Część Citi Handlowego zniknie z Polski? Bank miał wrócić do planów sprzedaży

Citigroup, który ma 75 proc. akcji Banku Handlowego, wznawia próbę sprzedaży swojego polskiego biznesu detalicznego – podał Business Insider, powołując się na nieoficjalne informacje.

Część Citi Handlowego zniknie z Polski? Bank miał wrócić do planów sprzedaży

fot. Maciej Łuczniewski / / FORUM

Portal podał, że potencjalnie zainteresowanym podmiotom zostały wysłane tzw. teasery, czyli dokumenty z danymi o podmiocie wystawionym na sprzedaż.

Przypomnijmy, że Citi Handlowy chciał sprzedać swój polski biznes detaliczny już wiosną 2021 r. Był to element strategicznej decyzji podjętej przez Citigroup, która wtedy oznajmiła, że będzie dążyła do wyjścia z bankowości detalicznej na 13 rynkach. Jednak kiepskie wyniki, spowodowane głównie niskimi stopami procentowymi, uniemożliwiły zrealizowanie transakcji i plany trzeba było odłożyć na przyszłość.

Od tamtej pory sporo się jednak zmieniło. Wynik brutto wyniósł w I kwartale 2024 r. niecałe 100 mln zł, czyli był o 24 proc. wyższy niż rok wcześniej i o 14 proc. większy niż w IV kwartale. Koszty działalności sięgnęły 197 mln zł, a jakość portfela kredytowego jest dobra, bo saldo rezerw było wręcz dodatnie i wyniosło 13 mln zł (choć to dość wyjątkowa i niemożliwa do utrzymania w długim terminie sytuacja).

– Nie komentujemy przebiegu procesu sprzedaży bankowości detalicznej – ucina w komentarzu dla Business Insidera Marta Wałdoch, rzeczniczka Citi Handlowego. Podkreśla, że rozwój bankowości korporacyjnej w Polsce pozostaje dla grupy kluczowy, obecnie ten segment odpowiada za ponad 70 proc. przychodów banku oraz 86 proc. zysku operacyjnego (dane za 2023 r.).

Jak wynika z nieoficjalnych informacji Business Insider, Citi Handlowemu trudno będzie zainteresować swoimi aktywami duże banki. Powód to właśnie mała skala oferowanego biznesu – część detaliczna to raptem 7 mld zł aktywów. Wchłonięcie niewielkich aktywów dla największych banków byłoby czasochłonne i kosztowne, a uzysk stosunkowo niewielki. Co więcej, probelem stanowi (choć potencjalnie atrakcyjny) zamożniejszy portfel klientów.

– Prawdopodobne niskie zainteresowanie oferowaną częścią Citi Handlowego wynika z faktu, że potencjalni inwestorzy boją się, że po przejęciu duża część zamożniejszych klientów zrezygnuje z usługi wealth management, bo pewnie się ona zmieni i będzie bardziej odpowiadała standardowi kupującego. Dodatkowym czynnikiem jest fakt, że coraz trudniej zarabiać na tej grupie klientów, szczególnie dotyczy to sprzedaży produktów inwestycyjnych, a wymagania wobec usługi rosną – ocenia Marcin Materna, dyrektor działu analiz w Biurze Maklerskim Banku Millennium.

Więcej w "Business Insider".

BPL:JM/PAP:seb/ ana/

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *