Kary pieniężne w łącznej wysokości blisko ćwierć miliarda złotych nałożył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na firmy telekomunikacyjne w latach 2020-2024 z powodu naruszeń praw konsumentów, takich jak oszukiwanie klientów i stosowanie niekorzystnych umów. Dane te pochodzą z najnowszego raportu Polskiej Sieci Gospodarczej, w którym zamieszczono przykłady konkretnych firm.
Telekomunikacja pod lupą – fala skarg i kar z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Od wielu lat wiodącą kategorią porad udzielanych przez rzeczników konsumentów jest sektor telekomunikacyjny, powszechny problem w całej Europie. Zgodnie z danymi UOKiK z 2017 r. skargi dotyczące firm telekomunikacyjnych stanowią ponad jedną czwartą wszystkich porad. Konsumenci składają skargi na telekomunikację jeszcze częściej niż na usługi finansowe lub media (woda, prąd lub gaz).
Informacje te są częścią kompleksowego raportu zatytułowanego „Małe praktyki – duży wpływ. Analiza naruszeń zbiorowych interesów konsumentów przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych” opublikowanego przez Polską Sieć Gospodarczą. Raport analizuje decyzje wydane w latach 2020–2024 przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) dotyczące przypadków naruszeń praw konsumentów i nieuczciwych praktyk rynkowych w sektorze telekomunikacyjnym.
Polska Sieć Ekonomiczna
Wielomilionowe kary dla dużych korporacji
W badanym okresie UOKiK nałożył kary pieniężne w wysokości prawie 225 mln zł. Najpoważniejsze kary finansowe zostały nałożone na niektóre firmy, których szczegółowa lista jest dostępna w raporcie na stronie internetowej Polskiej Sieci Gospodarczej.
Dominującą kategorią naruszeń w tych latach były niedozwolone klauzule w umowach standardowych lub tworzenie umów sprzecznych z prawem, co skutkowało karami finansowymi w łącznej wysokości blisko 100 tys. zł.