Marcowy spadek sprzedaży diesli w ujęciu rok do roku w Polsce jest czterokrotnie wolniejszy niż w całej Unii Europejskiej i wynosi jedynie 4,2 proc. – czytamy w piątkowym wydaniu "Rzeczpospolitej".
Dane dotyczące pierwszego kwartału tego roku potwierdzają ową tendencję: "gdy dla całej UE spadek rejestracji diesli sięgnął 10,6 proc., to w Polsce był zaledwie 2,3-procentowy" – czytamy w dzienniku.
W odróżnieniu od diesli, tempo spadku rejestracji samochodów benzynowych w Polsce jest blisko dwukrotnie szybsze niż średnia unijna.
Jeżeli chodzi zaś o rynek samochodów elektrycznych, Polska wlecze się w ogonie UE. "W ubiegłym miesiącu udział elektryków w nowych rejestracjach na polskim rynku wynosił zaledwie 3,4 proc. To prawie czterokrotnie mniej niż unijna średnia" – podaje Rzeczpospolita. Wypadamy blado w szczególności w porównaniu z potęgami motoryzacyjnymi, takimi jak Niemcy, gdzie w pierwszym kwartale br. zarejestrowano ponad 81 tys. aut bateryjnych, podczas gdy w Polsce zarejestrowano jedynie 4,2 tys. takich pojazdów.
W przeciwieństwie do samochodów elektrycznych, Polska wyróżnia się rozwijającym się rynkiem samochodów hybrydowych: "… w Polsce zdobyły już największy udział w łącznej sprzedaży nowych aut osobowych, który w marcu zbliżył się do 46 proc. w porównaniu z 36,8 proc. w tym samym miesiącu rok wcześniej" – czytamy.
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA, na którego dane powołuje się "Rz", poinformowało o trendzie spadkowym sprzedaży nowych aut w Europie – w marcu tego roku rynek ten zmalał o 5,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. W przeciwieństwie do ogólnej tendencji europejskiej, polski rynek nowych aut osobowych urósł r./r. o 12,7 proc.
Komentarz redakcji Bankier.pl
Taka tendencja w kraju nie dziwi, gdyż mniej niż na zachodzie kładzie się u nas nacisk na promowanie technologii samochodów elektrycznych. Wydaje się to dobrą drogą, zwłaszcza patrząc na sumaryczne koszty użytkowania samochodu z danym rodzajem napędu, które zaprezentował portal WysokieNapięcie (poniżej). Korzystanie z samochodu hybrydowego wydaje się dobrym kompromisem pomiędzy kosztami a swobodą.
MT