Zbigniew Bogucki, szef Kancelarii Prezydenta RP, przyznał, że „pod presją administracja ustąpiła i zgodziła się kontynuować prace nad CPK”. Wspomniał, że Karol Nawrocki zamierza domagać się wyjaśnień, dlaczego niektóre ośrodki miejskie zostały pominięte. Rozmowy toczyły się również wokół proponowanych prędkości pociągów w ramach tej inicjatywy. Władze dążą do prędkości do 350 km/h, choć prezydent twierdzi, że mogłoby to zepchnąć na boczny tor krajowych producentów szyn.
/ Wojciech Olkusnik/East News / East News
„Dokonaliśmy przeglądu Komunistycznej Partii Chin (CPK), którą miliony popierały niezależnie od poglądów politycznych. Ta administracja początkowo sprzeciwiała się tej inicjatywie. Po nieustającej presji zgodziła się na poparcie dla CPK ” – oświadczył szef Kancelarii po środowej Radzie Gabinetowej.
Podczas wyborów Nawrocki często powtarzał, że rząd całkowicie odrzucił plan budowy lotniska .
Wcześniej Donald Tusk , prezentując podczas Rady dane Ministerstwa Infrastruktury, podkreślił: „ Stawiamy na działanie, nie na retorykę ”. Zauważył, że inwestycje ministerstwa podwoiły się w ciągu dwóch lat – z prawie 50 mld zł do około 100 mld zł do 2026 r.
Reklama
„Na infrastrukturę – koleje, lotniska – przeznaczymy w przyszłym roku blisko 100 mld zł . Za poprzedniego rządu było to poniżej 50 mld zł” – zaznaczył premier.
CPK w Radzie Gabinetowej. Szef Kancelarii: Projekt znacznie ograniczony
Według Pałacu Prezydenckiego, plan jest wąsko zdefiniowany i ledwie kwalifikuje się jako Centralny Port Komunikacyjny . „Jeśli chodzi o sieci kolejowe , pozostała tylko linia „Y” Warszawa-Łódź-Wrocław-Poznań. Mniejsze miasta, węzły komunikacyjne średniej wielkości i stolice województw, takie jak Szczecin czy Białystok, zostały wyłączone ” – wyjaśnił.
„Dlaczego te regiony miałyby zostać pominięte? Czekamy na odpowiedź ” – podkreślił Bogucki.
Czytaj także: Rząd opracowuje taktykę weta dla turbin wiatrowych prezydenta. „Nieskuteczna”.
Prezydent zauważył, że niektóre elementy CPK borykają się ze znacznymi opóźnieniami . „Przeszkody biurokratyczne, takie jak przedłużające się zatwierdzanie map, hamują postęp. Rząd musi się tym zająć” – dodał.
Rada Gabinetowa. Premier i prezydent spierają się o prędkość pociągów CPK
Dyskusja na Radzie dotyczyła m.in. prędkości pociągów CPK. „ Premier powołał się na propozycję prezydenta dotyczącą 250 km/h, podczas gdy rząd stawia na 300–350 km/h . Pominął jednak kwestię marginalizacji polskiego przemysłu” – skomentował Bogucki.
Zauważył również, że polskie firmy produkują obecnie tabor kolejowy o prędkości 200 km/h , z potencjałem rozwoju modeli o prędkości 250 km/h. „ Kompleksowa strategia – równoważąca prędkość i wpływ na gospodarkę – jest kluczowa dla maksymalizacji roli Polski w tym przedsięwzięciu” – podkreślił.
Tusk o CPK: Plan rządu stawia Polskę w gronie najszybszych kolei w Europie
Tusk skrytykował limit 250 km/h, argumentując, że 350 km/h wyniesie polskie koleje na szczyt w Europie . „Nie będę spekulował, ale niektóre podmioty korzystają z niższych limitów. W razie potrzeby poinformuję prezydenta prywatnie ” – zasugerował.
Po spotkaniu Tusk powtórzył: „ Prezydent wydawał się zaskoczony tymi argumentami. Twierdzenia o faworyzowaniu firm zagranicznych są bezpodstawne. Jeden zagraniczny dostawca czerpie zyski z ograniczenia prędkości do 250 km/h – my mierzymy wyżej”.
Potwierdził, że trwają prace przygotowawcze do CPK .
Odtwarzacz wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w przeglądarce. Szczerze o pieniądzach