Oszustwa na telefon. Podsumowali rok, tysiące emerytów wpadło w pułapkę

Oszustwa na telefon to już prawdziwa plaga. W ubiegłym roku na skutek przestępstw telefonicznych straty przekroczyły 141 mln zł. Wśród ofiar tego typu oszustw aż 3,5 tysiąca to osoby w wieku powyżej 65 lat – poinformowała Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa. Zdjęcie

Oszuści wyłudzają pieniądze, wykorzystują do tego specjalne sposoby manipulacji /123RF/PICSEL

Oszuści wyłudzają pieniądze, wykorzystują do tego specjalne sposoby manipulacji /123RF/PICSEL Reklama

Osoby starsze często nie zdają sobie sprawy, jak łatwo mogą zostać zmanipulowanie przez cyberoszustów – zwraca uwagę Państwowy Instytut Badawczy NASK, który wspólnie z Centralnym Biurem Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Warszawskim Instytutem Bankowości, prowadzi kampanię edukacyjną „#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior”.

„Są przez to bardziej narażone na ataki związane z wyłudzaniem poufnych danych, a przede wszystkim kradzieżą pieniędzy – nawet oszczędności całego życia. Dlatego działania edukacyjne w zakresie cyberbezpieczeństwa realizowane w odpowiedni sposób i dostosowane specjalnie do tej grupy odbiorców są obecnie szczególnie potrzebne” – zaznaczył PIB NASK.

Reklama

Emeryci na celowniku złodziei

Instytut powołując się na dane statystyczne z Krajowego Systemu Informacyjnego Policji zauważył, że wartość strat finansowych poniesionych w 2022 roku na skutek przestępstw telefonicznych, w tym tych przeprowadzonych tzw. metodą na wnuczka i na urzędnika, to ponad 141 mln zł. Wśród ofiar tego typu oszustw aż 3,5 tysiąca to osoby w wieku 65+.

Jak działają złodzieje? To różnego rodzaju oszustwa internetowe, zwłaszcza związane z wyłudzaniem danych, czyli tzw. phishingiem, a także podszywaniem się pod zaufane podmioty – tzw. spoofingiem. Łączone są one ze stosowanymi przez oszustów manipulacjami i socjotechniką.

Według ekspertów NASK ważnym aspektem bezpieczeństwa seniorów jest zachęcanie ich do udziału w webinarach, warsztatach, a także spotkaniach stacjonarnych dotyczących bezpiecznego korzystania z internetu organizowanych przez instytucje przyjazne seniorom.

– Seniorzy bardzo potrzebują takich spotkań, zwłaszcza tych stacjonarnych. Potrzebują bezpiecznej przestrzeni, w której mogą zadawać pytania oraz dzielić się swoimi obawami dotyczącymi przestępstw internetowych. Przestrzeni, w której wiedza ekspercka jest na wyciągnięcie ręki, a prowadzący rozumieją ich potrzeby i potrafią wytłumaczyć trudne zagadnienia w maksymalnie przystępny sposób – powiedziała Beata Frankiewicz z funkcjonującego w strukturach NASK działu Budowania Świadomości Cyberbezpieczeństwa, która koordynuje projekt „#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior”.

NASK powołując się na raport GUS z 2021 roku wskazał, że aż 34,5 proc. osób w wieku 60-74 nigdy nie korzystało z internetu. Wśród przyczyn takiej sytuacji najczęściej wskazywane były brak potrzeby (27,4 proc.) oraz brak odpowiednich umiejętności (23,1 proc.).

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Strefa czystego transportu INTERIA.PL

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *