Spółka-matka Facebooka pokazała bardzo mocne wyniki, dzięki czemu jej akcje pomknęły w górę. Inwestorom nie przeszkadza już nawet metaverse, od którego wzięła się aktualna nazwa firmy Zuckerbega, czyli Meta. Wirtualne światy przyniosły spółce świeżą porcję miliardowych strat, które w ciągu ostatnich 4 lat złożyły się na naprawdę pokaźną kwotę.
W ciągu ostatnich 4 lat od ogłoszenia zmiany nazwy na Meta i rozpoczęcia mocnych inwestycji w metaverse i rozszerzoną rzeczywistość, zajmujący się tym dział spółki Zuckerberga – Reality Labs – zaksięgował dziesiątki miliardów dolarów strat. W samym II kwartale 2024 roku jego strata operacyjna wyniosła 4,48 mld dolarów – pokazały opublikowane w środę wyniki spółki.
Tak prezentowały się wyniki Reality Labs na przestrzeni ostatnich 4 lat:
- 2020 – 6 mld dolarów strat
- 2021 – 10 mld dolarów strat
- 2022 – 13 mld dolarów strat
- 2023 – 16 mld dolarów strat
- I poł 2024 – 8,33 mld dolarów strat
Skumulowana strata wygenerowana przez Reality Labs sięgnęła więc 53,33 mld dolarów.
Niestety Meta nie przedstawia dokładnych wyliczeń z wewnątrz działu, które mogłoby dać odpowiedź na pytanie, ile z tej kwoty zostało przepalone na konstrukcję wirtualnych światów, a ile pochłonęły nakłady na rozwój urządzeń do odbioru rozszerzonej rzeczywistości.
Sprzedaż gogli Quest VR i inteligentnych okularów Ray-Ban była w zeszłym kwartale jedynym istotnym źródłem przychodu Reality Labs. W okresie kwiecień-czerwiec sięgnęły one 353 mln dolarów, czyli o 28% więcej niż w zeszłym roku, kiedy wyniosły 276 mln dolarów.
Spółka Zuckerberga wydaje się jednak redukować wydatki na metaverse i według kilku źródeł "Yahoo Finance", Reality Labs zwolniło w czerwcu około 100 pracowników, w tym wiceprezesów, menedżerów i programistów, a niektóre duże projekty zostały anulowane.
Według ustaleń "The Information" poczynionych przez portal w lipcu, Meta zamierza ściąć finansowanie działu Reality Labs o 20%. Zmniejszanie strumienia pieniędzy przeznaczanych na projekty związane z metaversem i rozszerzoną rzeczywistością ma zostać rozciągnięte na lata 2024-2026, ale większa część cięć ma nastąpić w nadchodzących miesiącach.
Mimo wszystko Mark Zuckerberg patrzy na przyszłość wirtualnych światów przez różowe okulary. Zgodnie z jego wypowiedzią z lipca, założyciel Mety dostrzega rosnący popyt na google VR i inteligentne okulary i przewiduje, że ostatecznie będą je nosić dziesiątki, a nawet setki milionów ludzi.
Obok strat odnotowanych przez Reality Labs, do których inwestorzy zdążyli się już dawno przyzwyczaić, spółka Zuckerberga zaprezentowała bardzo dobre wyniki, które pobiły oczekiwania analityków. Meta osiągnęła w II kwartale przychody w wysokości 39,07 mld dolarów oraz zysk netto na poziomie 13,47 mld dolarów. Po prezentacji wyników notowania spółki zyskały w handlu posesyjnym 8,9%.
Michał Misiura