Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wpłynęło już około 300 skarg na podwyżki, po tym jak Vectra wprowadziła je na podstawie tzw. klauzul inflacyjnych w umowach – donosi portal wirtualnemedia.pl. Zapisy pozwalają operatorowi usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych podnieść cenę za usługę w związku z inflacją.
/123RF/PICSEL
Grupa Vectra stosuje w umowach klauzulę waloryzacyjną od jesieni 2022 roku. Pozwala ona na podniesienie cen usług w związku ze wzrostem cen towarów i usług. Pierwsze skargi wpłynęły do Urzędu już w ubiegłym roku. Jak podaje serwis, w styczniu, lipcu sierpniu i wrześniu spółki informowały swoich klientów o planowanych podwyżkach opłat, wynikających z ubiegłorocznej inflacji. Kolejna fala wzrostu cen została wprowadzona dla innej grupy użytkowników na początku listopada – i to po tej podwyżce skarg do UOKiK posypało się jeszcze więcej.
Reklama
„Waloryzacja opłat jest zgodna z zapisami w umowach z abonentami i wynika bezpośrednio z poziomu inflacji określanego poprzez średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2022 r. podany przez GUS – uważa Vectra.
Vectra podwyższyła ceny. Klienci nie kryją niezadowolenia
Vectra ma jednak solidny argument na swoją obronę – klauzule inflacyjne dają prawo do modyfikowania warunków podpisanych przez konsumentów zobowiązań w trakcie ich trwania. Takie zapisy pozwalają wprowadzić podwyżki również klientom z umowami na czas nieokreślony, którzy w takiej sytuacji nie mogą bezkosztowo rozwiązać umowy.
Inaczej jednak widzi to UOKiK, na razie jednak nie stawia zarzutów. – Postanowienia stosowane w umowach muszą być jasne, precyzyjne i zrozumiałe dla przeciętnego konsumenta. Istotne jest, aby konsumenci wiedzieli, jakie są zasady, na podstawie których mają być świadczone usługi w ramach umowy terminowej, i mieli świadomość, jaką cenę będą płacić za usługi telekomunikacyjne – mówił Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, po wcześniejszych podobnych przypadkach.
UOKiK bada podwyżki inflacyjne. Nie tylko Vectra z nich korzysta
Jak podaje portal, UOKiK prowadzi również postępowania w związku z podobnymi praktykami stosowanymi przez Orange Polska, T-Mobile i Play. Na ten moment nie postawiono jednak żadnych zarzutów w tych sprawach.
Vectra została już ukarana przez UOKiK w 2023 roku. Wtedy chodziło o jednostronne zmiany umów sprzed 3-4 lat, w wyniku czego firma podniosła swoim klientom opłaty za internet i telewizję.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News