Sektor bankowy jest pierwszym, jaki w Polsce poczynił warte odnotowania inwestycje w obecność w metawersie. Zdaniem ekspertów w najbliższych latach to właśnie duże firmy będą liderami wdrożeń, ponieważ mają gotowość inwestycyjną zarówno w obrębie sprzętu, jak i aplikacji. Rynki sektora usług czy branży retail niewątpliwie jednak będą się nasycały rozwiązaniami zapraszającymi do wejścia konsumentów do wirtualnego świata. To duża szansa dla polskiej gospodarki, która może w ten sposób utworzyć do 2035 roku rynek o wartości nawet 10 mld euro.
– Polska może się stać liderem technologii metawersum na tle Europy, zwłaszcza że mamy już olbrzymie doświadczenie w tej dziedzinie. Polskie przedsiębiorstwa inwestują już w te technologie, także w projekty edukacyjne i naukowe. Nasze firmy są pionierami na tle światowym, duże spółki, zarówno przemysł, biznes, jak i edukacja korzystają z technologii takich jak wirtualna i rozszerzona rzeczywistość czy metawersum, żeby edukować pracowników albo rozwijać swoje produkty i usługi – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Innowacje Andrzej Horoch, przewodniczący Komitetu ds. Metawersum w Connected Realities.
Pierwsze próby zaistnienia w metawersum podjął już na przykład rodzimy rynek bankowy. 56-tysięczną publiczność zgromadził koncert zorganizowany przez ING Bank Śląski w przestrzeni gry Roblox. Inny polski bank PKO BP w metawersie zaprasza do swojego oddziału w cyfrowym bliźniaku warszawskiej placówki w Rotundzie.
Potencjalne, dużo szersze zastosowania metawersu na rodzimym rynku wynikają z badania „Poland Meets Metaverse”, przeprowadzonego w Polsce przez Mastercard. Okazuje się, że bezpośrednio z tą rzeczywistością zetknęło się już 35 proc. badanych. W tej grupie dominuje przekonanie, że metawers może służyć rozrywce, takiej jak np. udział w koncertach (56 proc.), ale nie brakuje też głosów mówiących na przykład o możliwości przeprowadzenia w tym otoczeniu spotkań biznesowych. Zainwestować w metawersum gotowych byłoby 10-15 proc. badanych, ale jeśli próbę zawęzimy do osób młodszych (15-18 lat), to okaże się, że byłaby to jedna trzecia respondentów. Z kolei 60 proc. respondentów jest entuzjastycznie nastawionych do możliwości interakcji z markami w metawersie.
– Technologie takie jak wirtualna rzeczywistość czy metawers zmieniają każdy aspekt naszego życia. Strategia powinna więc zarówno obejmować części społeczne, jak i biznesowe, ekonomiczne i edukacyjne, tak żeby ta technologia została w równy sposób potraktowana w każdym z tych obszarów. Kluczowe dla firmy jest zainteresowanie samymi technologiami, takimi jak wirtualna rzeczywistość, rozszerzona rzeczywistość, metawers czy sztuczna inteligencja, nie ograniczałbym się do jednej technologii. Strategia każdej firmy powinna uwzględniać wszystkie te technologie, ponieważ one wzajemnie się przenikają i mogą przynieść konkretne zyski dla biznesu – uważa Andrzej Horoch.
Według szacunków firmy Meta polski rynek metawersu może osiągnąć do 2035 roku wartość od 5 do 10 mld euro. W maksymalizacji wykorzystania szans, jakie stoją przed polską gospodarką, ma pomóc powołany w ubiegłym roku Komitet ds. Metawersum, będący częścią Związku Cyfrowa Polska. Jest on odpowiedzialny za nawiązanie współpracy pomiędzy organizacjami, które wykorzystują i rozwijają, takimi jak firmy, instytucje naukowe oraz organizacje pozarządowe. Z raportu przygotowanego przez komitet wynika, że Polska jest jednym z 10 krajów regionu środkowoeuropejskiego, które ze względu na cyfrowy potencjał mogą być postrzegane jako tzw. cyfrowi challengerzy.
– Potencjał biznesowy technologii metawersum leży w tym momencie w obszarze tych firm, które chcą być najbardziej innowacyjne. Jesteśmy na początku drogi. Największe, duże firmy, które stać na to, aby inwestować w tego typu rozwiązania, tworzyć rozwiązania na swoje własne potrzeby, mają dwa czynniki, które stanowią o sukcesie tych technologii. Po pierwsze, mogą zapewnić swoim pracownikom sprzęt, a wiadomo, że okulary wirtualnej rzeczywistości nie są jeszcze tak popularne jak smartfony. Po drugie, są gotowe zainwestować w dedykowane aplikacje, które mogą przynieść wartość biznesową dla danej firmy – ocenia ekspert.
Komitet ds. Metawersum wskazał w swoim raporcie również inne możliwe pola, na których mogłyby się w Polsce odbywać inwestycje w świat wirtualny. To m.in. kultura. W ramach inicjatywy pod nazwą Metawersum Polskiej Kultury możliwe byłoby stworzenie przestrzeni wypełnionej interaktywnymi wystawami i strefami edukacyjnymi na temat polskiej tradycji i historii. Dostęp do niej możliwy byłby z całego świata. Znalazłyby się tam również repliki dzieł sztuki czy awatary ważnych postaci historycznych. Inną propozycją komitetu jest integracja metawersu z sektorem edukacji. W ramach programu szkoleniowego, przeprowadzonego w ubiegłym roku we współpracy z Meta, NASK i VRheroes, przeszkolono 10 tys. nauczycieli z całej Polski z obsługi gogli VR. Zaprezentowano im m.in. możliwości realizacji z ich wykorzystaniem założeń podstawy programowej. Takie rozwiązania to szansa zwłaszcza dla małych społeczności. 30 proc. uczestników programu to nauczyciele z miejscowości o populacji poniżej 50 tys. mieszkańców.
Według Grand View Research światowy rynek metawersu w 2022 roku był wart 65,5 mld dol. Do 2030 roku, przy średniorocznym tempie wzrostu przekraczającym 41 proc., obroty wyniosą już ponad 1,05 bln dol.