Projekt budowlany lotniska CPK gotowy. Budowa ma ruszyć w 2026 r.

Konsorcjum architektoniczne, pełniące rolę master architekta, przekazało spółce CPK projekt budowlany nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego transportu publicznego – poinformowała spółka CPK w komunikacie prasowym. Odbiory projektu budowlanego już ruszyły i, jak przekonuje spółka, powinny się skończyć jeszcze w tym roku. Budowa ma ruszyć w 2026 roku, a otwarcie pierwszego etapu lotniska zaplanowane jest na koniec 2032 roku. Zdjęcie

Budynek terminala od strony stanowisk do krótkiego postoju samochodów wg koncepcji CPK autorstwa Foster + Partners /Foster + Partners /materiały prasowe

Budynek terminala od strony stanowisk do krótkiego postoju samochodów wg koncepcji CPK autorstwa Foster + Partners /Foster + Partners /materiały prasowe Reklama

„Obejmując spółkę CPK nadzorem Ministerstwa Infrastruktury, mieliśmy od początku jasne zadanie zbieżne z celem całego rządu: zaktualizować i urealnić budowę CPK, kluczowego dla Polski projektu infrastrukturalnego. Mamy dziś kolejny konkret na drodze do powstania lotniska centralnego. Projekt budowlany portu jest gotowy, prace projektowe są na finiszu, wyraźnie przyspieszamy” – powiedział, cytowany w komunikacie, minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Reklama

To kolejny kamień milowy w drodze do celu, którym jest budowa i uruchomienie nowego lotniska. Ta inwestycja to impuls do dalszego rozwoju gospodarczego Polski, a jednocześnie umocnienia pozycji rynkowej narodowego przewoźnika PLL LOT” – to z kolei głos Macieja Laska, rządowego pełnomocnika ds. CPK.

Lotnisko CPK: Trzy poziomy terminala

Projektowana powierzchnia terminala pasażerskiego to ok. 450 tys. m kw. Obsługa pasażerów odbywać się będzie na trzech poziomach:

  • Poziom +2: odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty strefa Schengen, część przylotów Non-Schengen;
  • Poziom +1: przyloty i odloty strefa Non-Schengen, centra transferowe, kontrola dokumentów;
  • Poziom 0: bramki autobusowe Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu, hala przylotów.

Jak czytamy w komunikacie, budynek główny będzie połączony z pirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. W I etapie realizacji lotnisko będzie w stanie obsłużyć do ok. 11 tys. pasażerów na godzinę. W dniu otwarcia do dyspozycji podróżnych będzie blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check-in, zwiększającej liczbę stanowisk do 170.

Projekt lotniska CPK. Blisko 500 projektantów zaangażowanych w przygotowanie

„Zgodnie z zapowiedziami konsekwentnie realizujemy kolejne kroki w ramach przygotowań do budowy nowego lotniska. Otrzymaliśmy od projektanta dokumentację budowlaną, w skład której wchodzi m.in. ok. 6 250 rysunków projektowych i ponad 50 raportów. W tej chwili trwa drobiazgowa weryfikacja dokumentacji” – mówi dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.

W skład konsorcjum master architekta CPK wchodzą wybrane w przetargu biura projektowe Foster + Partners i Buro Happold oraz ponad 30 innych firm z różnych branż, w tym np. NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W sumie w pracach master architekta lotniska i dworca brało udział niemal 500 projektantów.

Zdjęcie

W etapie pierwszym ma powstać pirs północny (po prawej) i pirsy centralne. Termin budowy pirsu południowego zależy od prognoz ruchu /Foster + Partners /materiały prasowe

W etapie pierwszym ma powstać pirs północny (po prawej) i pirsy centralne. Termin budowy pirsu południowego zależy od prognoz ruchu /Foster + Partners /materiały prasowe

Jak czytamy w komunikacie spółki CPK, firma Foster + Partners, czyli lider konsorcjum master architekta, była odpowiedzialna za projektowanie lotnisk m.in. w Pekinie i Hongkongu, stworzyła także masterplan dla  Terminalu 2 na Heathrow w Londynie, a obecnie jest w trakcie budowy lotnisk w Kuwejcie i Kambodży. Wspólnie z NACO i Buro Happold jest również zaangażowana w projektowanie m.in. Lotniska Króla Salmana w Rijadzie.

W lipcu 2023 r. spółka CPK odebrała od tego wykonawcy koncepcję architektoniczną portu lotniczego, przechodząc tym samym z III do IV etapu projektowania, czyli opracowania projektu budowlanego. Jak podano, w porównaniu z etapem III w uzgodnieniu z inwestorem wprowadzono optymalizacje projektu, które pozwolą na zmniejszenie budżetu potrzebnego na jego realizację.

Lotnisko CPK: W pierwszym etapie przepustowość do ok. 34 mln pasażerów rocznie

Według zaktualizowanych założeń projektowych, w pierwszym etapie Lotnisko CPK będzie miało przepustowość do ok. 34 mln pasażerów rocznie – z możliwością dalszej rozbudowy. Dla porównania dodajmy, że Lotnisko Chopina w 2023 r. obsłużyło ok. 18,5 mln pasażerów.

Zakładany docelowy udział pasażerów transferowych, którzy na Lotnisku CPK będą przesiadali się do innych samolotów, to ok. 40 proc.

Projekt CPK zakłada integrację kilku rodzajów transportu – lotniczego, kolejowego i autobusowego. Inwestor przewiduje, że nawet połowa pasażerów będzie dojeżdżać na lotnisko pociągami.

Budowa lotniska CPK: Do końca 2024 r. spodziewana decyzja lokalizacyjna

Spółka CPK zakłada, że do końca 2024 r. uzyska od Wojewody Mazowieckiego decyzję lokalizacyjną, po otrzymaniu której możliwe będzie złożenie wniosku o pozwolenie na budowę lotniska.

Zdjęcie

Stanowiska autobusów dalekobieżnych w hubie CPK. Poczekalnia będzie połączona z budynkiem dworca kolejowego /Foster + Partners /materiały prasowe

Stanowiska autobusów dalekobieżnych w hubie CPK. Poczekalnia będzie połączona z budynkiem dworca kolejowego /Foster + Partners /materiały prasowe

Obecnie na terenie przygotowywanej budowy inwestor kontynuuje rozbiórki budynków i organizuje przeprowadzki. Prace odbywają się na terenach, które zostały wykupione w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN).

Według zaktualizowanego harmonogramu, nowe lotnisko ma zostać uruchomione pod koniec 2032 r. – jednocześnie z projektowanym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią.

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. „Szczerze o pieniądzach”: Rynek pracy w dobie AI Szczerze o pieniądzach

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *