, co skłoniło nas do zapytania rządu o wszelkie trwające lub planowane działania mające na celu uregulowanie kwestii miejsc parkingowych dla rodzin. Według Ministerstwa Infrastruktury trwają obecnie prace nad zmianą przepisów dotyczących znaków drogowych i sygnałów:
– Biorąc pod uwagę zaobserwowane przypadki wyznaczania przez zarządców terenów miejsc parkingowych dla wygody rodziców z małymi dziećmi, rozpatrywana będzie konieczność doprecyzowania przepisów w tym zakresie – czytamy w odpowiedzi udzielonej Interii Biznes.
Szczegóły opracowywanych przepisów zostaną jednak ujawnione dopiero w toku kolejnych procesów legislacyjnych.
Rząd planuje wydawać prawa jazdy 17-latkom i zwiększać prędkość ciągników
Ministerstwo Infrastruktury pracuje obecnie także nad projektem zmian w Prawie o ruchu drogowym.
– Wśród proponowanych środków jest zezwolenie dla osób w wieku 17 lat na prowadzenie pojazdów osobowych (prawo jazdy kategorii B) z wykwalifikowanym kierowcą (opiekunem). Obniżenie minimalnego wieku jest zgodne z praktykami innych krajów Unii Europejskiej – informuje nas Ministerstwo Infrastruktury.
W 2002 r. zmieniono przepisy dotyczące prawa jazdy w Polsce , podnosząc minimalny wiek kierowcy z 17 do 18 lat . Obecnie zmiany te są podyktowane „koniecznością zwiększenia bezpieczeństwa na drogach”, a jednocześnie dążeniem do poprawy mobilności osób młodszych, co jest kluczowym czynnikiem w walce z wykluczeniem drogowym.
Nowelizacja ustawy przewiduje również zaostrzenie zasad cofania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h:
– Rozwiązania przewidziane w nowelizacji dotyczą także odbierania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza terenem zabudowanym na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych, a także ewentualnego ograniczenia możliwości zmniejszenia liczby punktów karnych – podaje Ministerstwo Infrastruktury.
Resort Dariusza Klimczaka odpowiada także na prośbę rolników o zwiększenie dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych z 30 km/h do 40 km/h.
Agnieszka Maciuła-Ziomek
Odtwarzacz wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w przeglądarce. Wydarzenia 24