Na 10 przebadanych pracowników 6 preferuje podwyżki względem innych benefitów od pracodawcy, ponad połowa chciałaby premii, a 30 proc. czterodniowego tygodnia pracy – wynika z opublikowanego we wtorek badania „Barometr Polskiego Rynku Pracy”.
Według najnowszego badania 62 proc. pracowników oczekuje podwyżki, 30 proc. czterodniowego tygodnia pracy (Adobe Stock, Leika production)
W informacji na temat badania wskazano, że firmy, które dotychczas oferowały dodatki do wynagrodzenia w postaci paczek na święta, prywatnej opieki medycznej lub karty sportowej, muszą się zmierzyć ze zmianą nastrojów wśród pracowników.
Oto czego oczekują pracownicy
Z przebadanych osób 62 proc. preferuje podwyżkę, 56 proc. chciałoby premii, a 31 proc. dofinansowania dojazdów do pracy. W zbiorze oczekiwań pracowników znalazła się również praca zdalna 2-3 razy w tygodniu (18 proc. badanych), 4-dniowy tydzień pracy (30 proc.) oraz darmowe wyżywienie w miejscu pracy (28 proc.) – wskazano w publikacji. Jej autorzy ocenili, że Polacy, zmęczeni zmianami kosztów życia wywołanymi przez inflację, wolą pieniądze.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: Od pomocnika hydraulika do kontraktu na najwyższy budynek w Europie – Marcin Ziopaja w Biznes Klasie
Obecnie ze świadczeń pozapłacowych korzysta 37 proc. badanych – wynika z raportu – co stanowi wzrost o 7 pkt. proc. względem zeszłego roku.
– W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, kluczem do sukcesu dla każdej organizacji jest szybka i elastyczna reakcja na potrzeby zatrudnionych. Agile (z ang. elastyczność ) to dzisiaj nie tylko sposób prowadzenia projektów, ale też cała kultura organizacyjna – komentuje Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service, cytowany w informacji.
Zobacz także:
Załamanie na rynku. Takich przewidywań cen złota jeszcze nie było
Firmy muszą zmienić strategie
Jego zdaniem firmy, które chcą przyciągnąć najlepsze talenty, muszą być gotowe na dostosowanie swoich strategii zarządzania ludźmi do zmieniających się potrzeb. A te – wskazał – są bardzo wrażliwe na zjawiska makroekonomiczne.
Mamy za sobą pandemię, wojnę, inflację, a na horyzoncie pojawiają się wyzwania związane z AI – zauważył Inglot.
Zwrócił uwagę, że benefity dla pracowników mogą być różne, ale często ich celem jest odciążenie budżetu domowego.
– Natomiast z punktu widzenia pracodawców, często bardziej opłaca się wręczyć benefit, bo wtedy koszt takiego działania jest niższy niż podwyżka czy premia – dodał ekspert rynku pracy, wskazując na bardzo szybkie tempo wzrostu pensji minimalnej.
Zobacz także:
"23 lata straconego życia". Wygrał miliony, teraz ma apel do Tuska
Badanie przeprowadzono przez Personnel Service metodą CAWI. W dniach 24 stycznia-1 lutego 2024 roku przebadano 1065 osób pracujących na dowolny rodzaj umowy lub prowadzących działalność gospodarczą. W przypadku pracodawców próba wyniosła 329 firm (przedsiębiorstwa małe zatrudniające do 10 osób, przedsiębiorstwa średnie zatrudniające od 10 do 49 osób oraz przedsiębiorstwa duże zatrudniające od 50 do 249 osób). Badanie realizowano w dniach 29 stycznia-8 lutego 2024 roku.