„Rzecz w tym”: CPK do 2032 roku? Wiceminister uspokaja: „Tak, budujemy”

Czy Polska rzeczywiście zbuduje Centralny Port Komunikacyjny? Jakie są plany rządu w sprawie nowych kolei, autostrad i przyszłości LOT-u? W najnowszym odcinku podcastu „Rzecz w tym” Bogusław Chrabota rozmawia z Maciejem Laskiem, wiceministrem infrastruktury odpowiedzialnym za CPK. Gość zdradza, jakie są terminy, finansowanie i największe wyzwania tej gigantycznej inwestycji. Czy rzeczywiście już budujemy? A może projekt jest tylko wizją?
„Rzecz w tym": CPK do 2032 roku? Wiceminister uspokaja: „Tak, budujemy” - INFBusiness

Foto: rp.pl

Bogusław Chrabota

CPK – budujemy czy nie?

Centralny Port Komunikacyjny to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w historii Polski. Wielu Polaków zadaje pytanie: czy na pewno ten projekt powstanie? „Ja już mam czasami dosyć odpowiadania na pytanie: ale czy na pewno budujemy? Tak, budujemy!” – mówi Maciej Lasek. Wiceminister przypomina, że w zeszłym roku na prace związane z CPK przeznaczono ponad miliard złotych, a do końca 2025 roku kwota ta wzrośnie do 3,7 miliarda. „Finalna data, kiedy system lotniczy będzie gotowy, to październik 2032 roku” – podkreśla.

LOT: przyszłość polskiego przewoźnika

Polskie Linie Lotnicze LOT mają kluczowe znaczenie dla sukcesu CPK. Rząd chce, aby przewoźnik dominował na nowym lotnisku i obsługiwał większość połączeń tranzytowych. „LOT musi się rozwijać. Ta strategia jest budowana od dawna. Nowy prezes, choć stary, bo wcześniej zarządzał LOT-em, będzie miał zadanie kontynuować ten wzrost” – tłumaczy Lasek. W planach jest także modernizacja floty: „Będziemy musieli na pewno powiększyć flotę samolotów szerokokadłubowych” – mówi minister, zaznaczając, że wybór dostawcy wciąż jest otwarty.

Koleje dużych prędkości – czy Polska dogoni Europę?

Jednym z filarów inwestycji jest budowa pierwszej w Polsce linii kolei dużych prędkości, łączącej Warszawę i Łódź. Dzięki niej podróż na tym odcinku potrwa zaledwie 40 minut. „Dziś wiemy, że nowy tunel pod Łodzią będzie gotowy w 2029 roku. Cała trasa do 2032 roku” – mówi Lasek. Minister podkreśla, że kolej ma stać się głównym środkiem transportu: „Musimy przygotować taką ofertę, żeby kierowcy przesiedli się do pociągów. Kluczowy jest czas przejazdu krótszy niż podróż samochodem”.

Inwestycje drogowe – co dalej z autostradami?

Czy Polska dokończy sieć autostrad i dróg szybkiego ruchu? Wiceminister infrastruktury zapewnia, że najważniejsze trasy zostaną ukończone. „Kończymy trasę S7, czyli połączenie północy z południem, które jest równie wydajne jak autostrady” – mówi Lasek. Wciąż jednak pozostaje kilka brakujących odcinków, w tym autostrada A2 na wschód.

Ile to wszystko będzie kosztować?

Największe wątpliwości dotyczą finansowania CPK i innych projektów infrastrukturalnych. Jak zapewnia minister, środki są zagwarantowane. „Spółka w zeszłym roku została dokapitalizowana kwotą 3,5 miliarda złotych, a w tym roku będzie kolejne dokapitalizowanie” – podkreśla Lasek. Zapytany o ewentualnych prywatnych inwestorów, odpowiada: „Dziś program wieloletni tego nie przewiduje. Opieramy się na obligacjach Skarbu Państwa i środkach Polskich Portów Lotniczych”. Czy te plany rzeczywiście się zrealizują? O tym przekonamy się w kolejnych latach. Pewne jest jedno – Polska stoi przed największym wyzwaniem infrastrukturalnym w swojej historii.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *