W 2023 roku w Porcie Gdańsk przeładowano blisko 81 mln ton towarów. Oznacza to wzrost o ponad 12,7 mln ton w porównaniu do 2022 roku. Wtedy awansował na drugie miejsce, jeśli chodzi o bałtyckie porty z największym wolumenem przeładunków. – Jak widać umiemy w pełni wykorzystywać dostęp do morza – komentuje prezes Portu Gdańsk Łukasz Malinowski.
/Wojciech Stróżyk /Reporter
Największy polski port przekroczył w 2023 roku kolejną barierę przeładunków – przekazała w piątek rzeczniczka Portu Gdańsk Aneta Urbanowicz. – Blisko 81 mln ton, oznacza wzrost o ponad 12,7 mln ton w porównaniu do 2022 roku” – podała rzecznika. „Rekordowe przeładunki oznaczają rekordowe wyniki finansowe – dodała.
Port w Gdańsku zanotował w 2023 roku zysk netto na poziomie 224,4 mln zł. Dla porównania, w 2021 roku zysk był ponad trzykrotnie niższy i wynosił 65 mln zł.
„Spółka nie osiągnęłaby tak dobrych wyników, gdyby nie stawiała na rozwój infrastruktury portowej. Od 2018 roku zarząd Morskiego Portu Gdańsk wydatkował na inwestycje i remonty blisko 1,3 mld zł, w tym 824 mln zł przeznaczono na projekty współfinansowane z funduszy unijnych” – podano w komunikacie.
Reklama
Terminale pracowały na pełnych obrotach
Największy wzrost procentowy zanotowały w ubiegłym roku towary z sektora agro. „Terminale zbożowe przez cały rok pracowały na pełnych obrotach, co miało bezpośredni związek z blokadą portów ukraińskich nad Morzem Czarnym i tranzytem ukraińskiego ziarna przez m.in. polskie porty” – wskazała rzecznika gdańskiego portu. W sumie w ciągu roku przeładunki zbóż w Porcie Gdańsk wyniosły prawie 3,1 mln ton, a rok wcześniej ok. 2 mln ton.
Ale na całościowy wynik portu największy wpływ miały paliwa płynne. Przeładowano ich prawie o połowę (47 proc.) więcej niż w 2022 roku. To przeładunek na poziomie 37,6 mln ton. „Naftoport stał się naftowym hubem dla regionu. To właśnie przez gdański terminal paliwowy zabezpieczane są potrzeby rafineryjne zarówno Polski, jak i naszych najbliższych sąsiadów (…). Po odcięciu dostaw ropociągiem Przyjaźń z Rosji, Polska stała się dla nich najważniejszą bramą” – tłumaczy Aneta Urbanowicz.
Jeśli chodzi o inne surowce energetyczne, które przez gdański port przypływają do Polski, to nie było tak spektakularnych wzrostów, jakie miały miejsce w 2022 roku. Import węgla w gdańskim porcie utrzymał się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. Terminale węglowe obsłużyły 13,3 mln ton. Z tego za większość (12,5 mln ton) odpowiadał import węgla do Polski.
prezes Portu Gdańsk Łukasz Malinowski
Do portu mogą wpływać większe statki
Cytowany w informacji wiceprezes Portu Gdańsk Kamil Tarczewski wskazał, że ze wsparciem unijnym poszerzono i pogłębiono tor wodny, przebudowano 5 km nabrzeży oraz poprawiono warunki żeglugi w Porcie Wewnętrznym. Dzięki temu do tej części portu mogą zawijać większe statki.
„W 2021 roku zakończyliśmy, nakładem 167 mln zł, rozbudowę i modernizację sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym, w ramach której, wybudowaliśmy 7 km dróg, 10 km torów oraz 4 nowe wiadukty. Ponad 82 mln zł pochłonęła zakończona pod koniec ubiegłego roku rozbudowa rejonu Nabrzeża Przemysłowego. Przedsięwzięcie to w zdecydowany sposób poprawiło komunikację od strony lądu, usprawniło przeładunki. Ponadto pozwoli na skomercjalizowanie nowych terenów inwestycyjnych” – wskazuje Tarczewski.
Jak dodaje, w 2023 roku port otrzymał blisko 100 mln euro dotacji na rozbudowę czterech kolejnych nabrzeży Portu Wewnętrznego – o łącznej długości blisko 2 km – wraz z infrastrukturą kolejową. Planowany okres realizacji inwestycji to lata 2023-2027.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. INTERIA.PL