Toalety w pociągach, z których fekalia trafiały wprost na kolejowe tory, znikną na zawsze z taboru PKP. Tak przynajmniej wynika z zapowiedzi PKP PLK, która zabroni uruchamiania składów z „otwartymi” toaletami. Podróżni przyzwyczajeni przez dziesięciolecia do charakterystycznych ustępów będą pewnie zaskoczeni, ale owa kontrowersyjna i przestarzała „technika” pozbywania się nieczystości z pociągów odejdzie ostatecznie do lamusa.
/123RF/PICSEL
Reklama
„Już od wielu lat na stacjach kolejowych nie wolno korzystać z toalet w układzie otwartym. Jeszcze w 2018 roku połowa polskich pociągów była wyposażona w urządzenia tego typu, ale sytuacja szybko się poprawia” – donosi rynek-kolejowy.pl
Serwis przypomina, że w regulaminie PKP Polskich Linii Kolejowych na rozkład jazdy 2024/2025 (który wejdzie w życie za niewiele ponad rok), znalazł się wymóg użytkowania taboru pasażerskiego wyposażonego w toalety z zamkniętym układem sanitarnym na całej infrastrukturze kolejowej PLK. Wyjątkiem będą pojazdy historyczne oraz takie, które toalet nie posiadają wcale (np. SKM Warszawa).
Nie wszyscy są gotowi na „toaletową rewolucję” na torach
„Według danych Urzędu Transportu Kolejowego za 2022 rok, w toalety ze zbiornikiem na fekalia wyposażonych było 100 proc. wagonów silnikowych elektrycznych i zespołów dwutrakcyjnych (tzw. hybryd), 83,10 proc. spalinowych wagonów silnikowych (szynobusów), 82,70 proc. spalinowych zespołów trakcyjnych i tylko 72,90 proc. elektrycznych zespołów trakcyjnych – to głównie najstarsze EN57″ – wylicza rynek-kolejowy.pl
/ARKADIUSZ ZIOLEK /East News
„W taborze, jakim dysponuje Polregio, jest jeszcze szereg standardowych pojazdów serii EN57 i EN57 SPOT, które czekają na montaż układu zamkniętego WC” – przyznaje zespół prasowy przewoźnika (cytowany przez rynek-kolejowy.pl). Dodaje, że spółka od blisko półtora roku sukcesywnie montuje układy zamknięte.
PKP Intercity zdąży pozbyć się „śmierdzącego problemu”
Cezary Nowak, rzecznik PKP Intercity zapewnia, że „w ponad 90 proc. eksploatowanego taboru PKP Intercity są toalety z zamkniętym systemem.
– Obecnie wszystkie wagony nowe oraz kierowane do napraw P5 wyposażane są w toalety takiego typu. Wagony które posiadały otwarte układy WC, a będą eksploatowane po wejściu rozkładu jazdy 2024/25, zostały poddane lub będą poddane modernizacji dostosowującym do nowych wymagań – powiedział Cezary Nowak.
***
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. AFP