Aż 86 proc. respondentów podczas badania przeprowadzonego Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna uważa, że w Polsce konieczne jest większe wsparcie dla szkół i rodziców w zakresie pomocy psychologicznej dzieci i młodzieży. Właśnie dlatego powstał projekt „Wspierająca Szkoła”. Celem programu jest budowanie wspierającego otoczenia dla młodych osób w kryzysie psychicznym.
Dane statystyczne dotyczące problemów z jakimi zmagają się najmłodsze pokolenia są zatrważające, a ich liczba rok rocznie wzrasta. Jak pokazują dane Komendy Głównej Policji, najmłodsi Polacy coraz częściej dokonują zamachów samobójczych. W 2022 r. odnotowano ponad 2 tys. takich prób wśród osób do 19. roku życia. Natomiast jak wynika z raportu serwisu Życie warte jest rozmowy, aż o 77 proc. nastąpił wzrost zachowań samobójczych oraz o 19 proc. śmierci samobójczych pomiędzy 2021 a 2020 rokiem.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna w dniach 11-14 sierpnia 2023 roku 54 proc. rodziców dzieci w wieku szkolnym uważa, że polskie szkoły nie zapewniają wystarczającego dostępu do usług psychologicznych, a tylko 27 proc. rodziców potwierdziło, że szkoły, w których uczą się ich dzieci organizowały spotkania z rodzicami w sprawie zdrowia psychicznego uczniów, np. na temat przeciwdziałania samobójstwom lub dotyczące walki z depresją. Dodatkowo 86 proc. respondentów uważa, że konieczne jest większe wsparcie dla szkół i rodziców w zakresie pomocy psychologicznej dzieci i młodzieży, a 69 proc, jest zdania, że szkoły nie zapewniają wystarczającego dostępu do usług psychologicznych.
„Wspierająca Szkoła” to program skierowany do uczniów, rodziców i nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, którego celem jest profilaktyka zachowań samobójczych, dostarczenie wiedzy nauczycielom, rodzicom oraz grupie rówieśniczej. Uczy, jak być wsparciem dla młodych osób w kryzysie, gdzie szukać pomocy i jak jej udzielać.
– Postanowiliśmy odpowiedzieć na problem pogarszającego się stanu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, bo w dobie po pandemii jest to wyzwanie dla nas jako społeczeństwa. Wspólnie z ekspertami merytorycznymi stworzyliśmy program „Wspierająca Szkoła”, aby skutecznie wesprzeć uczniów w obszarze zdrowia psychicznego. Będziemy budować wśród dzieci, młodzieży, nauczycieli i rodziców świadomość dotyczącą stanu psychicznego dzieci i młodzieży. Będziemy działać prewencyjnie i zapobiegać próbom samobójczym, bo przecież część z nich może zakończyć się tragicznie. Udostępniamy nauczycielom i rodzicom wiedzę i narzędzia, by skutecznie zapobiegali zachowaniom samobójczym wśród młodych. Placówki szkolne uczestniczące w programie zyskają miano „Wspierającej Szkoły” – mówi dr n. med. Małgorzata Adamkiewicz, Prezes Fundacji Adamed, organizator projektu „Wspierająca szkoła”.
Pierwsze warsztaty w ramach projektu oraz działania edukacyjne już wkrótce rozpoczną się w 5 wybranych placówkach w ramach pilotażu. Szkoła, która skorzysta z pełnego pakietu oferowanego w ramach programu otrzyma Certyfikat „Wspierająca Szkoła”.