Gdańsk podpisał umowę na najem autobusów wodorowych dla miasta. Dziesięć pojazdów zasilanych zielonym wodorem dostarczy miastu spółka PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Wartość umowy to ponad 171 mln złotych. Pierwsze NesoBusy mają trafić do stolicy Pomorza na przełomie marca i kwietnia 2024 roku.
/Adam Burakowski/REPORTER /Reporter
Reklama
We wtorkowej uroczystości podpisania umowy najmu autobusów wzięli udział prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, miejscy radni, Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów oraz Maciej Nietopiel, prezes zarządu spółki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. To właśnie ta spółka dostarczy Gdańskowi pojazdy pod marką NesoBus.
– Solidarność z przyszłymi pokoleniami to nie tylko puste hasła o ekologii, ale realne działanie, bo odpowiedzialność za powietrze, którym wszyscy oddychamy, to również dbałość o to, czym jeździmy po mieście. Nasze autobusy przejeżdżają dziennie prawie 49 tys. km, co daje 16 mln km rocznie – mówiła na konferencji Aleksandra Dulkiewicz.
/fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl /materiały prasowe
– Za każdym razem z dużą satysfakcją słucham tego typu deklaracji, które coraz częściej się pojawiają ze strony władz miejskich w polskich miastach, dlatego, że to jest po prostu racjonalne. Nieodzowność pójścia w stronę zeroemisyjności w komunikacji miejskiej to jest coś, co jest już mocno zakorzenione w świadomości zarówno władz samorządowych, jak i też mieszkańców większych i też tych mniejszych miast – mówił z kolei Maciej Nietopiel, prezes zarządu PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. – Ten autobus, który dziś widzimy to dzieło w 100 proc. polskich konstruktorów i inżynierów. Fabryka, która wkrótce zostanie otwarta, będzie w stanie produkować do 100 sztuk autobusów wodorowych rocznie – dodał.
NesoBus to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata.
Innowacyjna maszyna, umowa też nowatorska
Przetarg na autobusy Gdańsk ogłosił w kwietniu tego roku. Gdańsk wynajmie dziesięć autobusów na dziesięć lat. Oferta złożona przez PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy opiewa na kwotę 171,6 mln zł.
Neso to pierwsze litery zwrotu „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza”. Pojazd został stworzony z założeniem napędzania wodorowego, dlatego jego podzespoły nie ograniczają przestrzeni w środku. Elementy takie jak jak m.in. zbiorniki, ogniwa, konwerter, układ klimatyzacji i system zarządzania mocą zostały zamontowane na dachu. W środku umieszczono akumulatory.
W ramach kontraktu między producentem NesoBusów a Gdańskiem spółka wykona i pokryje wszystkie koszty związane z eksploatacją. To np. naprawy, tankowanie, mycie itp. Oznacza to, że codziennie rano firma będzie odpowiedzialna za dostarczenie gotowych do odbywania tras pojazdów – opisuje w rozmowie z Interią dział prasowy Urzędu Miasta Gdańska.
– Umowa najmu, którą dziś podpisujemy, jest nowatorską formą dysponowania autobusem. To oznacza tyle, że my będziemy musieli jedynie posadzić tam kierowcę, który otrzyma wynagrodzenie. Cała reszta obsługi autobusu, łącznie z tankowaniem zielonego wodoru leży po stronie naszego partnera – komentowała na konferencji Dulkiewicz.
PAK-PCE ma dostarczyć autobusy w ciągu roku od podpisania umowy. Pierwsze mają trafić do Gdańska na przełomie marca i kwietnia 2024 roku, podano na konferencji.
Wcześniej w tym roku spółka PCE PAK wygrała przetarg na wykonanie i dostawę 20 autobusów elektrycznych zasilanych wodorem dla Rybnika. Pierwsze pięć autobusów trafiło do tego miasta pod koniec sierpnia tego roku.
/materiały prasowe
Gdańsk stawia na ekologiczny transport
– Zgodnie z deklaracją, złożoną na początku ubiegłego roku, naszą flotę autobusową zasilamy już wyłącznie pojazdami ekologicznymi – mówiła w momencie ogłoszenia przetargu Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – W 2022 roku dołączyły do niej trzy autobusy typu mini marki Karsan Jest Electric, a jeszcze w tym roku do Gdańska dotrze kolejnych 18 autobusów elektrycznych – standardowych i przegubowych marki MAN Lion’ s City E. I nie poprzestajemy na tym. W ramach ogłoszonego właśnie postępowania do obsługi gdańskich linii chcemy pozyskać kolejne przyjazne środowisku autobusy, tym razem zasilane zielonym wodorem.
Pojazdy będą zasilane wodorem otrzymywanym przy użyciu energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Mieszkańcy Gdańska jeszcze przed podpisaniem umowy na najem mieli już okazję przejechać się pojazdem NesoBus. Autobus był testowany w mieście od 15 do 21 czerwca ubiegłego roku.
Ogłoszone postępowanie przetargowe poprzedzone zostało wstępnymi konsultacjami rynkowymi. – Celem przeprowadzonych konsultacji było skonfrontowanie naszych oczekiwań z możliwościami, jakie oferuje wciąż bardzo świeży jeszcze rynek pojazdów wodorowych – mówił Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. – Przedmiotem konsultacji był długoterminowy najem dwudziestu pojazdów, a efektem jest decyzja o najmie obecnie dziesięciu z nich. Decydującą rolę odegrały tu koszty ich eksploatacji, a także decyzja o dziesięcioletnim okresie najmu, który ze względów ekonomicznych jest zdecydowanie bardziej korzystny niż najem na krótszy czas – dodał.
Zielony wodór ma zastąpić emisyjne paliwa
W lipcu 2020 roku strategię wodorową przyjęła Komisja Europejska. Zielony wodór – uzyskiwany w procesie elektrolizy dzięki energii odnawialnej – ma być jednym z ważniejszych źródeł energii w UE. Obecnie wodór – w przeważającej mierze uzyskiwany z wykorzystaniem paliw kopalnych, a nie OZE – odpowiada za ok. 2 proc. koszyka energetycznego UE. W 2050 roku wodór miałby odpowiadać już za 20 proc. wykorzystania OZE w UE. Zgodnie z szacunkami Unii zapewniałby ok. 20-50 proc. zapotrzebowania na energię w transporcie i 5-20 proc. zapotrzebowania w przemyśle.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce.