Ponad pięćdziesiąt procent Polaków przewiduje wojnę cenową wśród sprzedawców detalicznych oferujących zniżki przed Wielkanocą. Liczą, że zwiększona konkurencja doprowadzi do obniżenia cen zakupów świątecznych, na co wskazuje badanie „Wydatki Polaków na święta. Wielkanoc 2025”, opublikowane przez PAP, a przeprowadzone przez platformę analityczno-badawczą UCE Research wraz z platformą cyfrową Shopfully.
/ 123RF/PICSEL
Wyniki pokazują, że 53,5% uczestników oczekuje wzmożonej konkurencji cenowej między sieciami dyskontowymi, takimi jak Biedronka i Lidl, co może prowadzić do obniżenia kosztów zakupów wielkanocnych. Jeden na pięciu respondentów (21,5%) nie podziela tego oczekiwania. Raport UCE Research i Shopfully wskazuje, że kupujący są ostrożni w kwestii reklam porównawczych używanych przez konkurencyjne sklepy.
Polacy liczą na tańsze zakupy świąteczne. Czekają na wojnę cenową
Większość kupujących ma nadzieję na korzystne oferty i przewiduje ostrą konkurencję między sieciami handlowymi. „Ten trend zyskuje na popularności przed świętami, ponieważ sieci handlowe dążą do wielomilionowych zysków w tym czasie, kusząc klientów niskimi marżami na wybrane produkty, a jednocześnie sprzedając inne produkty z wyższymi marżami” – wyjaśnił Robert Biegaj z Shopfully.
Reklama
W zeszłorocznym badaniu podobne oczekiwania wyraziło 55,5% kupujących, co wskazuje na niewielki spadek oczekiwań rok do roku. „Odsetek tych, którzy odpowiedzieli w ten sposób, nadal przekracza połowę. Jest to zrozumiałe, ponieważ ceny żywności w sklepach stale rosną, przekraczając pierwotną stopę inflacji”. – zauważył Robert Biegaj.
Zakupy wielkanocne: nie wszyscy czekają na wojnę cenową między sklepami
Z drugiej strony 21,2% konsumentów nie przewiduje agresywnej konkurencji wśród dyskontów przed Wielkanocą. Dane sugerują, że są to głównie osoby o dochodach powyżej średniej krajowej. „Ponadto są to zazwyczaj młodzi dorośli, którzy mogą nie robić dużych zakupów dla całej rodziny. Dlatego ich zainteresowanie działalnością dyskontów jest dość ograniczone” – zauważył ekspert.
Biegaj uważa, że konsumenci sceptycznie nastawieni do wojen cenowych nie ufają zapewnieniom sieci o tym, że są tańsze od konkurencji, i są zmęczeni powszechnością reklam porównawczych. „Klient, który zamierza kupić wyłącznie mocno przecenione produkty w określonych sklepach, może łatwo pogubić się w wahaniach szacunków. Podczas wojny cenowej promocje często się zmieniają” – dodał ekspert.
Według raportu 15,3% ankietowanych nie było pewnych, czy spodziewają się wojny cenowej między dyskontami przed Wielkanocą. Tymczasem 10% respondentów wskazało, że nie przejmuje się tą sprawą.
Badanie przeprowadzono w dniach 2-3 kwietnia 2025 r. na próbie 1008 konsumentów w wieku 18-80 lat.
Odtwarzacz wideo wymaga obsługi JavaScript w Twojej przeglądarce. Polsat News