Finansowa klapa lotniska w Radomiu. Resort infrastruktury pokazał nowe dane

Od momentu otwarcia, z uwagi na małą skalę prowadzonej działalności w pierwszych latach funkcjonowania, Lotnisko Warszawa – Radom generuje stratę finansową – poinformował wiceminister infrastruktury Maciej Lasek w odpowiedzi na poselską interpelację. Port zamknął rok 2023 z wynikiem 32,8 mln zł na minusie, zaś strata w okresie 10 miesięcy 2024 roku wyniosła 28,6 mln zł. Zdjęcie

Lotnisko Radom-Warszawa nie przynosi zysków /Tomasz Jastrzębowski /Reporter

Lotnisko Radom-Warszawa nie przynosi zysków /Tomasz Jastrzębowski /Reporter Reklama

Ten port ma ogromny sens. Dzisiaj port Warszawa-Okęcie jest absolutnie przeładowany. (…) Dzisiaj Warszawa Okęcie, w przyszłości CPK, muszą mieć port wspomagający, zapasowy, który będzie żył własnym życiem. I tak właśnie jest z portem Warszawa-Radom.(…) Radom to wspaniałe miejsce, ma szanse na dodatkowe inwestycje, przyciągnięcie dodatkowych przedsiębiorców, podniesienie poziomu wynagrodzeń – mówił w kwietniu 2023 roku ówczesny premier Mateusz Morawiecki podczas oficjalnego otwarcia lotniska Warszawa-Radom.

Reklama

Nowy port miał być alternatywą dla dwóch innych, w szczególności stołecznego lotniska im. Fryderyka Chopina, jak również dla Modlina. Zapowiedzi rozbudowy siatki połączeń miały kusić pasażerów, ale również biura podróży w ramach lotów czarterowych. Dziś, zgodnie z informacjami podanymi na stronie lotniska, można stamtąd polecieć tylko do dwóch miejsc – do Rzymu oraz do Larnaki na Cyprze. Mało optymistycznie wyglądają też dane finansowe.

Warszawa-Radom przynosi miliony zł straty

Jak wynika z odpowiedzi na poselską interpelację podpisaną przez wiceministra infrastruktury Macieja Laska, lotnisko nie przyniosło jak dotąd zysku.

Od momentu otwarcia, z uwagi na małą skalę prowadzonej działalności w pierwszych latach funkcjonowania, Lotnisko Warszawa – Radom generuje stratę finansową. (…) Strata finansowa Lotniska Warszawa – Radom za cały 2023 rok wyniosła 32,8 mln PLN, a w okresie 10 miesięcy 2024 roku 28,6 mln PLN” – napisał Lasek.

Zaznaczył, że sama decyzja o budowie portu lotniczego została podjęta na podstawie przeprowadzonych badań, w których wzięto pod uwagę m.in. prognozy rozwoju ruchu lotniczego na Lotnisku Chopina czy zapotrzebowanie na infrastrukturę lotniskową na obszarze Mazowsza. Podkreślił, że resort nie przeprowadził audytu w zakresie np. zaniedbań czy korupcji politycznych, bowiem kontrola taka „pozostaje w kompetencjach Rady Nadzorczej Polskich Portów Lotniczych”.

Na pytanie o plan działania, który mógłby poprawić sytuację portu np. przyciągnięcie nowych przewoźników czy szerzej – zmianę modelu biznesowego stwierdził, że kroki te leżą poza kompetencjami MI, zaś są w gestii zarządcy lotniska (PPL). Jednak podkreślił, że Warszawa-Radom jest lotniskiem współużytkowanym, co oznacza, że jest przeznaczony do ruchu zarówno cywilnego, jak i wojskowego, a więc jego model biznesowy i rozwój „jest bezpośrednio i ściśle skorelowany z realizacją zadań w zakresie obronności państwa”.

Warszawa-Radom będzie mieć kolejnych przewoźników?

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Laska PPL zakłada rozwijać siatkę połączeń pasażerskich i cargo, a także komercjalizować przestrzeń wokół terminalu. 

„W 2024 roku obecnych było 2 operatów regularnych (PLL LOT, Wizz Air) oraz 4 operatorów czarterowych (Enter Air, Air Montenegro, Sky Line Express, LOT Charters), którzy operują/operowali w ciągu roku kalendarzowego na 8 kierunkach (Paryż, Rzym, Larnaka, Podgorica, Antalya, Preweza, Tirana, Sharm El Sheikh). Obecnie Zarządzający Portem Lotniczym prowadzi negocjacje z 6 przewoźnikami lotniczymi, którzy wstępnie deklarują operowanie z Lotniska w sezonach lato 2025 r./lato 2026 r., uzależniając m.in. swoją obecność od dostępności floty. (…) W porównaniu z innymi lotniskami w regionie przewoźnicy operujący z Radomia otrzymują korzystne warunki finansowe, co w połączeniu z dogodnym położeniem Lotniska czyni ofertę bardzo atrakcyjną” – wskazał Lasek.

Wiceszef MI wyjaśnił, że prowadzone są rozmowy w celu wybudowania infrastruktury hangarowej i postojowej, aby na terenie portu lotniczego mogło powstać zaplecze dla obsługi technicznej samolotów, a także „negocjacje z podmiotami zainteresowanymi wykorzystywaniem lotniska”, ma co w założeniu ma zwiększyć ruch towarowy. 

Czy zatem można już ocenić, że lotnisko Warszawa-Radom było inwestycją nieudaną? W opinii wiceministra jest na to za wcześnie, bowiem założenia przyświecające funkcjonowaniu portu „mogą przynieść oczekiwany skutek w perspektywie średnio- i długoterminowej, kiedy to będzie mogła nastąpić faktyczna ocena funkcjonowania portu Lotniczego, jego efektywności i opłacalności ekonomicznej”. Jednocześnie poinformował, że Najwyższa Izba Kontroli zajmie się oceną działań w podejmowanych w ramach procesu inwestycyjnego rozbudowy lotniska.

W 2023 roku, od otwarcia w kwietniu, lotnisko w Radomiu obsłużyło około 103,5 tys. pasażerów. Od stycznia do końca listopada ubiegłego roku port obsłużył nieco ponad 109,6 tys. podróżnych.

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. „Szczerze o pieniądzach”: Finanse najmłodszych Polsat News

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *