Budowa mostu na Sycylię coraz bliżej. Unia sypnie pieniędzmi

Budowa mostu kolejowo-drogowego przez Cieśninę Mesyńską łączącego Półwysep Apeniński i Sycylię jest bliżej realizacji. Pomysł zyskał finansowe wsparcie Unii Europejskiej. Pieniądze – ponad 24,7 mln euro – pokryją połowę wydatków na kolejową część projektu technicznego mostu. Budowa mostu ma kosztować Rzym 12 mld euro. Zdjęcie

Budowa mostu kolejowo-drogowego przez Cieśninę Mesyńską łączącego Półwysep Apeniński i Sycylię jest bliżej realizacji /webuildgroup.com /materiały prasowe

Budowa mostu kolejowo-drogowego przez Cieśninę Mesyńską łączącego Półwysep Apeniński i Sycylię jest bliżej realizacji /webuildgroup.com /materiały prasowe Reklama

Połączenie Sycylii ze stałym lądem jest jednym ze 134 projektów transportowych, które wesprze Bruksela w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Na wszystkie przeznaczy 7 miliardów euro. „Wsparcie ma na celu ukończenie projektu technicznego mostu kolejowo-drogowego nad Cieśniną Mesyńską, łączącego region Kalabrii z wyspą Sycylia. Główną zaletą opracowywanego projektu będzie przygotowanie do przyszłej budowy mostu” – uzasadnia Komisja Europejska.

Pomysł podsunął Berlusconi

Pomysł budowa mostu narodził się za rządów Silvio Berlusconiego. Ówczesny gabinet wielokrotnie podkreślał kluczową rolę, jaką miałaby inwestycja w krajowej i europejskiej sieci transportowej. Miała też ona wpłynąć na zwiększenie atrakcyjności i nowoczesności Włoch. Jednak w 2013 r., gdy kraj mierzył się z rosnącym długiem publicznym i recesją gospodarczą, projekt zawieszono i zamknięto firmę stworzoną do nadzorowania jego realizacji. 

Reklama

Rok temu powrót do pomysłu budowy mostu zapowiedział włoski rząd. Minister gospodarki i finansów, Giancarlo Giorgetti oświadczył, że pomysł pochłonie 12 mld euro. Pieniądze te będą inwestowane w ciągu kilku lat, a pierwsze trzy raty zostaną wypłacone do 2026 r. Zaktualizowano też poprzednią wersję projektu, uwzględniając w niej najnowsze osiągnięcia technologiczne. Zdaniem dyrektora zarządzającego projektem Pietro Ciucci, “finansowanie projektu wykonawczego przez Brukselę to ważny sygnał ze strony Unii Europejskiej. – Pieniądze stanowią połowę kwoty związanej z częścią kolejową prac – poinformował Ciucci. 

Odporny na wstrząsy i silne wiatry

Most ma połączyć Sycylię z południowym regionem Kalabrii. Całość miałaby około 5 km długości, z czego centralne przęsło liczyłoby 3,3 km. Jeśli konstrukcja powstanie, pobije obecny rekord 2,02 km, jaki mierzy centralne przęsło na moście Canakkale w Turcji. Architekci zapewniają, że konstrukcja wytrzyma trzęsienie ziemi o sile 7,1 w skali Richtera i wiatry wiejące z prędkością 300 km na godzinę.  

Na moście zaprojektowano 3 pasy drogowe w każdym kierunku, 2 pasy serwisowe i 2 tory kolejowe. Zostanie dobudowanych 40 km dróg i połączeń kolejowych, z czego 80 proc. wyznaczono w tunelach. Od strony Kalabrii połączą one most z autostradą śródziemnomorską i stacją kolejową Villa S. Giovanni. A od strony Sycylii – z autostradą do Palermo i nowym dworcem w Messynie.

W przyszłości przejazd kolejowy między Półwyspem Apenińskim a wyspą trwać ma 15 minut, a samochodowy 10-13 minut. Teraz przeprawa promem trwa trzy godziny w wypadku samochodów osobowych i pięć w wypadku pociągów i autobusów. 

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. „Szczerze o pieniądzach”: Edukacja zdrowotna wchodzi do szkół Szczerze o pieniądzach

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *