Rząd podejmuje kroki w celu repolonizacji statków. Zapowiedział to sam premier.

Ministerstwo Infrastruktury opracowuje przepisy mające na celu usprawnienie procesu rejestracji statków pod polską banderą. Inicjatywa obejmuje utworzenie elektronicznego systemu motywującego armatorów do pływania pod polską banderą. Ponadto, nowelizuje ona szereg obowiązujących przepisów, eliminując praktykę rejestracji polskich statków pod banderami innych państw. Jest to zgodne z niedawnymi zobowiązaniami premiera Donalda Tuska.

Zdjęcie

Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad przepisami, które uproszczą zasady rejestracji statków pod polską banderą /GERARD /Reporter

Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad przepisami, które uproszczą zasady rejestracji statków pod polską banderą / GERARD / Reporter Reklama

W piątek, 25 lipca, na stronie internetowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów opublikowano wytyczne do projektu ustawy o rejestracji statków pod polską banderą , nad którą pracuje Ministerstwo Infrastruktury. Głównym celem tej regulacji jest zwiększenie atrakcyjności rejestracji statków w polskim rejestrze statków. Ministerstwo proponuje deregulację obecnych przepisów.

Premier Donald Tusk zapowiedział formę „repolonizacji” statków w maju podczas XI Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie. Wyraził wówczas chęć zapewnienia polskim armatorom i marynarzom możliwości „pracy, żeglugi i zarobkowania pod polską banderą”.

Reklama

Polskie statki pływające pod banderami innych państw

W swoim zestawieniu rządowych inicjatyw legislacyjnych i programowych Ministerstwo Infrastruktury podkreśla wagę podejmowania działań motywujących armatorów do rejestracji swoich jednostek pod polską banderą. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), w 2023 roku zdecydowana większość jednostek pływających polskich armatorów była zarejestrowana pod banderami zagranicznymi , takimi jak bandery Bahamów i Liberii.

Ministerstwo zauważyło również, że całkowita nośność statków pływających pod polską banderą wyniosła 18 100 ton, co stanowi około 0,6% całkowitej nośności statków będących własnością lub współwłasnością polskich armatorów. Natomiast na Bahamach przypadało 46% nośności. Ministerstwo przypisało tę sytuację długotrwałemu i kosztownemu procesowi rejestracji statków, a także niewystarczającej wydajności krajowego rejestru statków.

E-rejestracja jednostek pływających pod polską banderą

Celem projektu jest utworzenie jednolitego, publicznego i dwujęzycznego rejestru statków prowadzonego za pośrednictwem systemu informatycznego, co wyeliminuje potrzebę posiadania dokumentacji papierowej i jej tłumaczenia na język polski.

Ministerstwo zamierza również przenieść odpowiedzialność za prowadzenie rejestru z izb morskich na dyrektorów urzędów morskich. Użyteczność rejestru zostanie zwiększona poprzez umożliwienie armatorowi (za jego zgodą) dokonywania wpisów bezpośrednio do rejestru.

Ponadto Ministerstwo dąży do doprecyzowania przepisów dotyczących przejrzystości rejestru , w tym do określenia terminu, w którym wyciąg lub kopia z rejestru musi zostać udostępniona na żądanie uprawnionego podmiotu.

Aby zapewnić aktualność rejestru, Ministerstwo proponuje skrócenie obowiązującego okresu powiadamiania o zdarzeniach, które należy zgłosić do rejestru, z 6 tygodni do 14 dni od daty powzięcia wiedzy o takich zdarzeniach, a także wzmocnienie zachęt do szybkiego zgłaszania.

Zmiany w procedurach nadawania nazw statkom

Ministerstwo zamierza również zrewidować obecne standardy zatwierdzania nazw statków . Planuje określić podstawowe warunki i wymagania, jakie musi spełniać nazwa . Ponadto inicjatywa wprowadzi możliwość wskazania portu morskiego jako portu macierzystego statku, poszerzając tym samym możliwości wyboru dla przedsiębiorców w zakresie ich portu macierzystego.

Projekt zawiera również przepisy dotyczące potencjalnego stałego lub tymczasowego wpisu do polskiego rejestru statków już figurujących w rejestrach zagranicznych na zasadzie „wpisu warunkowego” opartego na obietnicy wykreślenia, co oznacza zapewnienie przez właściwy organ tego rejestru o usunięciu statku.

Wpis tego typu stanie się ważny po otrzymaniu przez dyrektora urzędu morskiego dowodu wykreślenia statku z rejestru zagranicznego.

Opłaty regulowane. Możliwe powody odmowy rejestracji statku

Projekt ustawy wprowadza również dynamiczne maksymalne limity opłat rejestracyjnych . Będą one ustalane na podstawie takich czynników, jak płaca minimalna. Dodatkowo, zaproponowano zastąpienie wysokiej, jednorazowej opłaty niższą, cykliczną opłatą roczną. Według ministerstwa, zmiana ta pomoże wyeliminować bariery w rejestracji jednostek pływających, zwłaszcza w przypadku rejestracji tymczasowej.

Ministerstwo planuje również ustanowić kryteria odmowy rejestracji. Obejmą one rozbieżności między informacjami zawartymi we wniosku a stanem faktycznym, otrzymanie informacji o nielegalnym nabyciu statku oraz niezgodność ze specyfikacją techniczną.

Ponadto możliwe będzie zakazanie eksploatacji jednostki pływającej spełniającej kryteria wyrejestrowania, której nie można wyrejestrować z powodu braku zgody kredytodawcy hipotecznego. Ministerstwo zamierza również zezwolić statkom wpisanym do rejestru, takim jak te w budowie, na pływanie wyłącznie w celu przeprowadzenia prób morskich (tj. testowania jednostki na wodach otwartych).

Zgodnie z listą oczekuje się, że rząd przyjmie projekt ustawy o rejestracji jednostek pływających pod polską banderą w

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *