Po trzydziestu latach prywatyzacji koleje w południowo-zachodniej Anglii są ponownie znacjonalizowane. Rząd Partii Pracy zainicjował proces przywracania kolei pod kontrolę państwa, zobowiązując się do poprawy usług kolejowych i inwestowania w infrastrukturę, rozwiązując problemy, które pojawiły się po prywatyzacji.
/ RASID NECATI ASLIM/ANADOLU /Anadolu via AFP L / AFP
South West Railway jest pierwszym operatorem kolejowym w południowo-zachodniej Anglii, który powrócił do własności państwowej w ramach inicjatywy obecnego rządu Partii Pracy, mającej na celu ponowne znacjonalizowanie brytyjskich kolei .
British Rail kończy erę prywatyzacji
Według oświadczenia brytyjskiego Ministerstwa Transportu „ jest to sygnał nowego rozdziału dla kolei ”.
„Pożegnamy trzy dekady nieefektywności, marnotrawstwa i niezadowolenia pasażerów” – stwierdziła minister transportu Heidi Alexander podczas niedawnej wizyty na stacji kolejowej w południowej Anglii.
Reklama
Prywatyzacja brytyjskich kolei rozpoczęła się w połowie lat 90. XX wieku, za rządów konserwatystów pod przewodnictwem premiera Johna Majora, który kontynuował liberalną politykę swojej poprzedniczki Margaret Thatcher z lat 80. XX wieku.
Niemniej jednak, jak podkreślają eksperci, twierdzenia, że prywatyzacja przyniesie lepszą jakość usług, zwiększone inwestycje i niższe wydatki rządowe, w dużej mierze się nie zmaterializowały . Cała inicjatywa stała się dość niepopularna, spotykając się z krytyką ze strony związków zawodowych, opozycji i znacznej części opinii publicznej.
Partia Pracy zabezpiecza porozumienie w sprawie nacjonalizacji kolei
Znaczny wzrost niezadowolenia nastąpił po wypadku kolejowym w 2000 r., w którym zginęły cztery osoby. Później ustalono, że wykolejenie było spowodowane niewystarczającą konserwacją torów. Ponadto coraz częściej zgłaszano opóźnienia i odwołania pociągów.
Wcześniej czterech operatorów kolejowych w Anglii (spośród 14) zostało oddanych pod zarząd państwowy, ale uznano to za środek tymczasowy, mający na celu wyłącznie stabilizację przedsiębiorstwa .
Partia Pracy, która odzyskała władzę w lipcu ubiegłego roku , w listopadzie uchwaliła ustawę mającą na celu znacjonalizowanie wszystkich operatorów kolejowych po wygaśnięciu ich umów i powołanie nowego podmiotu o nazwie Great British Railways.
„Powrót spółek kolejowych pod kontrolę państwa gwarantuje, że usługi będą świadczone w interesie pasażerów, a nie akcjonariuszy, ale rozwiązanie problemów strukturalnych, które dotykają koleje, zajmie trochę czasu ” – zauważył Alexander.
Odtwarzacz wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News