Czy duże firmy czują odpowiedzialność za swoje badania? Nowy raport

W przestrzeni publicznej często pojawiają się doniesienia o strategiach dużych firm. W wielu publikacjach pojawia się między innymi skrót „ESG”. Jak go rozszyfrować? Za trzema literami kryją się konkretne wartości. E jak environment, czyli troska o środowisko naturalne. S jak social, a więc odpowiedzialność społeczna i budowanie relacji z interesariuszami. Wreszcie G, od governance, oznaczające przejrzystość, etykę i dobre praktyki w zarządzaniu firmą.

Czy duże firmy czują odpowiedzialność za swoje badania? Nowy raport

ESG kluczem do sukcesu w firmie? (Licencjodawca, Direct Media)

Czy duże firmy czują odpowiedzialność za swoje badania? Nowy raport - INFBusiness

Czy duże firmy czują odpowiedzialność za swoje badania? Nowy raport - INFBusiness

Czy duże firmy czują odpowiedzialność za swoje badania? Nowy raport - INFBusiness

Czy duże firmy czują odpowiedzialność za swoje badania? Nowy raport - INFBusiness

ESG w założeniu ma być holistycznym, opartym na wartościach podejściem do biznesu, które równoważy cele ekonomiczne z korzyściami społecznymi i dbałością o naszą planetę. Takie podejście starają się wykazywać najbardziej odpowiedzialne społecznie firmy, a przynajmniej tak deklarują. Jak w praktyce opisują uwzględnianie czynników ekologicznych, społecznych w swojej działalności?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Droga Polski do miliardów z KPO. Ekspert zdradza, jakie postawiono nam warunki

Czy duże firmy czują odpowiedzialność za swoje badania? Nowy raport - INFBusiness

Strategia skupiona na człowieku, środowisku, społeczeństwie

Zacznijmy od tego, że stosowanie idei ESG przynosi wymierne korzyści. Pracownicy firm stosujących zasady kryjące się pod tym skrótem zyskują lepsze, bardziej włączające i oparte na szacunku środowisko pracy. Przekłada się to na większe zaangażowanie, satysfakcję i możliwości rozwoju. Przedsiębiorcy z kolei, prowadząc swój biznes w sposób zrównoważony i etyczny, budują przewagę konkurencyjną, zmniejszają ekspozycję na różne ryzyka i przyczyniają się do korzystnych zmian w całym łańcuchu wartości.

Największym jednak beneficjentem strategii ESG są lokalne społeczności. To one odnoszą bezpośrednie korzyści ze zmniejszenia negatywnego wpływu firm na środowisko naturalne, zaangażowania we wspieranie istotnych inicjatyw, tworzenia stabilnych miejsc pracy czy budowania partnerstw na rzecz zrównoważonego rozwoju. Biznes wspiera w ten sposób dobrobyt i poprawia jakość życia w swoim najbliższym otoczeniu.

Odpowiedzialne społecznie firmy to dziś pożądany i potrzebny standard. Oczywiście wdrażanie koncepcji ESG to proces, który wymaga czasu, konsekwencji i nakładów. Jak pokazują jednak liczne przykłady, inwestycja ta procentuje, przynosząc korzyści nie tylko samym firmom, ale przede wszystkim ich pracownikom, partnerom biznesowym oraz społecznościom, wśród których funkcjonują. W ten sposób ESG staje się narzędziem realnej, pozytywnej zmiany.

Czy duże firmy czują odpowiedzialność za swoje badania? Nowy raport - INFBusiness

Żabka poważnie traktuje swoje zobowiązania

Wpływ na środowisko, lokalne społeczności, pracowników mają przede wszystkim duże firmy. Jedną z nich jest Żabka. Sieć lubianych w Polsce sklepów opublikowała swój najnowszy „Raport Odpowiedzialności 2023”.

Z dokumentu możemy dowiedzieć się, że w 2023 roku Grupa Żabka obchodziła 25-lecie działalności pod hasłem „Wspieramy przedsiębiorczość, upraszczamy życie”. Jak podkreśla Prezes Zarządu Tomasz Suchański, misja spółki „wyrażona w tych dwóch zdaniach jest jednocześnie zobowiązaniem, które podjęliśmy wobec grup mających fundamentalne znaczenie dla naszej sieci – franczyzobiorców i klientów”. Żabka realizuje cele wskazane w Strategii Odpowiedzialności, dbając jednocześnie o odpowiedzialność za środowisko naturalne i najbliższe otoczenie.

Trzy filary strategii

Strategia Odpowiedzialności Grupy Żabka na lata 2021-2026 opiera się na trzech filarach. To zrównoważony styl życia, pozytywny wpływ na otoczenie i odpowiedzialna organizacja.

Czy duże firmy czują odpowiedzialność za swoje badania? Nowy raport - INFBusiness

Celem firmy jest tworzenie warunków, w których zrównoważone życie będzie możliwe dla każdego i na co dzień. Grupa chce, aby osoby korzystające z jej ekosystemu mogły żyć jednocześnie wygodnie i odpowiedzialnie. Jedną z inicjatyw, która ma realizować to założenie jest program „Porcja DobreGO!”, oferujący klientom łatwy dostęp do pełnowartościowych posiłków oznaczonych najwyższymi notami Nutri-Score A i B. Od startu programu Żabka odnotowała 85-procentowy wzrost sprzedaży tak oznaczonych produktów.

Żabka dąży także do nawiązywania partnerstw ukierunkowanych na minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko i dzielenie się wiedzą oraz dobrymi praktykami w tym zakresie. Przykładem jest pilotażowy projekt „Zielona Odnowa” realizowany wspólnie z Bydgoszczą i Zieloną Górą, w ramach którego klienci zachęcani są do zwrotu pustych butelek plastikowych i puszek po napojach w sklepach Żabka lub specjalnych maszynach EKOmat w zamian za punkty lojalnościowe. EKOmaty dostępne są także w Łodzi, Poznaniu i Warszawie.

Żabka kładzie również duży nacisk na rozwój pracowników i budowanie angażującej kultury organizacyjnej. Otrzymała certyfikat EQUAL-SALARY potwierdzający równość wynagrodzeń kobiet i mężczyzn, a także nagrodę Gallup Exceptional Workplace Award 2023 za stworzenie jednego z najbardziej angażujących środowisk pracy na świecie. 100 proc. pracowników Grupy Żabka zostało przeszkolonych z zakresu Kodeksu Etyki, a blisko 99 proc. ukończyło także szkolenie dotyczące cyberbezpieczeństwa.

Czy duże firmy czują odpowiedzialność za swoje badania? Nowy raport - INFBusiness

Odpowiedzialny biznes to zatem nie puste hasła, a realny wpływ na jakość życia ludzi i stan naszej planety.

POBIERZ RAPORT

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *