Więcej niż 50% Polaków deklaruje, iż w kwestii upominków nie skłaniają się do zakupu z drugiej ręki. Aczkolwiek istnieje grupa, która niekiedy z tej możliwości korzysta.
Z badania zrealizowanego w obrębie Barometru Providenta wynika, że Polacy oszacowują tegoroczne nakłady finansowe połączone z organizacją Świąt Bożego Narodzenia średnio na 1387 zł. Jest to o 66 zł mniej niż w roku ubiegłym.
Najwięcej, gdyż przeszło 1000 zł planują wydać mieszkańcy województwa dolnośląskiego i kujawsko-pomorskiego (kolejno 16% i 15,3%). Po przeciwnej stronie znajdują się dane ze Śląska, jak również województw lubelskiego i lubuskiego, których przedstawiciele twierdzą, że ich tegoroczne świąteczne koszty nie przekroczą 300 zł (taką odpowiedź udzielił co piąty ankietowany z tych regionów).
Dominująca część, ponieważ prawie 66% respondentów oświadcza, że pokryje świąteczne koszty z aktualnych wpływów, zaś 24% sięgnie po odłożone wcześniej środki. 5% ankietowanych stwierdza, że skorzysta w tym celu z opcji płatności przesuniętej w czasie, natomiast zbliżona ilość osób skorzysta ze środków uzyskanych z programów pomocowych.
– Polacy po raz kolejny podchodzą do świątecznych wydatków z dużą dozą rozwagi. Sporo osób usiłuje obniżyć koszty, decydując się na bardziej ekonomiczne produkty, ale wciąż kluczowe pozostaje nabycie udanych prezentów dla najbliższych. To dowodzi, jak istotne jest dla nich radosne i przemyślane celebrowanie, mimo trudności finansowych – relacjonuje Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska.
Największa część budżetu jest dedykowana właśnie na podarunki – przeciętnie 667 zł. Występuje tu znacząca rozbieżność ze względu na wiek. Najstarsi uczestnicy badania w wieku 55+ prognozują, że ich nakłady na ten cel przekroczą średnio 780 zł. Natomiast najmłodsi (18-24 lata) wydadzą około 460 zł.
Najczęściej wskazywanym upominkiem o wartości do 200 zł w dalszym ciągu są gotówka albo bony podarunkowe (22%). Na następnych lokatach uplasowały się kosmetyki i perfumy (13%), książki (10,4%), jak również elektronika (9,8%).
Przy wyborze podarunku kierujemy się zwłaszcza upodobaniem osoby obdarowywanej (44%) oraz ceną mieszczącą się w ustalonym budżecie (32%).
Używany prezent na święta?
Autorzy badania zwracają uwagę, iż pomimo silnego trendu na kupowanie z drugiej ręki, 56% Polaków twierdzi, że w przypadku upominków nie decyduje się na ten ruch. 17% badanych przyznało, że okazjonalnie kupuje używane prezenty. Najbardziej otwarte na tę możliwość są osoby najmłodsze. W tej grupie co piąta osoba robi to często, zaś blisko 43% sporadycznie.
Niemal 30% respondentów otwarcie mówi, że odczuwa niepokój w związku ze świątecznymi wydatkami i koniecznością planowania budżetu.
– Przygotowania i dodatkowe bożonarodzeniowe wydatki to duże bodźce stresowe, w związku z tym w tym roku wiele osób stara się znaleźć równowagę pomiędzy tradycją a wygodą. Okres świąteczny to także czas wsparcia dla innych. Ponad połowa osób biorących udział w naszym badaniu angażuje się w różnego rodzaju formy wsparcia dobroczynnego i pomocy osobom potrzebującym. Najczęściej wybierają wrzucanie pieniędzy do puszek i datki na zbiórki internetowe – oznajmia Karolina Łuczak.
Barometr Providenta to powtarzalne badanie postaw i decyzji finansowych Polaków. Tegoroczna edycja została wykonana za pomocą metody CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków w październiku 2025 r.



