Sprzedaż, logistyka, zasoby ludzkie, IT – to tylko kilka z obszarów, które obejmie plan naprawczy w Poczcie Polskiej. W wywiadzie dla PAP mówił o nim prezes spółki Sebastian Mikosz. Poczta ma przejść przede wszystkim transformację w dziedzinie IT i na ten właśnie cel przeznaczy 0,5 mld zł. Zmianom w spółce poświęcona będzie specjalna konferencja prasowa zaplanowana na środę 14 sierpnia.
/123RF/PICSEL
Część rozwiązań już jest wdrażanych, inne dopiero wejdą w życie. Prezes Poczty Polskiej wydaje się być optymistą, gdy mówi o „planie transformacji” państwowego operatora pocztowego. Wymienia osiem obszarów.
Priorytetem inwestycje w IT
Prezes Poczty Polskiej wskazał, że „Plan Transformacji Poczty Polskiej” zakłada np. zmianę źródeł przychodów spółki, do czego niezbędne będą inwestycje głównie w IT. Bez tego transformacja nie będzie możliwa. Inwestycja ma być duża.
– Priorytetem tego planu w okresie krótkoterminowym jest przeprowadzenie inwestycji w obszarze IT, bez których żaden z tych innych obszarów się nie zmieni. Chcemy na to przeznaczyć około pół miliarda złotych w ciągu trzech lat – mówi Sebastian Mikosz, prezes PP.
Reklama
Poza tym obszary, które mają podlegać transformacji to: sprzedaż, logistyka, zasoby ludzkie, IT, organizacja i zarządzanie, nieruchomości, finanse i grupa kapitałowa. Część rozwiązań zawartych w planie naprawczym spółka zaczęła już wdrażać i będzie je kontynuować w tym roku, a inne w 2027 r.
Rekompensata dla Poczty Polskiej za tzw. usługę powszechną
Wiceminister aktywów państwowych Jacek Bartmiński powiedział we wtorek PAP, że na konto Poczty Polskiej przelano prawie 750 mln zł na pokrycie strat z lat 2021-2022. Wiceminister dodał, że pieniądze zostały przekazane jednorazowo, nie w transzach.
W połowie czerwca tego roku podpisana została umowa między Ministerstwem Aktywów Państwowych i Pocztą Polską, która zakładała przekazanie operatorowi około 750 mln zł rekompensaty z tytułu świadczenia tzw. usługi powszechnej w latach 2021-2022. Chodzi o refundację za usługi wykonane w latach 2021 i 2022.
Chodzi zatem o rekompensaty, które dotyczą operatora narodowego, a które zobowiązują Pocztę Polską choćby do dalszego utrzymywania nierentownych placówek. To także świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym, obejmującym przesyłki listowe do 2 kg, paczki na terenie Polski do 10 kg oraz zagranicznych do 20 kg, a także paczki dla ociemniałych. Poczta Polska jest również zobowiązana do świadczenia usługi odbierania i dostarczania listów i paczek przez minimum pięć dni w tygodniu.
Poczta Polska to największy operator pocztowy w Polsce. Zatrudnia ok. 62 tys. pracowników, a jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych w całym kraju.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News