Maciej Lasek, pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego odniósł się do kosztów budowy lotniska krajowego w Baranowie. Jak wynika z podanych przez niego szacunków, wybudowanie lotniska wraz z inwestycjami towarzyszącymi będzie kosztować 131 mld zł do 2032 roku.
/Piotr Nowak /PAP
Szacowany koszt wybudowania lotniska krajowego w Baranowie wraz z inwestycjami towarzyszącymi, czyli włączeniem portu w ciąg dróg publicznych oraz realizacja kolei dużych prędkości, to 131 mld zł do 2032 roku – poinformował na środkowej konferencji pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
– Dzisiaj rozmawiamy o kwocie 131 mld zł do 2032 roku, z czego część lotniskowa – na inwestycje lotniskowe, ma kosztować 42,7 mld zł, natomiast część kolejowa (…), sam „Y” będzie kosztował około 80 mld zł – powiedział pełnomocnik. Dodał, że przewidziano też możliwość zainwestowania 8 mld zł w ten projekt przez inwestora prywatnego.
Reklama
Wyjaśnił, że 80 mld zł to koszt wybudowania linii kolejowej, tzw. Y o długości 480 km z Warszawy przez Łódź do Poznania i do Wrocławia.
Lasek przypomniał, że poprzedni rząd założył, że koszt wybudowania CPK wraz z kolejami dużych prędkości miał wynieść 155 mld zł. Pełnomocnik dodał, że kwota 131 mld zł wynika z optymalizacji tego planu, a nie rezygnacji z pewnych inwestycji.
Pełnomocnik wyjaśnił, że finansowanie pokryte skarbowymi papierami wartościowymi wyniesie 57 mld zł.
Premier Tusk: To będzie najnowocześniejsze lotnisko w Europie
Podczas środowej konferencji prasowej premier Donald Tusk poinformował, iż w Baranowie pod Warszawą powstanie nowe lotnisko, które będzie najnowocześniejsze w Europie. Dodał, iż rząd rezygnuje z koncepcji budowy linii kolejowych, przecinających się w Baranowie.
– W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa, żeby się łączyć w Baranowie – oświadczył Tusk na konferencji, dodając, że taka koncepcja oznacza też ograniczenie skali wywłaszczeń pod nowe linie kolejowe. Jak dodał, zamiast tego rząd proponuje połączenia kolejami wszystkich dużych polskich miast. – Koleje, które proponujemy to połączenia polskich miast między sobą, to relatywnie gęsta sieć łącząca realne skupiska ludzi i obsługująca realne potoki pasażerów – stwierdził szef rządu.
Jak dodał Donald Tusk, początkiem budowy nowej sieci kolejowej będzie tzw. Y, czyli linia kolei dużych prędkości, łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia. Zaznaczył też, że na autostradzie Warszawa-Łódź powstaną trzeci i czwarty pas ruchu.
Premier zapowiedział także, że rząd, tam gdzie zaistnieje potrzeba, będzie wspierał rozwój lotnisk regionalnych. Dodał, że lotnisko w Modlinie zostanie rozbudowane i zmodernizowane pod kątem tanich linii lotniczych, zyska też połączenie kolejowe z Warszawą.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. INTERIA.PL