Polregio zoptymalizuje prowadzenie pociągów pod względem zużycia energii – poinformowała spółka. Maszyniści będą testować program monitorujący ich styl jazdy.
Polregio, pociąg, przewozy regionalne (Adobe Stock, Robson90)
Spółka Polregio poinformowała we wtorek, że podjęła współpracę z PGE Energetyka Kolejowa, dotyczącą rozwiązań eco-drivingowych w transporcie kolejowym. Jeszcze w tym miesiącu czterdziestu maszynistów Polregio w całym kraju weźmie udział w projekcie, którego celem jest zwiększenie efektywności energetycznej oraz zminimalizowanie wpływu transportu kolejowego na środowisko.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: Im większe ryzyko, tym większa musi być marża – Jarosław Szanajca – Dom Development w Biznes Klasie
Sztuczna inteligencja sprawdzi, jak maszyniści prowadzą pociągi
Aplikacja Sensum, której autorem jest PGE Energetyka, wykorzystuje algorytmy i sztuczną inteligencję. Ma podpowiadać, jak prowadzić pociąg, aby minimalizować zużycie energii.
„Rozwiązanie to interpretuje dane wejściowe oraz parametry liczone w czasie rzeczywistym, a następnie przekazuje je maszyniście w postaci bieżących wskazówek. Pozwalają one ekonomicznie prowadzić pojazd szynowy” – tłumaczy spółka w komunikacie.
– Współpraca z PGE Energetyka Kolejowa (…) to również ważny element optymalizacji kosztów w spółce. Liczymy na zwiększenie efektywności prowadzenia pojazdów trakcyjnych, zmniejszenie kosztów energii, a w przyszłości uzyskanie białych certyfikatów związanych z efektywnością energetyczną – dodał wiceprezes Polregio Marcel Klinowski, cytowany w komunikacie.
Zobacz także:
W Brukseli chwalą kolejowe inwestycje CPK. "Polska może mieć najnowocześniejszą sieć szybkiej kolei"
Nowe pociągi w Polregio
Na liście działań Polregio ma też wymianę taboru kolejowego na nowy zero- lub niskomemisyjny.
Polregio zwróciła uwagę, że od 1990 r. emisja CO2 rośnie gwałtownie przede wszystkim w transporcie lotniczym oraz samochodowym. „Kolej, spośród wszystkich gałęzi transportu, jest najbardziej ekologiczna. Jak podkreślają eksperci, bez transformacji w transporcie kolejowym nie będzie możliwe sprostanie wymogom ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 r. dla całego naszego kraju” – podkreśliła spółka.
Polregio informuje, na swoich stronach, że rocznie z jej korzysta blisko 72 mln pasażerów, a pociągi przewoźnika zatrzymują się na ponad 1900 stacjach. Udział firmy w rynku kolejowych przewozów pasażerskich utrzymuje się na poziomie 27 proc. Większościowym udziałowcem spółki jest Agencja Rozwoju Przemysłu (50 proc. i jeden udział).