Przewiduje się, że do roku 2030 30 procent istniejących miejsc pracy może zostać zastąpionych przez algorytmy i roboty, szczególnie w takich dziedzinach jak ręczne przetwarzanie dokumentów, księgowość, obsługa klienta i analiza danych. Ocena ta pochodzi z raportu SAIO, firmy należącej do ING, która specjalizuje się w rozwijaniu robotów biznesowych, które integrują automatyzację i sztuczną inteligencję.
Ponadto w raporcie zauważono, że rosnące znaczenie sztucznej inteligencji doprowadzi do powstania nowych miejsc pracy, przy czym zapotrzebowanie na specjalistów w dziedzinie sztucznej inteligencji, analityków danych i specjalistów od cyberbezpieczeństwa ma wzrosnąć o 50 procent w ciągu najbliższej dekady.
„Generative AI jest już w stanie produkować treści, analizować dane i pomagać w podejmowaniu decyzji biznesowych. W związku z tym role takie jak specjaliści ds. finansów, analitycy, prawnicy i programiści wkrótce przejdą jeszcze głębsze transformacje. AI może obsługiwać monotonne zadania, pozwalając pracownikom koncentrować się na bardziej strategicznych elementach swojej pracy” — zauważył Jacek Tochowicz, główny ekspert w SAIO, cytowany w raporcie.
Jednocześnie SAIO twierdzi, że automatyzacja toruje drogę nowym karierom. W przyszłości krajobraz zawodowy będzie wymagał profesjonalistów etyki AI odpowiedzialnych za nadzorowanie zasad stojących za decyzjami algorytmicznymi, a także ekspertów skupionych na ramach prawnych dotyczących technologii, takich jak AI Act i przepisy dotyczące przetwarzania i przechowywania danych w obszarze sztucznej inteligencji.
Raport prognozuje, że otoczenie technologiczne, etyczne i regulacyjne otaczające technologie sztucznej inteligencji przyczyni się do powstania znaczącego, rozwijającego się rynku pracy.
Według SAIO wzrośnie także zapotrzebowanie na inżynierów AI, analityków danych i ekspertów ds. zarządzania infrastrukturą IT.
Według doniesień ekspertów Everest Group i SAIO, integracja generatywnej AI jest obecnie najbardziej zaawansowana w działach obsługi klienta (32%) i operacjach IT (30%), a także w zespołach sprzedaży i marketingu (18%). Te wdrożenia obejmują między innymi automatyzację kontaktu z klientem po rozmowie, opcje samoobsługi klienta, generowanie treści, personalizację treści marketingowych oraz zarządzanie wiedzą i informacjami w obsłudze klienta.
Dane z raportu ING i Europejskiego Kongresu Ekonomicznego wskazują, że Polska nadal zmaga się z wyzwaniami związanymi z niewystarczającymi inwestycjami w cyfryzację i automatyzację, co stanowi jedną z głównych przeszkód dla wzrostu gospodarczego.
W 2023 roku stopa inwestycji w Polsce wyniosła zaledwie 17