Domy na kołach nową polską modą. Tylu kamperów jeszcze nie rejestrowaliśmy

Blisko 4 tys. kamperów zarejestrowali Polacy w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2024 r. – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. To najwyższy wynik w historii. O ile jednak wcześniej dominowały nowe pojazdy, tym razem Polacy zdecydowanie częściej stawiali na używane kampery z zagranicy.

Domy na kołach nową polską modą. Tylu kamperów jeszcze nie rejestrowaliśmy

fot. ABB Photo / / Shutterstock

Tegoroczny wynik jest o 12 proc. wyższy od dotychczas rekordowego 2021 r., gdy pandemiczne restrykcje skutecznie ograniczyły wakacyjny wypoczynek. Wówczas w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2021 r. w Polsce zarejestrowano 3,5 tys. nowych i używanych kamperów.

Używane kampery popularniejsze przez rosnące ceny nowych

W III kw. 2024 r. licznik zatrzymał się na 3969 takich pojazdach (+37,7 proc. r/r), z czego 1677 było nowymi kamperami (+32,3 proc. r/r) a 2292 używanymi, które sprowadzono z zagranicy (+41,9 proc. r/r), głównie z Niemiec i Francji.

Wystrzał kamperów, które po raz pierwszy pojawiły się na polskich drogach, przyniosły tradycyjnie wiosenne miesiące. W samym II kw. 2024 r. liczba rejestracji tego typu pojazdów przekroczyła 1,7 tys. sztuk.

Choć w rankingu najpopularniejszych kamperów dominują marki specjalistyczne: Benimar, Roller Team, Dethleffs czy posiadająca fabrykę w Nowej Soli firma Capron, to co trzeci nowy kamper wyprodukowany został przez Volkswagena. Najczęściej był to model california. W czołowej dziesiątce spośród marek popularnych wśród aut osobowych, pojawił się jeszcze Mercedes-Benz.

Domy na kołach nową polską modą. Tylu kamperów jeszcze nie rejestrowaliśmy - INFBusiness

Domy na kołach nową polską modą. Tylu kamperów jeszcze nie rejestrowaliśmy - INFBusiness

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Tym razem Polacy zdecydowanie częściej stawiali na używane kampery z zagranicy. W okresie I – III kw. 2024 r. w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców przybyło blisko 2,3 tys. używanych kamperów.

– Polacy chcą uprawiać caravaning a tańsze używane pojazdy to im umożliwiają. Wprost – są alternatywą dla drożejących propozycji katalogowych gamy nowych pojazdów – zauważa Sebastian Klauz, wiceprezes Polskiej Grupy Caravaningowej.

Inaczej też przedstawia się zestawienie najpopularniejszych używanych kamperów sprowadzonych do Polski z zagranicy, gdzie blisko połowę stanowiły vany i auta dostawcze popularnych marek, ale z zabudową wykonaną przez specjalistyczne firmy. Podobnie jak przed rokiem najczęściej rejestrowano fiaty, volkswageny, fordy i mercedesy.

Domy na kołach nową polską modą. Tylu kamperów jeszcze nie rejestrowaliśmy - INFBusiness

Domy na kołach nową polską modą. Tylu kamperów jeszcze nie rejestrowaliśmy - INFBusiness

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Mimo że wciąż, podobnie jak w przypadku aut osobowych, używane kampery najczęściej sprowadzamy z Niemiec i Francji to przeszło dwukrotnie wzrósł import tego typu pojazdów ze Szwecji.

Polskie przyczepy w czołówce

Trwający rok jest rekordowy na polskim rynku także pod względem liczby rejestracji przyczep kempinowych. Od początku roku do końca września w bazie CEPiK przybyło 791 nowych i 6978 używanych, czyli łącznie 7769 takich pojazdów. To wynik o 9 proc. wyższy od ubiegłorocznego.

Spoglądając na ranking najpopularniejszych nowych przyczep kempingowych robi się jednak znacznie bardziej swojsko. Drugie miejsce w tym zestawieniu utrzymała bowiem polska firma Niewiadów (189 szt. i +24,3 proc. r/r).

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *