Największa transakcja dotycząca sztucznej inteligencji w Europie – tak nazywana jest ostatnia runda finansowania brytyjskiej firmy Wayve, zajmującej się sztuczną inteligencją wykorzystywaną w pojazdach autonomicznych. Do udziałowców firmy dołączyły japoński SoftBank oraz Nvidia, dzięki czemu w sumie udało się zebrać ponad miliard dolarów.
Wcześniej w firmę 200 mln dolarów zainwestował Microsoft, który w maju 2022 r. wziął udział w rundzie finansowania serii B. Teraz brytyjski start-up Wayve ogłosił, że zakończył rundę C, w której zebrano 1,05 mld dolarów.
Wzięli w niej potwierdzony udział Softbank, Nvidia i kolejny raz Microsoft. To największa inwestycja w AI na europejskim rynku, po tym jak francuski Mistral zebrał w grudniu 415 mln dolarów, a niemiecki Aleph Alpha – 500 mln dolarów w listopadzie.
Materiał na giganta
Wayve może okazać się jednym z przyszłych gigantów technologicznych, bowiem rozwija produkt, który wkrótce może stać się niezbędny dla branży motoryzacyjnej. Powstały w 2017 r. jest wiodącym twórcą technologii do autonomicznej jazdy. Jego rozwijany system sztucznej inteligencji umożliwia pojazdom uczenie się podczas jazdy.
Dzięki temu zmienia dotychczasowe postrzeganie o autonomicznej jeździe opartej o mapy wysokiej rozdzielczości, pełen pakiet czujników laserowych, systemy satelitarne i oprogramowanie.
Zamiast ręcznie kodować, jak powinien zachowywać się system, możemy nauczyć go, jak kierować pojazdem, korzystając z danych, poprzez głębokie uczenie się podczas jazd – mówił po nawiązaniu współpracy z Microsoftem dyrektor generalny i współzałożyciel Wayve Alex Kendall.
Już niedługo autonomiczne pojazdy podjadą wszędzie na skrzyżowaniach. Będą dokładnie wiedzieć, gdzie się znajdują, zrozumieją, co robić dalej, będą w stanie łatwo i bezpiecznie odróżnić pieszych od parkometrów oraz zarządzać zmianami sekunda po sekundzie. Zrobią to wszystko w miejscach, w których nigdy nie były, w nocy lub dzień, także w czasie mgły, deszczu lub zacinającego śniegu – tak Wayve opisuje swoje ambicje.
Z inwestycji cieszy się nawet premier Wielkiej Brytanii
Jak informuje „Financial Times”, ogłoszona runda finansowania jest jedną z najbardziej znaczących z udziałem brytyjskich firm zajmujących się sztuczną inteligencją od 2014 r., kiedy Google przejął brytyjski start-up DeepMind, która odegrała kluczową rolę w rozwoju najnowocześniejszej technologii przez giganta z Doliny Krzemowej.
„Jestem niesamowicie dumny, że Wielka Brytania jest domem dla pionierów takich jak Wayve, którzy przełomowo opracowują następną generację modeli sztucznej inteligencji do samochodów autonomicznych. (…) Mamy już trzecią co do wielkości liczbę firm zajmujących się sztuczną inteligencją i prywatnych inwestycji w sztuczną inteligencję na świecie, a to ogłoszenie ugruntowuje pozycję Wielkiej Brytanii jako superpotęgi w zakresie sztucznej inteligencji ” – skomentował transakcję sam premier Rishi Sunak, cytowany w komunikacie prasowym Wayve.
Entuzjazm premiera Sunaka nie dziwi, zwłaszcza że w ubiegłym roku nie udało się przekonać SoftBanku do wprowadzenia na giełdę w Londynie (po raz drugi) brytyjskiego projektanta chipów Arm Holding. Ostatecznie firma zadebiutowała na giełdzie Nasdaq w Nowym Jorku po największym technologicznym IPO od 2021 r., wspieranym boomem na sztuczną inteligencję.
To ma być rewolucja w przyszłości
W przeciwieństwie do Tesli, która produkuje własne samochody, Wayve chce udzielać licencji na technologię autonomicznej jazdy innym firmom, w tym sprzedawcom detalicznym i producentom samochodów. Ma prowadzić już rozmowy z kilkoma producentami samochodów na temat wykorzystania swojej technologii.
„Wayve jest pionierem w zakresie nowych aplikacji AI w ramach podejścia do pojazdów autonomicznych nowej generacji. […] Razem możemy pomóc w stworzeniu pojazdów autonomicznych, które zapewniają inteligencję, niezawodność i umiejętności najlepszych ludzkich kierowców”. – skomentował w komunikacie do transakcji Rishi Dhall, wiceprezes działu motoryzacyjnego w firmie Nvidia.
„Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje mobilność. […] Potencjał tego typu technologii mógłby wyeliminować 99 proc. wypadków drogowych” – powiedział z kolei Kentaro Matsui, partner zarządzający w SoftBank Investment Advisers, który dołączył do zarządu Wayve. Jak podaje „FT” według osoby zaznajomionej ze sprawą, SoftBank mógł wyłożyć znaczną część z ogłoszonej rundy finansowania.
Przed rundą C Wayve zebrało ponad 258 mln dolarów. W start-up zainwestowały już poza wspomnianymi spółkami także Eclipse Ventures, D1 Capital Partners, Baillie Gifford, Moore Strategic Ventures, Balderton Capital, Virgin, Ocado Group oraz miliarderzy, jak np. Richard Branson. Siedziba firmy mieści się w Londynie, a flota pojazdów testowana jest w miastach w całej Wielkiej Brytanii.
Skala i wyzwania związane z rozwojem pojazdów autonomicznych mogą być znaczne, ale równie duże są ich potencjalne zastosowania i korzyści. Pojazdy autonomiczne mogłyby wyeliminować korki drogowe w miastach jutra i pomóc znacznie zmniejszyć liczbę kolizji, obrażeń i śmierci związanych z prowadzeniem pojazdu. Autonomiczna jazda może zapewnić bezpieczny, dostępny i zrównoważony transport, poprawić mobilność dla wszystkich i wszędzie oraz promować rozwój inteligentniejszych, bardziej przemyślanych i przyjaznych społeczności” – uzasadniał swoje wejście do firmy Microsoft.
MKu