Grupa CD Projekt w pierwszym kwartale 2024 r. znacznie poprawiła wyniki w ujęciu rocznym, ale zanotowała spadki w porównaniu z ostatnim kwartałem ubiegłego roku. To efekt rozkładu sprzedaży ostatniej dużej premiery studia. Sam zysk jest dużo lepszy od oczekiwań rynkowych.
Grupa CD Projekt wypracowała w I kw. 2024 r. 226,78 mln zł skonsolidowanych przychodów, które wzrosły o 29,8 proc. wobec analogicznego okresu 2023 roku, ale spadły o 51 proc. w ujęciu kwartał do kwartału. Zysk EBITDA to 113,3 mln zł, czyli był wyższy o 15,2 proc. rdr i mniejszy o 61 proc. kdk. Zysk netto zamknął się kwotą 100,06 mln zł i był wyższy o 44 proc. rdr i spadł o 47,6 proc. kdk. Średnia z konsensusu zebranego przez PAP zakładała 229,4 mln zł przychodów oraz 75,2 mln zł zysku netto.
Przychody w pierwszym kwartale były ciągle napędzane przez sprzedaż tytułu „Cyberpunk 2077” oraz przede wszystkim dodatku pt. „Widmo Wolności”, który został wydany pod koniec III kwartału 2023 r. i przyczynił się do poprawy wyników rok do roku. Ich łączna sprzedaż odpowiadała za ponad 64% całych przychodów spółki. Sprzedaż płatnego rozszerzenia gry zbudowała jednak wysoką bazę w ostatnim kwartale ubiegłego roku, stąd bardzo duży spadek zysków w ujęciu kwartał do kwartału.
Na wynik pozytywny wpływ miała także działalność finansowa. Na koniec ubiegłego roku spółka miała w gotówce i ekwiwalentach 1,3 mld zł, które wypracowały przychody finansowe na poziomie 20,1 mln zł wobec 19,3 mln zł w I kwartale roku ubiegłego. Teraz jednak mocno spadły koszty finansowe z 10,4 mln zł do 4,2 mln zł.
"Jesteśmy zadowoleni ze sprzedaży w pierwszych miesiącach br. oraz wypracowania rentowności netto na poziomie 44 proc. Dobrym wynikom rachunkowym towarzyszyły solidne przepływy z działalności operacyjnej, które w I kwartale wyniosły 181 mln zł. Przed nami czas inwestycji w kolejne projekty, jednak jesteśmy na nie dobrze przygotowani dzięki zgromadzonym przez lata rezerwom gotówkowym. Liczymy również na dalszą dobrą sprzedaż dotychczas wydanych tytułów – podsumował Piotr Nielubowicz z zarządu CD Projektu.
Dane opracowane przez PAP (w mln zł):
1Q2024 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q |
---|---|---|---|---|---|
Przychody | 226,8 | 229,4 | -1,10% | 29,80% | -51,00% |
EBITDA | 111,3 | 104 | 6,90% | 15,20% | -61,10% |
EBIT | 81,3 | 75,7 | 7,40% | 13,60% | -56,70% |
zysk netto j.d. | 100,1 | 75,2 | 33,10% | 43,70% | -47,60% |
marża EBITDA | 49,10% | — | — | -6,21 | -12,76 |
marża EBIT | 35,80% | — | — | -5,09 | -4,78 |
marża netto | 44,10% | — | — | 4,27 | 2,81 |
Kiedy nowe gry od CD Projektu?
Poza długookresową sprzedażą dodatku i samego „Cyberpunku 2077” CD Projekt może mieć trudności w utrzymaniu zadowalającego poziomu przychodów ze względu na cykl produkcyjny nowych tytułów, których premiery jeszcze nie mają harmonogramu wydawniczego, a według ekspertów pojawić się mogą najwcześniej w 2026 lub 2027 r.
Świadczyć o tym może przyjęty w 2024 r. program motywacyjny wyznaczającą tzw. warunek wynikowy na lata obrotowe 2024-2027 w kwocie 3 mld zł zysku. Bez dużej premiery trudno sobie wyobrazić jego osiągnięcie. W tej chwili najbardziej zaawansowanym projektem jest „Polaris”, będący pierwszą grą z nowej trylogii w uniwersum „Wiedźmina”. Na konferencji zarząd poinformował, że nie wyklucza potencjalnego rozwijania swoich produkcji o ewentualne gry mobilne.
CD Projekt w prezentacji wynikowej poinformował, że aktualnie przy projekcie Polaris, czyli grze, która otworzy nową wiedźmińską trylogię, na koniec kwietnia pracowało 407 deweloperów, przy projekcie Orion, czyli kontynuacji Cyberpunka 56 deweloperów. Z kolei przy projekcie Syriusz aktualnie pracuje 39 deweloperów, a zespół pracujący nad nowym IP pod nazwą kodową Hadar liczy 20 deweloperów.
Szansy na „przetrwanie” okresu bez nowych gier upatruje się w produkcjach filmowo-serialowych oraz współpracy z platformami streamingowymi, takimi jak Netflix, które mogą zwiększyć świadomość marki i zaangażowanie graczy. Najnowszym projektem w tym obszarze ma być film z uniwersum Cyberpunku. Spółka nawiązała już współpracę ze studiem Anonymous Content.
Jak podał Bloomberg, kiedy serial „Wiedźmin” zadebiutował na Netfliksie, sprzedaż gry prawie się podwoiła na przełomie 2019 i 2020 roku w porównaniu do lat poprzednich. Podobnie było z serialem anime „Cyberpunk: Edgerunners”, który ukazał się we wrześniu 2022 roku i spowodował wzrost przychodów CD Projektu w drugiej połowie roku o 37 proc. rok do roku.
Kurs CD Projektu i tegoroczna dywidenda
„W nadchodzących kwartałach nie powinno być znaczących wydarzeń wspierających sprzedaż gier, jednocześnie koszty ogólne i administracyjne pozostaną stosunkowo wysokie ze względu na rosnące wydatki na rozwój nowych tytułów. Dlatego analitycy przewidują słabsze tempo zysków bez średnioterminowych czynników napędzających kurs akcji” – napisał w notce dla Bloomberga przed wynikami Michał Wojciechowski z DM Ipopema.
Mimo wszystko kurs CD Projektu od końca kwietnia wyrwał się kilkumiesięcznej konsolidacji i 22 maja zameldował się na poziomie 148,95 zł, co oznaczało, że był najwyżej od końca września 2023 r. Przed wynikami za jedną akcję CD Projektu płacono nieco poniżej 140 zł, co i tak oznaczało, że tegoroczna stopa zwrotu przekraczała 21 proc. przy niespełna 7 proc. dla WIG20.
Zwołane na 14 czerwca walne zgromadzenie akcjonariuszy spółki będzie decydować o tegorocznej dywidendzie od CD Projektu. Już pozytywnie zaopiniowany przez radę nadzorczą spółki wniosek zarządu zakłada, tak samo jak w dwóch poprzednich latach wypłatę dywidendy w wysokości 1 zł na akcję (w sumie 99,9 mln zł). Na dzień dywidendy zaproponowano 21 czerwca, a wypłatę na 27 czerwca.
Michał Kubicki