Chatbot ChatGPT zyskuje płatne opcje. Ile trzeba zapłacić? Co jest w darmowej wersji?

Użytkownicy, którzy nie chcą płacić, mają dostęp do flagowego modelu GPT-4o OpenAI

Użytkownicy, którzy nie chcą płacić, mają dostęp do flagowego modelu GPT-4o OpenAI

Foto: Bloomberg

Piotr Mazurkiewicz

Firma OpenAI stara się wycisnąć, ile może ze swoich rewolucyjnych narzędzi opartych na sztucznej inteligencji i stale się rozwija o nowe funkcje. Niedawno wprowadzona opcja wspomnień pozwala zapisywać preferencje, dzięki czemu czaty są bardziej dostosowane do preferencji użytkownika. Wkrótce ChatGPT zyska ulepszony tryb głosowy, umożliwiający interakcję z platformą mniej więcej w czasie rzeczywistym.

ChatGPT może być za darmo

OpenAI oferuje szereg planów ChatGPT, zarówno płatnych, jak i bezpłatnych, skierowanych do klientów, od osób fizycznych po organizacje non-profit, małe i średnie firmy, instytucje edukacyjne i przedsiębiorstwa.

Użytkownicy, którzy nie chcą płacić, mają dostęp do flagowego modelu GPT-4o OpenAI, dającego odpowiedzi wzbogacone treścią z Internetu, jak również dostęp do sklepu GPT oraz możliwość przesyłania plików i zdjęć czy zadawania pytań na temat przesłanych plików. Użytkownicy mogą również przechowywać preferencje czatu jako „wspomnienia” i korzystać z zaawansowanej analizy danych, funkcji ChatGPT, która może „przeanalizować” tj. przeanalizować dane z plików, takich jak arkusze kalkulacyjne i pliki PDF.

Bezpłatny plan ChatGPT ma jednak wady, w tym dzienne limity pojemności w modelu GPT-4o. Gdy użytkownik osiągnie limity, zostaje automatycznie – choć tymczasowo – przełączony na mniej wydajny model GPT-3.5 OpenAI.

Co można zyskać za opłatą

Serwis TechCrunch zrobił zestawienie, na co można liczyć, wnosząc opłaty. I tak, poszukujący bardziej wydajnego rozwiązania mogą za 20 dol. miesięcznie mieć ChatGPT Plus, który ma pięciokrotnie większą pojemność niż bezpłatna ChatGPT, a także wcześniejszy i priorytetowy dostęp do nowszych narzędzi, takich jak macOS OpenAI dla ChatGPT.

Ponadto abonenci ChatGPT Plus otrzymują ulepszoną funkcję analizy danych, wspieraną przez GPT-4o, która umożliwia tworzenie interaktywnych wykresów i tabel na podstawie zbiorów danych. Użytkownicy mogą przesyłać pliki do analizy bezpośrednio z Google Drive i Microsoft OneDrive lub ze swoich urządzeń.

Właścicielem małej firmy mogą to mieć za 30 dol. za użytkownika miesięcznie lub 25 dol. za użytkownika miesięcznie, rozliczane rocznie dla maksymalnie 149 użytkowników. Powyżej tego poziomu są już opcje dla dużych firm, które mogą wybrać ChatGPT Enterprise, plan ChatGPT skierowany do korporacji. OpenAI nie publikuje ceny ChatGPT Enterprise, ale raportowany koszt wynosi około 60 dol. na użytkownika miesięcznie przy minimum 150 użytkownikach i 12-miesięcznej umowie.

ChatGPT Enterprise dodaje funkcje prywatności i analizy danych „klasy korporacyjnej” do podstawowego ChatGPT, a także ulepszone opcje wydajności i dostosowywania. Dostępny jest dedykowany obszar roboczy i konsola administracyjna z narzędziami do zarządzania sposobem, w jaki pracownicy w organizacji korzystają z ChatGPT.

Od firm przez uniwersytety po organizacje non-profit

Z kolei ChatGPT Edu, nowsza oferta OpenAI, zapewnia wersję ChatGPT zbudowaną dla uniwersytetów i studiujących na nich studentów, a także wykładowców, pracowników naukowych i zespołów operacyjnych kampusu. Ceny nie zostały jeszcze upublicznione ani nawet podane nieoficjalnie.

Jest także oferta OpenAI dla organizacji non-profit, choć nie jest to oddzielna wersja systemu, a szereg zniżek dla kwalifikujących się organizacji. Organizacje non-profit mogą uzyskać dostęp do zespołu ChatGPT po obniżonej cenie 20 dol. miesięcznie na użytkownika. Większe organizacje non-profit mogą uzyskać 50 proc. zniżki na ChatGPT Enterprise, co daje około 30 dol. na użytkownika. Wymagania kwalifikacyjne są jednak dość rygorystyczne. Chociaż organizacje non-profit z siedzibą w dowolnym miejscu na świecie mogą ubiegać się o zniżki, OpenAI nie przyjmuje obecnie wniosków od instytucji akademickich, medycznych, religijnych ani rządowych.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *