Wyższa opłata za rejestrację auta spalinowego? „Nie godzimy się”

Kwestia opłaty za rejestrację samochodów spalinowych znajdzie się w kolejnej rewizji KPO w 2025 r. – przekazał PAP wiceszef MFiPR Jan Szyszko. Polska nie godzi się na opłatę rejestracyjną obejmującą wszystkie auta spalinowe – wynika z jego wypowiedzi. Zdjęcie

Polska nie godzi się na opłatę rejestracyjną obejmującą wszystkie auta spalinowe, która pozostała w KPO jako kamień milowy, i będzie negocjować z Brukselą - mówi wiceszef MFiPR Jan Szyszko /123RF/PICSEL

Polska nie godzi się na opłatę rejestracyjną obejmującą wszystkie auta spalinowe, która pozostała w KPO jako kamień milowy, i będzie negocjować z Brukselą – mówi wiceszef MFiPR Jan Szyszko /123RF/PICSEL Reklama

Wprowadzenie opłaty rejestracyjnej dla pojazdów spalinowych pozostało w formie kamienia milowego w Krajowym Planie Odbudowy po ostatniej, zaakceptowanej w lipcu br., rewizji KPO. Jak przekazał jednak PAP wiceszef Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) Jan Szyszko, resort podejmie starania o zmianę tego zapisu.

„Będzie to przedmiotem kolejnej rewizji w 2025 roku. Teraz skupiliśmy się na dużo bardziej szkodliwym społecznie i pilniejszym do usunięcia podatku od samochodów spalinowych i zastąpieniu go systemem dopłat. Po drugie, Komisja Europejska sama też potrzebuje czasu, aby w sprawie opłaty rejestracyjnej uzgodnić jednolite stanowisko i oczekiwania w kwestii tego kamienia” – powiedział wiceszef MFiPR, pytany przez PAP o powody pozostawienia tego kamienia milowego w KPO po rewizji.

Reklama

Wiceminister: Polska przeciwna opłacie rejestracyjnej, najpierw trzeba dać ludziom alternatywy

Dodał, że rolą państwa jest w pierwszej kolejności zapewnienie alternatyw transportowych i dojazdowych, a dopiero później „ewentualnie myślenie nad jakimikolwiek obciążeniami podatkowymi”. „Postawiliśmy tę sprawę w otwarty sposób – nie godzimy się na formułę zapisaną w KPO” – powiedział Szyszko.

Wiceszef MFiPR stwierdził, że jeżeli opłaty od zanieczyszczeń mają zostać wprowadzone, to powinny one „być celowane w tych, którzy najbardziej zanieczyszczają”, bo płacenie wyższych opłat rejestracyjnych przez wszystkich nie będzie efektywne.

Wprowadzenie opłat, które będą skierowane do korporacji, które odpowiadają ponadproporcjonalnie za ilość emisji w Polsce – już ma sens. Takie korporacje zazwyczaj mają budżety, które pozwalają na dostosowanie emisyjności floty do wymaganych norm” – ocenił wiceminister.

Szyszko przekazał też, że kolejna rewizja KPO najprawdopodobniej rozpocznie się w pierwszej połowie przyszłego roku.

Czemu ma służyć wyższa opłata rejestracyjna dla aut spalinowych?

Wspomniany kamień milowy przewiduje wejście w życie do końca 2024 r. przepisów ustanawiających „środki finansowe i fiskalne stymulujące popyt na czystsze pojazdy, w tym wyższe opłaty rejestracyjne dla pojazdów spalinowych„. Opłata miała by być uzależniona od ilości emitowanych przez pojazd tlenków azotu lub dwutlenku węgla. 

Dochody z opłat mają zostać przeznaczone na „redukcję negatywnych efektów zewnętrznych transportu oraz rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego na obszarach miejskich i wiejskich”.

Cele środowiskowe ważną częścią polskiego KPO

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to program, który ma wzmocnić polską gospodarkę. Jak napisano na rządowej stronie dot. KPO, środki z programu mają pomóc Polsce szybciej osiągnąć wyznaczone wcześniej cele, zrealizować nowe inwestycje, przyśpieszyć wzrost gospodarczy i zwiększyć zatrudnienie. Fundusze zostaną zainwestowane m.in. w rozwój gospodarki, innowacje, środowisko, cyfryzację, edukację i zdrowie. W ramach programu Polska otrzymuje pieniądze w postaci bezzwrotnych dotacji (część dotacyjna) oraz preferencyjnych pożyczek (część pożyczkowa).

1 lipca br. Komisja Europejska zaakceptowała zmiany w KPO, które polski rząd wysłał do Brukseli 30 kwietnia, a 16 lipca zrobiły to również kraje członkowskie UE. Po rewizji KPO składa się z 57 inwestycji i 54 reform. Polska otrzyma z KPO 59,8 mld euro, w tym 25,27 mld euro w postaci dotacji i 34,54 mld euro w formie pożyczek. Zgodnie z celami UE prawie 45 proc. budżetu KPO jest przeznaczona na cele klimatyczne, a ponad 21 proc. na transformację cyfrową.

Pod koniec kwietnia br. KPRM informowała, że rewizja KPO była konieczna ze względu na opóźnienia i zaległości pozostawione przez poprzedni rząd. Jak przekazano z kolei w opublikowanym również w kwietniu br. dokumencie „Addendum do Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO)” realizacja wcześniejszej wersji KPO „napotkała na poważne trudności”.

Zwrócono w nim uwagę, że zapewnienie „stabilnych i perspektywicznych ram dalszego rozwoju polskiej gospodarki wymaga przeprowadzenia wielodziedzinowej transformacji, obejmującej w szczególności zieloną transformację gospodarki„. Wyjaśniono też, że ze względu m.in. na bieżącą sytuację, „skala wyzwań, jak też obciążenia finansowe dla budżetu państwa i samorządów, pozostają ogromne i wymagają rozłożenia w czasie”. 

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. „Wydarzenia”: Zapowiadane zwolnienia w PKP Cargo. Związkowcy grożą zaostrzeniem protestów Polsat News

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *