Kultowa marka obuwia Dr. Martens spodziewa się dwucyfrowych spadków ze sprzedaży w 2025 roku. Przyczyną dużo niższych dochodów mają być manipulacje i podróbki oferowane przez chińskie serwisy sprzedażowe Temu i Shein. Firma na początku kwietnia pozwała pierwszy z nich za sprzedawanie niemal identycznych butów za dużo niższą cenę. Drugi – o sprzedawanie podróbek został oskarżony już w 2021 r.
/BEN STANSALL / AFP /AFP
Dr. Martens zapowiedział, że przychody ze sprzedaży marki obuwniczej w 2025 roku spadną dwucyfrowo w porównaniu z ubiegłym rokiem – podał portal dlahandlu.pl. Portfel zamówień na jesień i zimę w USA, stanowiący połowę przychodów firmy ze sprzedaży hurtowej, spada bowiem gwałtownie.
Dr. Martens zarzuca Temu i Shein sprzedawanie tanich podróbek
– Stworzyliśmy bazę kosztów operacyjnych w oczekiwaniu na zwiększenie działalności, jednak przy słabszych przychodach obserwujemy obecnie znaczne niższe zyski – powiedział Kenny Wilson, dyrektor generalny Dr. Martens, cytowany przez CNBC, który ze stanowiska ustąpi w marcu przyszłego roku.
Reklama
Wypowiedź spowodowała natychmiastową reakcję – akcje Dr. Martens spadły o 30 proc., czyli do najniższego poziomu w historii. Eksperci potwierdzają, że w sytuacji, kiedy klienci o niższych dochodach, znajdują się pod presją inflacyjną, chętniej wybiorą podróbki do złudzenia przypominające oryginalny towar, niż droższy asortyment w markowym sklepie.
Dr. Martens zasypuje chińskie platformy pozwami
CNBC przypomina, że na początku kwietnia Dr. Martens złożył pozew do Sądu Najwyższego USA, oskarżając chiński sklep internetowy Temu o manipulowanie wynikami w wyszukiwarce Google.
Firma miała pozycjonować swoje produkty w Google w taki sposób, żeby podróbki znajdowały się wyżej od oryginalnej odzieży – podawał „Sunday Times”.
To kolejny proces, który wytoczył Dr. Martens. W 2021 roku – jak przypomina „Financial Times” – wraz z innymi markami firma pozwała markę fast-fashion Shein, również oskarżając ją o sprzedaż podróbek.
Mimo próśb CNBC o komentarz, zarówno chińskie serwisy sprzedażowe Shein i Temu nie odpowiedziały, jak i pochodzący z Wielkiej Brytanii Dr. Martens.
Martensy. Kultowe buty w subkulturach
Buty oferowane przez markę – tzw. Martensy – charakteryzują się przede wszystkim poduszką powietrzną na pięcie, która została wynaleziona przez Niemca, doktora Klausa Märtensa.
W 1959 roku prawa do produkcji obuwia marki kupiła brytyjska firma R. Giggs Group Ltd. Angielski producent nadał butom charakterystyczny wygląd – żółtą nić przyszytą na podeszwie. Pierwsze buty od Dr. Martens pojawiły się na rynku w 1960 roku.
/BEN STANSALL / AFP /AFP
W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku Martensy były chętnie noszone przez członków różnych subkultur – punków czy skinheadów.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. INTERIA.PL